Nieuws- en persberichten

09jun
2022

Dubbelinterview Tim Albertsen en Jeroen Kruisweg: ‘Leasing staat er goed voor’

Dubbelinterview Tim Albertsen en Jeroen Kruisweg: ‘Leasing staat er goed voor’

Tijdens het Nationaal Automotive Congres van Mobility Media vorige maand, kwamen branchegenoten bijeen om elkaar te ontmoeten, te netwerken en vooral kennis met elkaar te delen. Ruim 500 bezoekers bezochten het AFAS Theater in Leusden.

Deze editie had een bijzonder karakter omdat Tim Albertsen, CEO van de ALD Automotive Groep als een van de keynote sprekers was uitgenodigd om zijn verhaal te delen. Dit was meteen een mooi moment om hem, samen met Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Automotive Nederland te spreken over de trends in de autobranche en natuurlijk over de overname van LeasePlan.

Hoe zien jullie de markt van leasing ontwikkelen?

Tim Albertsen: “De verschuiving van bezit naar gebruik is nu echt ingezet en uiteraard is digitalisering een ontwikkeling met impact. Ook zien we nieuwe autofabrikanten uit Azië op de wereldmarkt verschijnen en werken automerken en importeurs aan het agentuur model. Het grote verschil met 10 jaar terug is dat we er toen alleen nog over deze ontwikkelingen spraken, nu zien we het daadwerkelijk gebeuren en dat gaat heel snel. Leasing staat er heel goed voor. In de corporate markt waren we al heel sterk, maar naar de toekomst toe zien we extra groeipotentieel richting het mkb en particulieren.”

Jeroen Kruisweg: “Die snelle ontwikkeling zie je ook binnen leasing gebeuren. Flexibiliteit en abonnementsmodellen zijn in opkomst. Mede vanwege covid hebben we versneld ALD Flex uitgerold. Dat is een flexibele en betaalbare mobiliteitsoplossing die bedrijven in staat stelt makkelijker en goedkoper in te springen op de veranderende mobiliteitsbehoeftes. Daarnaast zien we een sterke vraag naar tweedehandslease op dit moment, wat feitelijk hand in hand gaat met meer flexibiliteit vanwege de mogelijkheid tot kortere contracten.” 

Wordt de markt niet steeds competitiever?

Tim: “Jazeker, spelers zoals autoverhuurders, leasemaatschappijen en autofabrikanten groeien steeds dichter naar elkaar toe. De tech giganten kijken met belangstelling naar de ontwikkelingen rondom de connected car. ALD Automotive gelooft sterk in samenwerking en we werken daarom al met heel veel spelers samen. Partnership zal in belangrijke mate het antwoord zijn op deze nieuwe marktdynamiek die aan het ontstaan is.”

Waarom gaat ALD samen met LeasePlan?

Tim: “In de huidige markt is het belangrijk dat wij een sterke positie innemen en groeien tot een wereldwijde, toonaangevende mobiliteitsspeler. Schaal is daarbij belangrijk, wij zijn straks de grootste auto-eigenaar van Europa. Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. De samenwerking is strategischer dan gedacht toen we zo’n drie jaar geleden met elkaar in gesprek raakten. De marktontwikkelingen zijn namelijk in een grote versnelling gekomen en het agentuurmodel van autofabrikanten verandert het concurrentielandschap”

Jeroen: “Deze integratie gaat ons helpen om de digitale slag te maken. Samen investeren we dubbel zoveel in digitalisering en de resultaten kunnen we op een dubbel zo grote vloot toepassen. Vier keer effectiever dus. En ook op duurzaamheidsgebied gaan we elkaar versterken. We gaan het beste van twee werelden samenbrengen.” 

Nederland heeft een reputatie als innovator binnen de ALD Groep, gaat dat veranderen met de overname?

Jeroen: “Zo’n 30% van de innovaties van de ALD groep komt uit Nederland. Veel van onze innovaties zijn in de andere landen binnen de groep overgenomen. Dat is ook niet vreemd, want de Nederlandse lease- en mobiliteitsmarkt is zeer volwassen en we zijn een competitief land. Innovatie blijft bij ons speerpunt, maar er zullen ook andere invullingen aan gegeven worden. Zo worden er bijvoorbeeld meer samenwerkingen opgezocht met start-ups of andere branche gerelateerde aanbieders. Denk aan Skipr in België, FleetPool in Duitsland dat we recent hebben overgenomen of de samenwerking met Smart.” 

Wat gebeurt er met de merknamen ALD Automotive en LeasePlan?

Tim: “De kans is groot dat beide namen gaan verdwijnen. Dit is juist een mooi moment om een nieuwe naam te bedenken die past bij een modern bedrijf. Welke naam dat gaat worden, weten we nog niet. Er zijn al meerdere namen geopperd, die ook alweer van de lijst afgehaald zijn. Het zal bovendien niet eenvoudig worden om een naam te verzinnen die de goedkeuring gaat krijgen van een grote groep stakeholders. De naam moet vooral simpel zijn en modern.” 

Meer informatie over de overname van Leaseplan door ALD Automotive is hier te vinden. 
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.