Nieuws- en persberichten

04jul
2023

Opvallende kentekencombinaties in Nederland: wat wel en niet is toegestaan

Opvallende kentekencombinaties in Nederland: wat wel en niet is toegestaan

Autoliefhebbers zouden misschien graag een eigen kenteken willen kiezen om zo je auto een extra persoonlijk tintje te geven. In Nederland is het alleen niet toegestaan om je eigen kenteken te kiezen.

 

Het kenteken wordt toegewezen door de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en is gebaseerd op een standaardformaat met letters en cijfers. Grappige kentekencombinaties zijn dan ook gebaseerd op louter toeval. De RDW werkt met kentekenseries. Alle auto’s vanaf 2019 krijgen een kenteken uit serie 10, wat betekent dat de opstelling ‘X-000-XX’ is. Hierdoor zijn er momenteel maar weinig grappige of opvallende combinaties te bedenken, maar dit zal binnenkort veranderen. Wanneer we overgaan naar sidecode 11, zal de opstelling veranderen naar XXX-00-X, wat veel meer mogelijkheden biedt voor creatieve kentekencombinaties. Wanneer deze overgang naar een nieuwe kentekenserie plaatsvindt, meldt de RDW overigens nog niet om de verkoop van auto’s niet te beïnvloeden.

 

In de loop der jaren heeft de RDW ook wel wat restricties aan kentekencombinaties verbonden. Zo zijn alle klinkers uit het kentekenalfabet gehaald, dus helaas geen hilariteit meer op de achterbank bij het zien van ‘vieze’ woorden. Daarnaast heeft de RDW een lijst opgesteld van verboden kentekens, waardoor combinaties die refereren naar politieke partijen of onwenselijke, beledigende afkortingen niet mogelijk zijn.

 

Ten slotte zijn ook de C en Q niet toegestaan omdat ze te veel op een nul lijken, wat voor verwarring kan zorgen. Eventuele creatieve of grappige combinaties op het kenteken lijken hierdoor uit te sterven op de snelweg, maar wie weet wat de volgende nieuwe kentekenreeks ons brengt. 

 

Wil je meer weten over welke bijzondere kentekens en voertuigen er rondrijden? We schreven er eerder over het kenteken-ABC

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.