Verzekering
Goed om te weten: je leaseauto is bijna in alle Europese landen verzekerd. Welke landen dit zijn vind je terug op het verzekeringsbewijs. Er is een aantal landen waar je niet verzekerd bent, omdat de hulpverlening bij een ongeval hier simpelweg bijna niet te regelen is. Deze landen zijn doorgehaald op het verzekeringsbewijs. Is je zakelijke leaseauto niet via ons verzekerd, dan kunnen de condities afwijken.
‘Groene kaart’
Vertrek je naar het buitenland, dan raden wij je aan om het verzekeringsbewijs (de zogenaamde ‘groene kaart’) voorhanden te hebben. Deze vind je in de My ALD app. In de meest populaire vakantielanden binnen de EU is het voldoende om het verzekeringsbewijs digitaal te laten zien, of gewoon op wit A4 papier afgedrukt mee te nemen.
Caravan of aanhanger
Download via My ALD ook een apart verzekeringsbewijs voor je caravan of aanhanger. Hiermee kun je aantonen dat de caravan of aanhanger, zolang deze gekoppeld is aan de leaseauto, WA-verzekerd is. Let op: de casco verzekering heeft alleen betrekking op de leaseauto. Een eventuele aanhanger of caravan dien je zelf te verzekeren.
Origineel verzekeringsbewijs opvragen
In enkele landen zoals Albanië, Marokko en Turkije ben je verplicht om het originele verzekeringsbewijs te kunnen laten zien. Deze is op te vragen via Driver Care.

Reizen naar Marokko of Turkije
Reis je met je leaseauto naar Marokko of Turkije? Dan heb je naast het verzekeringsbewijs een zogenaamde ‘Machtiging voertuig buitenland’ nodig die je dient te laten legaliseren door de KVK en vervolgens moet laten voorzien van een apostille door een rechtbank. Het is belangrijk dat je dit tijdig regelt. De werkwijze geldt overigens ook voor Tunesië en Oekraïne, maar in die landen dekt onze verzekering niet. Je vindt de machtiging en meer informatie over de werkwijze in My ALD.
Winterbanden
Zijn winterbanden in je leaseovereenkomst opgenomen, dan kun je deze laten monteren bij de dealer. De omwisseling is mogelijk in oktober, november en december. Het terugwisselen dient plaats te vinden in maart en april. Let erop dat de vervanging van je winter- en zomerbanden bij dezelfde dealer plaatsvindt. Je plant eenvoudig een bandenwissel via My ALD.
Verplicht meenemen
In veel landen ben je verplicht om een aantal belangrijke documenten en accessoires mee te nemen in de auto. Deze regels gelden voor vrijwel elk Europees land. Wij hebben de belangrijkste en meest voorkomende hieronder op een rijtje gezet, maar adviseren je om toch altijd nog even te informeren welke regels precies van toepassing zijn in het land waar je naartoe gaat of doorheen rijdt.
- Rijbewijs
- Geldig verzekeringsbewijs
- Schadeformulier
- Kentekenbewijs
- Een geldig identiteitsbewijs
- Accessoires zoals een veiligheidshesje, gevarendriehoek, verbanddoos, reservelampjes en een brandblusser.
Laatste check van je auto
Voordat je een lange rit gaat maken met de auto is het belangrijk om te zorgen dat de auto in topconditie is. We raden je aan om vóór je vertrekt het volgende zelf te controleren:
- de bandenspanning;
- het oliepeil;
- of de ruitenwisservloeistof bijgevuld moet worden;
- of je alle benodigde accessoires aan boord hebt (life-hammer, EHBO-kit, sleep- en startkabels, etc.);
- of het aircosysteem schoon is.
Bovenstaande punten kun je eenvoudig zelf controleren. Als er op basis van de km-stand (achterstallig) onderhoud moet worden uitgevoerd, er een melding verschijnt in het dashboard, of iets niet naar behoren werkt kun je een afspraak inplannen bij de dealer. Onze servicepunten vind je eenvoudig via My ALD.
Pechhulp declareren
Onze 24-uurs hulpverlening is elke dag, in binnen- en buitenland bereikbaar om assistentie te verlenen. In sommige gevallen kan het voorkomen dat je in het buitenland zelf de kosten voor een reparatie dient voor te schieten. In dat geval kun je deze heel gemakkelijk declareren door een foto van de bon of factuur te uploaden in My ALD.
Wisselen van bestuurder
Heb je een lange reis voor de boeg? Je mag onderweg gerust wisselen van bestuurder, mits de andere bestuurder ook in het bezit is van een voor het voertuig geldig rijbewijs.
Vragen?
Heb je naar aanleiding van deze informatie nog vragen? Neem dan gerust contact op met Driver Care. Wij helpen je graag verder.