Nieuws- en persberichten

02nov
2023

Innovatie van de maand: 3D geprinte elektrische auto van XEV

Innovatie van de maand: 3D geprinte elektrische auto van XEV

Al jarenlang lichten wij elke maand een innovatie in de mobiliteit uit op onze website. Van auto-hyperloops tot vliegende voertuigen en zwevende surfboards: het kwam allemaal voorbij.

 

Maar hoe staat het anno 2023 met deze innovaties? Het bleek voor de (veelal) startups vaak een kwestie van kapitaal en een lange adem. We blikken terug op de 3D geprinte elektrische auto van XEV. Vijf jaar geleden spraken we de verwachting uit dat de 3D geprinte elektrische auto van XEV in massaproductie genomen zal worden. Maar is dit ook werkelijkheid geworden?

 

XEV Yoyo

De 3D-geprinte elektrische auto van het Italiaanse merk XEV was destijds innovatief vanwege de productiemethode en beloofde lage kosten. De tweezits-auto bestond uit 57 onderdelen en zou geproduceerd worden in drie maanden. De verwachte prijsklasse lag tussen de €7.000 en €10.000. Het voertuig was destijds ontworpen voor een maximale snelheid van 70 km/u en een actieradius van 140 kilometer.

 

Vijf jaar later komt de XEV Yoyo naar de Europese markt. De kleine elektrische tweezitter heeft een maximumsnelheid van 80 km/u en is nog steeds grotendeels 3D geprint. Alleen het frame, de zetels, de ramen, de onderdelen van de elektrische aandrijving en de banden zijn niet gemaakt met een 3D-printer. De auto wordt geïntroduceerd in Italië, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Hoewel er al wel een Nederlandse website online staat, is nog niet bekend wanneer de Yoyo in Nederland beschikbaar is.

 

Ondertussen heeft de inflatie ook haar werk gedaan. Waar vijf jaar geleden een maximumprijs van €10.000 werd beloofd, ligt de instapprijs van de Yoyo op €16.990.

 

3D printen

Naast XEV experimenteren steeds meer autofabrikanten met het gebruik van 3D geprinte onderdelen. Het maakt de productie efficiënter doordat nieuwe ontwerpen snel getest kunnen worden. Daarnaast bespaart het gewicht en biedt de mogelijkheid om de auto te customizen. Het gebruik van lichtgewicht materialen, zoals koolstofvezel in combinatie met 3D-printing, maakt de auto ook zuiniger. En oudere auto’s kunnen langer gebruikt worden doordat reserveonderdelen geproduceerd kunnen worden met een 3D printer.

 

Dit maakt de toekomst van 3D geprinte auto’s veelbelovend. Natuurlijk zijn er nog wat uitdagingen, zoals materialen, veiligheidsnormen en regelgeving. Een volledig 3D geprinte vierzits auto lijkt nog ver weg, maar de Xoyo is in elk geval een stap in de goede richting.

 

Meer lezen over innovaties? Eerder schreven wij over de volautomatische laadrobot.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.