Nieuws- en persberichten

05jan
2023

2023: Subsidieregelingen, bijtellingen en meer

2023: Subsidieregelingen, bijtellingen en meer

Het nieuwe jaar is van start gegaan met een aantal nieuwe regels op het gebied van autobelasting. Zo is het bijtellingsplafond voor elektrische auto’s gewijzigd, is de accijnskorting op brandstoffen verlengd en is er een aantal subsidies gewijzigd waaronder de SEBA en de SEPP. 

Hieronder vind je een uitgebreid overzicht van deze wijzigingen.

Bijtelling elektrische auto’s en het plafond

De overheid heeft als doel het Nederlands wagenpark te verduurzamen. Daarom wil het elektrisch rijden stimuleren, onder andere met een bijtellingsvoordeel.

De standaard bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak blijft 22%. Leaserijders van nulemissie auto’s op waterstof of zonnecellen (zoals bijvoorbeeld de Lightyear) zijn hierop een uitzondering: zij betalen 16% bijtelling. Voor andere nulemissie-auto’s zoals een volledig elektrische auto geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van € 30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%. In 2022 lag dit plafond nog op € 35.000.

Beleid stimulering EV 2023 2024 2025 2026
BPM vaste voet  0 0 360 360
Motorrijtuigenbelasting 0% 0% 25% 100%
Bijtellingspercentage 16% 16% 17% 22%
Bijtellingsgrens (plafond) 30.000 30.000 30.000 n.v.t.

 

Voor ‘gewone’ auto’s met uitstoot betaalt de leaserijder het standaardtarief van 22% bijtelling. Elektrische auto’s die vijf jaar oud zijn, vallen in de kortingsregeling van het huidige jaar. Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt de eventuele korting op de standaardbijtelling van 22% opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden, en heb je dus elk jaar een andere korting.

Accijnskorting verlengd

De accijnskorting op brandstoffen blijft voor nu gelijk aan 2022, maar de korting wordt per 1 juli 2023 gehalveerd. De accijnskorting werd vorig jaar in april ingevoerd vanwege de hoge brandstofprijzen, maar die zijn de afgelopen maanden dusdanig gedaald dat de korting niet noodzakelijk meer is. Voor het accijnstarief voor diesel geldt dat per 1 juli de uitgestelde verhoging wordt doorgevoerd. De accijnskorting is tijdelijk en wordt per 1 januari 2024 volledig beëindigd. 

Brandstof Tarief per 1 april 2022 Tarief 2023 zonder demping Tarief per 1 januari 2023 Tarief per 1 juli 2023
Benzine € 0,651 € 0,876   € 0,651 € 0,789
Diesel    € 0,417  € 0,572 € 0,417   € 0,516
LPG    € 0,154  € 0,207  € 0,154 € 0,186

Kilometervergoeding gaat omhoog

Vanaf 1 januari 2023 is de belastingvrije kilometervergoeding voor reiskosten verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. En per 1 januari 2024 gaat dit naar € 0,22 per kilometer. 

EV-subsidie voor bedrijfsauto’s (SEBA)

De Subsidie voor Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) is net als vorig jaar vastgesteld op € 33 miljoen euro. Om in aanmerking te komen voor deze subsidie moet je aan een aantal voorwaarden voldoen en per bedrijfsauto kun je maximaal € 5.000 ,- ontvangen. 
Voor 2023 is nog € 12 miljoen beschikbaar. Nog niet alle ingediende subsidieaanvragen zijn beoordeeld. Deze budgetstand is het laatst bijgewerkt op maandag 12 juni 2023.

EV-subsidie voor private lease (SEPP)

Ook voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) kunnen particulieren die een volledig elektrische personenauto kopen of leasen subsidie aanvragen. De subsidie voor een nieuwe koop of private leaseauto is dit jaar fors minder ten opzichte van vorig jaar, namelijk € 400,- minder. Toen was het bedrag vastgesteld op € 3.350 en dit jaar is de subsidie € 2.950 ,-, goed voor bijna 23.000 nieuwe elektrische auto’s. Er is nog € 42,29 miljoen beschikbaar voor het komend half jaar.

Voor een gebruikte koop of private lease is de subsidie, net als vorig jaar, vastgesteld op € 2.000,- voor ongeveer 16.200 auto’s. Ook hier geldt een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om de subsidie aan te kunnen vragen. Van het totale budget van € 32.4 miljoen is er op dit moment nog ruim 50% beschikbaar.

Deze budgetstand is het laatst bijgewerkt op maandag 12 juni 2023. De subsidie aanvragen kan nog tot vrijdag 29 december van dit jaar via RVO.nl.

Normerende regeling werkgebonden mobiliteit

De ingangsdatum van de Normerende Regeling Werkgebonden Personenmobiliteit is nu definitief vastgesteld: de CO2-maatregel gaat van kracht per januari 2024. Het wordt verplicht voor bedrijven met tenminste 100 medewerkers (fte) om de CO2-uitstoot van zakelijke en woon-werkreisbewegingen bij te houden. De uitvoering van de maatregel is vooralsnog opgedeeld in 2 stappen.

Stap 1: Vanaf januari 2024 moeten bedrijven met 100+ medewerkers de CO2-uitstoot van alle werkgerelateerde verkeer in Nederland vastleggen en rapporteren.
Stap 2: Vanaf 2026 zullen er op basis van de geregistreerde CO2-data bindende reductiedoelen volgen. Hoe die doelen er concreet uit gaan zien, is nog niet uitgewerkt.

Je kunt er alvast meer over lezen in ons gratis e-magazine.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.