Nieuws- en persberichten

04jan
2024

Indexeren van normleasebedragen

Indexeren van normleasebedragen

De leaseprijs van een auto wordt beïnvloed door verschillende ontwikkelingen en factoren. Economische trends, zoals inflatie en renteschommelingen, kunnen ervoor zorgen dat leasetarieven stijgen en een bepaalde leaseauto niet langer binnen het normleasebedrag van medewerkers valt.

Het kan daarom verstandig zijn om de normleasebedragen te indexeren. In dit stuk zullen we dieper ingaan op normleasebedragen, ontwikkelingen die de kosten van autoleasing beïnvloeden en (de voors en tegens van) indexatie.

Normleasebedragen

Normleasebedragen zijn voor bedrijven een handig instrument om te bepalen in wat voor leaseauto een medewerker mag rijden. Dit bedrag is een maandelijkse berekening die vaak wordt bepaald door factoren zoals de cataloguswaarde van de auto, de looptijd van het leasecontract, het standaard aantal kilometers dat in de organisatie is vastgesteld en eventuele extra opties die zijn inbegrepen.  Het is een goede manier om medewerkers in verschillende functieniveaus op transparante wijze met elkaar te vergelijken. Normleasebedragen zorgen voor duidelijkheid, omdat er per functieniveau een maximum maandelijks bedrag is vastgesteld waarvoor een auto mag worden gereden. Dit voorkomt discussies op de werkvloer, doordat iedereen binnen hetzelfde functieniveau gelijkwaardig is gesteld. Daarnaast levert het minder vragen op voor de afdeling die gaat over het wagenpark.

Total Cost of Ownership (TCO)

Maar er zijn meer componenten die de kosten van een leaseauto bepalen. Om de totale kosten van een auto gedurende de hele levensduur goed in beeld te krijgen is het belangrijk om ook variabele kosten als brandstof- en/of elektriciteit mee te nemen. Men spreekt dan over de zogeheten Total Cost of Ownership, oftewel de TCO-methode. Ook deze kosten worden meegenomen in het maandelijkse leasebedrag. De TCO-methode zorgt ervoor dat de verwachte kosten van een auto dichter in de buurt liggen van de werkelijke kosten, wat de accuraatheid voor het bepalen van de begroting ten goede komt.

Het voordeel van de TCO-methode is dat het medewerkers beter inzicht geeft in de totale kosten en hen stimuleert om een zuinigere auto te kiezen. Een auto met een hogere catalogusprijs heeft namelijk niet per se een hogere TCO. De brandstof- of energieprijzen zijn immers onderdeel van het normleasebedrag en hoe hoger deze kosten zijn, des te kleiner het bedrag is dat overblijft voor de medewerker om een auto uit te kiezen. Daarom loont het om voor een zuinige auto te kiezen. Dit draagt bij aan de eventuele duurzaamheidsdoelstellingen van een organisatie.

Bovendien biedt het gebruik van de TCO-methodiek werknemers de mogelijkheid om zelf hun mobiliteitspakket samen te stellen. Een goedkopere en/of zuinige auto kan gecombineerd worden met een e-bike of openbaar vervoer, wat een eerste stap is richting een flexibel mobiliteitsbeleid.

Prijsontwikkelingen brandstof en energie

Een belangrijk onderdeel van de leasekosten zijn de brandstof- en energiekosten. Dit kan wel tot een derde van de totale leaseprijs zijn.

Indexerenvannormleas...

Kostenontwikkeling zakelijke leasecontracten | Bron: CBS

Na de coronapandemie begon de economie weer aan te trekken waardoor de vraag naar brandstof en energie toenam, met als gevolg hogere brandstof- en energieprijzen. Toen de oorlog in Oekraïne begin 2022 uitbrak, stegen deze kosten nogmaals door de sancties die waren ingevoerd tegen Rusland en de onzekere olie- en gasleveringen. Als reactie daarop besloot het kabinet om per 1 april 2022 de belasting op benzine en diesel te verlagen en per 1 januari 2023 een prijsplafond op energie in te stellen, wat een positief effect had op de totale kosten van een auto.     

Uiteraard speelt bij elektrische voertuigen dan ook nog de wijze waarop de auto wordt opgeladen mee. De tarieven van bijvoorbeeld publiek laden lopen sterk uiteen, dus het is relevant om te weten waar en hoe berijders laden. Kan men thuis laden, of alleen bij een publieke laadpaal? Hoe vaak wordt er onderweg snel geladen en is laden op kantoor een optie? De keuzes die een leaserijder hierin maakt zijn van grote invloed op de totale kosten van een elektrische auto. Voor een goede normbepaling hanteren wij de gemiddelde laadmix, waarbij alle vormen van opladen zijn inbegrepen.

De elektriciteitsprijzen laten momenteel een dalende trend zien en de verwachting is dat de energiebelasting op stroom in 2024 licht daalt. Aangezien het prijsplafond voor huishoudens en kleinverbruikers met ingang van 2024 komt te vervallen, zullen de afspraken van het nieuwe kabinet en de grilligheid van de energiemarkt bepalend zijn voor de kosten van elektriciteit.     

Indexerenvannormleas...

Gemiddelde brandstofprijzen | Bron: eigen vloot

Indexerenvannormleas...

Gemiddelde prijs per kWh | Bron: eigen vloot

De korting op de accijnzen van brandstof werd weliswaar tot 30 juni 2023 verlengd, maar daarna ook weer afgebouwd. Het gevolg hiervan is dat de tijdelijke prijsdaling van brandstof teniet is gedaan en dat de prijzen aan de pomp weer snel oplopen.

Prijsontwikkeling auto’s

In de afgelopen twee jaar hebben we te maken gehad met lange levertijden van nieuwe auto’s, waardoor de onbalans tussen vraag en aanbod leidde tot oplopende prijzen. Pas nu zien we      levertijden bij de meeste autofabrikanten weer normaliseren, met als gevolg dat vraag en aanbod ook weer dichter bij elkaar komen. In de praktijk betekent het dat de catalogusprijzen van auto’s niet per se dalen, maar dat importeurs korting geven om van hun voorraden af te komen. Elektrische auto’s lijken wel daadwerkelijk goedkoper te worden. Sinds januari heeft met name Tesla de prijzen van de modellen verlaagd en meerdere fabrikanten volgen nu dit voorbeeld.

Indexerenvannormleas...

Prijsontwikkeling van twee courante auto’s | Bron: catalogusprijs van de autofabrikant

De prijzen van auto-onderdelen zijn echter weer gestegen. Ook zijn er hogere kosten voor onderhoud en reparatie door verhoogde werkplaatstarieven, omdat bijvoorbeeld salarisstijgingen van monteurs -gezien het tekort aan technisch personeel op de arbeidsmarkt- worden doorbelast.      Ook zijn de premies van autoverzekeringen hoger, deels als reactie op de stijgende reparatiekosten.

In minder dan twee jaar tijd is de rente om geld te lenen op de Europese kapitaalmarkt opgelopen van een negatieve rente naar een huidige rente van boven de 3%. Dit heeft als gevolg dat er een veel groter rentecomponent in het leasetarief moet worden opgenomen dan voorheen. Al deze ontwikkelingen hebben effect op de kosten van een leaseauto.

Indexerenvannormleas...

Rente Europese kapitaalmarkt | Bron:FD

Normleasebedragen indexeren

Normleasebudgetten zijn de afgelopen jaren onderwerp van gesprek bij veel organisaties. Deze budgetten spelen een cruciale rol in het bepalen van de limiet voor lease-uitgaven en de vraag is           of en hoe frequent ze geïndexeerd moeten worden. Hoewel er geldige argumenten voor en tegen het indexeren te bedenken zijn, is het belangrijk om de bredere context en mogelijke gevolgen te overwegen.

Argumenten voor indexatie:

  • Inflatie is een realiteit die invloed heeft op de kosten van levensonderhoud en diensten. Het indexeren van normleasebudgetten stelt een bedrijf in staat om bij te blijven met de huidige markttarieven en competitief te blijven in hun industrie voor het aantrekken van nieuwe en het behouden van bestaande werknemers.
  • Het indexeren zorgt voor transparantie omdat werknemers inzage hebben in de reden van aanpassingen.
  • Zo maak je inzichtelijk of het mogelijk is dat, in de huidige markt en bijbehorende prijzen, er een vergelijkbare auto kan worden gekozen.

Argumenten tegen indexatie:

  • Overmatige indexatie kan budgettaire problemen veroorzaken voor bedrijven, vooral als de inflatie sterk stijgt. Dit kan resulteren in kostenoverschrijdingen en mogelijke bezuinigingen op andere essentiële gebieden.
  • Het kunnen kiezen voor duurdere voertuigen leidt ook tot een hogere bijtelling. Om eenzelfde bijtellingsdruk te houden kan het zijn dat een salarisverhoging noodzakelijk is.

Het uiteindelijke besluit over het indexeren van normleasebudgetten moet gebaseerd zijn op de behoeften van zowel werknemers als werkgevers. Als werkgever heb je als doel mobiliteitsbudgetten te beheersen en bij voorkeur te laten dalen en je wagenpark te verduurzamen. Maar je wilt werknemers wel een (vergelijkbare) auto kunnen bieden die bij hen past. Zo moet je dus balans zien te vinden tussen werknemerstevredenheid en kostenbeheersing.

Het wel of niet indexeren van normleasebedragen is een ingewikkeld proces. ALD Consultancy voert veel gesprekken met bedrijven waarbij dit onderwerp speelt en heeft de expertise in huis om samen te kijken wat voor uw bedrijf en medewerkers het beste is. De adviseurs van ALD Automotive gaan dan ook graag het gesprek met u aan om te kijken waar wij kunnen ondersteunen in dit traject.

 

Wij vertellen je graag meer over het indexeren van normleasebedragen. Neem contact op met onze Mobility Consultants. Je kunt ons telefonisch bereiken op het nummer +31 (0)20 658 70 00 of een e-mail sturen naar info.nl@aldautomotive.com.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.