Nieuws- en persberichten

23dec
2021

Innovatie van de maand: zelfvarende boot op de Amsterdamse grachten

Innovatie van de maand: zelfvarende boot op de Amsterdamse grachten

Amsterdam bestaat voor ongeveer een kwart uit water. Hoe mooi zou het zijn als dit water gebruikt wordt om de wegen, bruggen en kwetsbare kades in de hoofdstad te beschermen?

Om dat te ontdekken, testte gemeente Amsterdam twee autonoom varende boten. Deze boten – die de naam Roboat dragen en elektrisch zijn – kunnen zelf een route varen over de Amsterdamse grachten. Een duurzame, slimme én snelle oplossing voor de drukte in de stad. Het idee voor de zelfvarende boot ontstond in 2015. De grachten van Amsterdam werden – en worden – vooral gebruikt voor pleziervaart. En wie vanaf de boot naar de smalle kades en bruggen kijkt, ziet die vrijwel altijd vol staan met bestelwagens en vuilniswagens. Om die overlast aan te pakken, zou er meer transport over water moeten en minder over de weg. De grote vraag was: hoe pak je dat op een slimme manier aan die ook nog eens zo schoon mogelijk is? 

Meerdere mogelijkheden

Om die vraag te beantwoorden, sloegen het Massachusetts Institute of Technology en Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) de handen ineen. Een elektrische boot was het antwoord. Omdat er weinig schippers zijn en systemen geen foutjes maken (waar mensen dat soms wel doen), wilden de instellingen de boot zelf laten varen. Dit resulteerde in twee prototypen van zelfvarende boten van vier bij twee meter: de Roboat.

De zelfvarende boten kunnen nu een voorgeprogrammeerde route varen, zelf aan- en afmeren en uitwijken. Ideaal dus om bijvoorbeeld huisvuil op te halen en te vervoeren. En ze kunnen tegelijkertijd de kwaliteit en de toegang van het water controleren.

Eigen vaarbewegingen

De autonomie van deze boot bestaat uit verschillende bouwstenen. De boot moet bijvoorbeeld de omgeving kunnen waarnemen en heeft daarom een soort laserscanner, 360-graden camera's en een gps. De boot moet herkennen wat eraan komt en dat wordt getraind door veel beeldmateriaal te verzamelen. Zo ‘leert’ de boot van de eigen vaarbewegingen die hij maakt en wordt hij steeds slimmer. Na verloop van tijd herkent het objecten zelfs beter dan het menselijk oog.

Overschakelen naar een niet-zelfrijdende, of niet-zelfvarende functie in dit geval, kan nodig zijn. De ontwikkelaars van AMS Institute zorgden daarom ook voor controle op afstand waarmee er altijd kan worden ingegrepen. Mocht er zich een probleem voordoen, dan kan de boot dus op afstand worden stilgezet. 

De afgelopen vijf jaar werd er hard gewerkt aan de twee Roboats. En ze zijn nog niet af; volgend jaar wordt de zelfvarende boot nog verder ontwikkeld. De ontwikkelaars gaan zich dan bezighouden met drie pijlers: passagiervervoer, logistiek en onderzoek en monitoring.

Meer lezen over innovaties? Eerder schreven we al over 'Nooit meer laden' en ‘De meest milieuvriendelijke route via GoogleMaps’.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.