Nieuws- en persberichten

05jan

Energieplafond en de impact op laden en laadvergoedingen

Energieplafond en de impact op laden en laadvergoedingen

Met de start van 2023 zijn er belangrijke veranderingen op het gebied van energievergoedingen van kracht, waaronder het energieplafond. In deze blog behandelen we de impact van het energieplafond op de laadkosten en de vergoeding ervan.

Wat houdt het energieplafond in?

Voor huishoudens geldt er vanaf 1 januari 2023 een prijsplafond op energie. Tot een verbruik van 2.900 kWh is er een maximaal tarief vastgesteld van 0,40 cent per kWh. Huishoudens krijgen door dit prijsplafond korting op hun energierekening. Hiervoor hoef je als gebruiker niets te doen. De overheid betaalt deze korting. Het prijsplafond geldt zowel voor variabele als vaste contracten. 

Meer verbruik dan het plafond

Gemiddeld ligt het kWh-verbruik in Nederland rond de 2.500 kWh (Gemiddeld energieverbruik in Nederland | Milieu Centraal). De impact van een volledig elektrische of plug-in hybride auto op het stroomverbruik is groot, een leaserijder zal dus in bijna alle gevallen boven dit plafond uitkomen. Verbruikt een leaserijder meer energie dan het prijsplafond, dan betalen ze het tarief uit het energiecontract over het gedeelte boven het plafond.

Rekenvoorbeeld:
Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto ligt tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 20 kWh per 100 kilometer verbruikt, 2.000 kWh per jaar. De leaserijder komt daarmee op een energieverbruik van 2.500 (gemiddeld huishoudelijk gebruik) + 2.000 (gebruik elektrische leaseauto) = 4.500 kWh per jaar, wat 1.600 kWh hoger is dan het energieplafond. 

Tarief vergoeding geladen kWh

Als werkgever kun je de feitelijk verbruikte elektriciteit voor een ter beschikking gestelde auto tegen kostprijs vergoeden aan werknemers. Met andere woorden: je mag de energiekosten van de zakelijke auto vergoeden op basis van het tarief zoals opgenomen in het energiecontract van de medewerker. De kans is groot dat de medewerker die thuis laadt het plafond gaat overschrijden en in dat geval kan de medewerker voor de thuislaadvergoeding het werkelijke tarief per kWh hanteren. Het is altijd slim om dit voor de zekerheid met je belastingadviseur af te stemmen.

Btw op energie 

Daarnaast is ook het btw-percentage op stroom vanaf 1 januari gestegen van 9% naar 21%. Ook dit zal impact hebben op de uitgekeerde vergoeding van de laadtransacties bij de werknemer thuis.  Het tarief per kWh gaat omhoog vanwege de stijging met 12%. Als de leaserijder nu 50 cent inclusief btw hanteert, dan wordt dit bedrag vanaf 1 januari 55,5 cent per kWh. Wij adviseren leaserijders tijdig hun kWh-tarief welke geldt voor januari aan te passen in de portals van onze leveranciers zodat ze het juiste tarief verrekend krijgen.  

Tip: stem met je leaserijders af dat je als werkgever achteraf correcties op laadkostenvergoedingen kunt toepassen, mochten de werkelijke energiekosten en de ingevoerde bedragen in de portals van de laadleveranciers niet overeenkomen.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.