Nieuws- en persberichten

04dec
2023

Ayvens Mobility Guide: Nederland in top 3 van meest ontwikkelde landen voor elektrisch rijden

Ayvens Mobility Guide: Nederland in top 3 van meest ontwikkelde landen voor elektrisch rijden

Ayvens, de merknaam waaronder ALD Automotive | LeasePlan Nederland medio 2024 als één bedrijf verder gaat, publiceert de Mobility Guide 2023.

 

Dit is een uitgebreide analyse en vergelijking van de ontwikkeling van elektrisch rijden in 46 landen. Het helpt bedrijven met een internationaal wagenpark in de overstap naar elektrisch rijden. 

Highlights voor Nederland:

●    Nederland staat in de top 3 van ‘ontwikkelde’ EV-landen na Noorwegen en Oostenrijk
●    Nederland daalt van plek 2 naar 3 ten opzichte van vorig jaar
●    Nederland scoort goed op laadinfrastructuur en breed aanbod van EV’s
●    Total Cost of Ownership (TCO) - de totale kosten van aanschaf, onderhoud en afschrijving, zijn relatief hoog in Nederland

Sander Pleij, Country Managing Director van ALD Automotive | LeasePlan Nederland: “In de Ayvens Mobility Guide geven wij inzicht in de wereldwijde stand van zaken van elektrisch rijden. De analyse leert ons dat wij in Nederland nog steeds op de goede weg zijn, hoewel er op het gebruik van groene stroom en de betaalbaarheid van elektrisch rijden nog verbeterkansen liggen.”

De Ayvens Mobility Guide is bedoeld als een duurzaamheidskompas in de EV-transitie, met: 

- 46 scorekaarten gebaseerd op 6 pijlers per land: de adoptie van EV, dekking van de laadinfrastructuur, belastingen en regelgeving, aanbod van groene aandrijflijnen, impact op duurzaamheidsdoelstellingen en de TCO-verdeling ten opzichte van het equivalent van een verbrandingsmodel;

- Een analyse van belastingvoordelen en wettelijke vereisten rond elektrische voertuigen voor 33 landen.

De belangrijkste conclusies in de editie van november 2023: 

●    De Total Cost of Ownership (TCO) voor volledig elektrische voertuigen (BEV) is in veel landen, waaronder in Spanje, België en Italië, maar ook in Ierland en Polen, verbeterd. Het gebruik van een BEV is in veel Europese landen zoals in Frankrijk, België, Oostenrijk en Noorwegen goedkoper dan een brandstofauto (ICE).

●    In Nederland was vorig jaar de TCO van ICE iets duurder dan BEV (0,35 vs 0,32 ct/km), deze zijn nu gelijk aan elkaar (0,42 ct/km). Over het algemeen zijn de TCO kosten gestegen waardoor het de tweede positie in de ranking heeft moeten afstaan. De stijgende prijzen hebben met name te maken met hogere brandstof- en energieprijzen ten opzichte van andere EU-landen.

●    Van de 46 onderzochte landen vallen slechts 11 landen in de categorie "ontwikkeld". Dat wil zeggen dat EV sterk aanwezig is en de omstandigheden gunstig zijn voor verdere elektrificatie. Deze 11 landen bevinden zich allen in Europa, voornamelijk in de westelijke en noordelijke regio's. Noorwegen (score van 81), Oostenrijk (score van 69) en Nederland (score van 68) komen naar voren als de landen die het best voorbereid zijn op de revolutie van elektrische voertuigen.

MB1

●    In Nederland is de laadinfrastructuur verbeterd ten opzichte van de vorige editie, net als het aanbod van EV’s. Daarentegen scoort Nederland minder goed op de impact van CO2-uitstoot op bredere duurzaamheidsdoelen. Zo wordt er nog te weinig van groene stroom gebruikgemaakt. 

●    Veel transitielanden, zoals Portugal (score van 57), Zwitserland (score van 54) en Ierland (score van 51), boeken vooruitgang en dichten de kloof met de meer ontwikkelde landen.

Download hier de Mobility Guide

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.