Nieuws- en persberichten

21nov
2023

Nieuwsgierig naar de mobiliteitsideeën van onze politieke partijen?

Nieuwsgierig naar de mobiliteitsideeën van onze politieke partijen?

Met de verkiezingen voor de deur heeft ALD Automotive de partijprogramma’s naast elkaar gelegd, met de focus op mobiliteit. Lees hier een samenvatting van de belangrijkste onderwerpen en welke standpunten de verschillende politieke partijen delen.

 

Elektrisch rijden

Jarenlang is elektrisch rijden gestimuleerd door fiscale voordelen. Deze voordelen worden langzaamaan afgebouwd. De VVD wil daar weer verandering in brengen en elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk maken en het zelfs financieel aantrekkelijker maken. Ook D66 wil de EV met subsidies en fiscaal voordeel stimuleren. De partij gaat nog een stapje verder met de wil om te verplichten dat leasecontracten alleen nog maar voor elektrische auto’s afgesloten mogen worden. Bovendien wil de partij investeren in een beter laadnetwerk, ook voor waterstof. GL/PVDA wil vooral dat er voor de midden- en lagere inkomens enige vorm van financiële tegemoetkoming blijft bestaan. Maar het is nog niet duidelijk hoe we dit dan voor ons moeten zien. Het CDA heeft geen duidelijk beleid op het gebied van elektrisch vervoer, maar ziet wel dat er maatregelen nodig zijn om te voorkomen dat tweedehands EV’s naar het buitenland verdwijnen.

 

Alternatieven voor de auto

Ook zetten veel partijen in op alternatieve vormen van vervoer naast de auto. Niet alleen om het milieu te ontzien, maar ook om de filedruk te verminderen. De ChristenUnie wil bijvoorbeeld niet investeren in het uitbreiden van het wegennetwerk, maar wel in verbeteringen op het spoor en in het betaalbaar houden van openbaar vervoer. En enkele partijen sluiten zich hierbij aan, waaronder de VVD, Partij van de Dieren en NSC.

 

Het CDA heeft het idee gevat om de 125cc motorfiets met rijbewijs B toe te staan zodat meer mensen met kleinere voertuigen kunnen reizen en zo het fileleed wordt teruggedrongen, net zoals de parkeerdruk in steden. Partij van de Dieren blijft flex- en thuiswerken stimuleren in de strijd tegen te veel auto’s op de weg.

 

De BBB heeft mobiliteit minder hoog op het verkiezingsprogramma staan dan andere partijen. Om de doorstroming in Nederland te verbeteren, pleiten zij vooral voor het opnieuw invoeren van 130 km/uur zones op de snelwegen. Een maatregel die de Partij van de Dieren graag juist niet terugziet. Sterker, zij zouden de snelheid ook op andere trajecten naar beneden willen brengen om het milieu te ontzien.

 

Rekeningrijden

Ten slotte is rekeningrijden in veel programma’s een terugkerend onderwerp. De invoer ervan staat al jarenlang ter discussie. Het idee is dat je als automobilist betaalt voor het aantal kilometers dat je op de weg rijdt en voor de uitstoot van je auto. Verschillende factoren als locatie, tijd en type auto spelen een rol bij de tarifering. De meningen verschillen nogal. GL/PvdA steunt dit initiatief vanuit duurzaamheidsoogpunt (de gebruiker betaalt). Ook de Partij voor de Dieren is voor een vorm van kilometerbeprijzing. NSC, SP en CDA zien deze maatregel niet zitten.

 

Uiteraard volgt ALD Automotive de verkiezing op de voet en we blijven je op de hoogte houden van de ontwikkelingen en impact ervan op de mobiliteit in Nederland.

 

Op Prinsjesdag werd het Belastingplan 2024 gepresenteerd. Ben je daar nieuwsgierig naar? Lees het hier.

 

Bron: https://www.businessinsider.nl/auto-elektrisch-mobiliteit-politiek-verkiezingen-2023-plannen/

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.