Nieuws- en persberichten

10apr
2024

De ideale positie voor de laadpoort van je EV

De ideale positie voor de laadpoort van je EV

In het tijdperk van de snelle ontwikkelingen binnen elektrische mobiliteit, staat het optimaliseren van de gebruikerservaring centraal. De positie van de laadpoort wordt hierbij vaak over het hoofd gezien.

Vooral wanneer het oplaadpunt en de auto niet direct naast elkaar zitten kunnen onhandige en onveilige situaties ontstaan. Dit leidt tot strak gespannen laadkabels, beschadigd lakwerk of kabels op de weg. Maar wat is nu de meest praktische plek voor de laadpoort van je EV?

De Duitse wegenwacht ADAC deed hiernaar onderzoek. ADAC analyseerde 235 verschillende elektrische voertuigen, waarvan 157 momenteel op de markt verkrijgbaar zijn.

 

Uit de analyse van ADAC blijkt dat fabrikanten zes verschillende posities voor de laadpoort hanteren, waarbij de volgende posities het meest voorkomen: 37% van de voertuigen heeft de laadpoort aan de achterzijde van de passagierskant, 28% aan de achterzijde van de bestuurderskant en 17% aan de voorzijde van de bestuurderskant. Een laadpoort die centraal aan de voorzijde is geplaatst, vertegenwoordigt 9% van de geanalyseerde modellen.

 

Naast dat de laadpoort aan de achterzijde van de passagierskant het meest voorkomt, blijkt deze in de praktijk ook vaak het handigst, vooral bij het opladen in openbare ruimtes. Dit voorkomt dat de laadkabel over de stoep of op straat ligt. Echter, in smalle garages of bij laadpunten thuis kan deze positie juist minder ideaal zijn. Voertuigen met de laadpoort aan de voorzijde hebben een voordeel bij snellaadstations, waar de laadpunten vaak tussen twee parkeerplaatsen staan.

 

Implicaties voor het ontwerp van toekomstige EV's

 

De resultaten van het onderzoek door ADAC laat zien dat de plek van de laadpoort dus best een belangrijk onderdeel van het ontwerp is. De ADAC geeft kopers van een elektrische auto een belangrijk advies met het oog op de toekomst: let op de positie van de laadpoort bij je keuze. Om flexibel te zijn in verschillende laadsituaties, beveelt de club bovendien aan om een langere laadkabel aan te schaffen.

 

De ADAC adviseert een laadkabel van 7 of 8 meter om in alle situaties voorbereid te zijn. Zo ben je niet langer afhankelijk van de locatie van de laadpaal en kun je overal met gemak laden.

 

Wil je meer lezen over elektrisch rijden? Op ALDelektrisch.nl vind je alle informatie hierover.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.