Nieuws- en persberichten

24jul

Leuk weetje: het kenteken-ABC

Leuk weetje: het kenteken-ABC

In Nederland kennen we verschillende kentekenplaten. Een kenteken is bedoeld om voertuigen te kunnen identificeren. Ieder kentekenplichtig voertuig is ook verplicht een aansprakelijkheidsverzekering te hebben. Maar er zijn nogal wat verschillen in kentekenplaten.

Weet jij welke bijzondere kentekens en voertuigen er rondrijden? Hieronder vind je een selectie. 

Als derde land ter wereld introduceerde Nederland al in 1898 een nationale kentekenplaat. In 1951 begon de RDW met het uitgeven van donkerblauwe kentekenplaten met een witte letter- en cijfercombinatie.  Soms zie je deze kentekenplaten nog steeds maar dan betreft het een historische old timer. Pas in 1978 werd de gele plaat met zwarte cijfers en letters zoals we die nu kennen ingevoerd. De verplichting voor het verzekeren van motorrijtuigen werd overigens pas in 1963 bij het invoeren van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) doorgevoerd. 

AA

AA-kentekens zijn bestemd voor motorrijtuigen van leden van ons koninklijk huis. De AA-kentekens zijn als volgt samengesteld: AA-01 t/m AA-999 (AA gevolgd door 2 of 3 cijfers). Deze kentekens staan op naam van het Koninklijk Staldepartement en zijn voor leden van het Koninklijk Huis en enkele functionarissen van het Koninklijk Staldepartement. Wanneer een voertuig met AA-kenteken wordt verkocht, krijgt het een nieuw en regulier kenteken. Willem Alexander rijdt momenteel met het kenteken AA-86 rond. 

BN/GN

Buitenlands personeel van ambassades, consulaten en internationale organisaties die niet beschikken over een diplomatieke status, rijden in Nederland met een kenteken dat bestaat uit de lettercombinatie ‘BN’ of ‘GN’, gevolgd door vier cijfers. De combinatie heeft officieel geen betekenis. Toch wordt vaak (ten onrechte!) gedacht dat de combinatie ‘BN’ en ‘GN’ staan voor ‘Buitenlander in Nederland’ en ‘Geen Nederlander’. 

CD

Kentekens met de lettercombinatie ‘CD’ zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties. CD staat in dit geval ook voor ‘Corps Diplomatique’. Rechters en medewerkers van het Internationale Gerechtshof rijden met een soortgelijke kentekenplaat waarbij het kenteken de lettercombinatie ‘CDJ’ bevat. 

Eendagskenteken

Een eendagskenteken is een Nederlands kenteken dat de geldigheid heeft voor één dag. Het doel van dit kenteken is om een geïmporteerd voertuig, waarvoor nog geen Nederlands kenteken is afgegeven, de mogelijkheid te bieden om naar een RDW-keuringsstation te kunnen rijden, en mag dan ook niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Een eendagskenteken bevat een enkele letter A, E, H, K, L, N, P, S, T, V, W of X en twee groepen van twee cijfers. 

Exportkenteken

Om een voertuig uit te voeren naar het buitenland, kan een Nederlands voertuig voor export worden verklaard. In dit geval wordt er door de RDW een Nederlands exportkenteken uitgegeven. Dit kenteken bestaat uit het export kentekenbewijs (kentekenkaart + deel II) en twee witte exportkentekenplaten met daarop de kentekenserie van het oude Nederlandse kenteken. Het exportkenteken is 14 dagen geldig. 

Gele plaat

De traditionele gele kentekenplaat is bedoeld voor personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens met een maximaal toegestane massa vanaf 750 kg. Vanaf 2015 worden er kentekens uitgegeven met de reeks XX-999-X, bij de laatste serie is het EU-symbool toegevoegd. De letters C en Q gebruikt de RDW niet omdat deze letters teveel op een nul lijken. Daarnaast is er een aantal onwenselijke lettercombinaties dat niet wordt gebruikt zoals: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD. Ook hebben vragen in de Tweede Kamer er toe geleid dat de lettercombinaties PVV, SGP en VVD in de nieuwste kentekenseries zijn uitgesloten.

GV

Het GV-kenteken (ook wel grensverkeer) is bestemd voor motorrijtuigen met een beperkte maximumsnelheid die in grensgebieden worden gebruikt. Dit zijn voertuigen die in Nederland geen kenteken hoeven te hebben, maar in het buitenland wel. Denk hierbij aan landbouwvoertuigen en bosbouwtrekkers. Omdat deze voertuigen de grens oversteken, zijn zij in Duitsland en België verplicht een kenteken te dragen.

Handelaarskenteken of groene kentekenplaat 

Een handelaarskenteken is een kenteken voor autobedrijven zodat zij met voertuigen uit de bedrijfsvoorraad, voertuigen die het bedrijf bewerkt of herstelt, of voertuigen die geen kenteken hebben, kunnen rijden. Bijvoorbeeld voor het maken van een proefrit. Erkende voertuighandelaren beschikken veelal over groene kentekenplaten met de lettercombinatie ‘HA’. 

Taxi-kentekenplaat

Sinds 1 december 2000 is het voor taxi’s verplicht om een blauwe kentekenplaat met zwarte letters te voeren. De procedure is als volgt: een voertuig waarvoor een taxi-kentekenplaat wordt aangevraagd, beschikt altijd over een regulier Nederlands kenteken. Na goedkeuring krijgt het voertuig een blauwe kentekenplaat waarbij de letter- en cijfercombinatie hetzelfde blijft. 

ZZ-kentekenplaat

Voor voertuigen waarvan de inrichting, de afmetingen of het gewicht niet voldoen aan de regels in de Wegenverkeerswet geeft de RDW een zogenoemd ZZ-kenteken af. Denk bijvoorbeeld aan buitengewoon hoge, brede, lange, zware bedrijfsvoertuigen voor bijzondere transporten of zware kraanwagens. Voertuigen in deze categorie mogen alleen de weg op als er een ontheffing is afgegeven door de RDW of de wegbeheerder.

Wil je vaker leuk mobiliteitsnieuws van ons lezen? Wij publiceren regelmatig artikelen over innovaties, automodellen, leasen en meer! Volg ons op LinkedIn, Facebook en Twitter. 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

   

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.