Nieuws- en persberichten

31aug
2021

Het geheime wapen van het Vattenfall Solarteam 2021

Het geheime wapen van het Vattenfall Solarteam 2021

ALD Automotive is ook dit jaar weer sponsor van het Vattenfall Solarteam dat onder meer in oktober meedoet aan de Morrocan Solar Challenge; een 5-daagse zonnerace van 2500 km dwars door Marokko. De Nederlandse deelnemers hebben een naam hoog te houden maar ook een appeltje te schillen. Bij de laatste grote solar challenge lag het team op koppositie maar verloor op het laatste moment doordat de zonneauto vlam vatte. Het team van de Nuna11 is dan ook ‘gebrand’ op revanche!
 
Normaal gesproken reist het Solarteam af naar Australië om het op te nemen tegen andere zonneauto’s. Maar ook hier heeft corona de plannen gewijzigd. Er wordt uitgeweken naar Marokko. Het raceformat is iets gewijzigd en het komt er op neer dat de etappes zo snel mogelijk afgelegd worden. “Maar het landschap en de omgeving is wel veel uitdagender ten opzichte van Australië waar het vooral rechttoe, rechtaan rijden is. We moeten nu door steden, het Atlasgebergte en woestijn heen rijden,” vertelt Dries die aerodynamicus is en samen met twee andere aerodynamici de buitenvorm van Nuna11 ontworpen heeft en ook de coureur van de auto is.
 
Gelukkig is daar Tanya die hem hierbij gaat bijstaan. In de voorbereiding is zij verantwoordelijk voor de communicatie maar tijdens de race is zij Race Scout. “Dit houdt in dat ik samen met een teamlid in de auto direct voor Nuna rijd en als het ware de oren en ogen van Nuna ben. Dries heeft in de auto slecht zicht en weinig informatie tot zijn beschikking. Hij voert de taken uit die wij aan hem doorgeven. Ik moet hem onder andere begeleiden bij het inhalen van andere deelnemers en zorgen dat Nuna snel en veilig overal door kan rijden. Hiervoor zal ik elk verkeersbord, stoplicht en elke verkeersdrempel op de route uit mijn hoofd moeten kennen!” 
 
De Nederlandse solarteams zijn al jaren heel succesvol. Tanya heeft wel een idee waardoor dit komt. “Als ik naar ons team van de TU Delft kijkt, denk ik dat onze teamspirit vooral uniek is. We kennen elkaar zo goed. Iedereen wil elkaar helpen. Doordat we elkaar ook zo goed informeren tijdens het hele project, voelt iedereen zich heel nauw betrokken. En dit gaat ons ook helpen tijdens de race!”

Het geheime wapen

Het team werkt momenteel hard aan de laatste aanpassing om de Nuna11 raceklaar te maken. Tanya legt uit waar dit jaar de focus ligt: “We ontwerpen de zonneauto niet op een zo hoog mogelijke snelheid, want dit gaat ten koste van de efficiëntie. Ons doel is om zo veel mogelijk kilometers te kunnen afleggen op zonne-energie. Onze nieuwste zonneauto Nuna11 zal maximum 115 km/h kunnen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Nuna3 die wel 145 km/uur kon. Maar door toch heel efficiënt te rijden verwachten we de afstand zo snel mogelijk af te kunnen leggen.”
 
Aerodynamica is daarom belangrijker dan ooit en mogelijk het geheime wapen bij de race. Dries: “Ons concept van de driewieler met een asymmetrische configuratie is aerodynamisch heel sterk. We vermoeden dat een aantal andere teams dit niet aangedurft hebben omdat het nog nooit eerder gemaakt is. Dus daarin onderscheiden we ons van de rest. Daarnaast hebben we dit jaar voor het eerst onze eigen motorcontroller ontworpen die krachtiger is zodat we ook bergop kunnen!” 
 
Maar een nieuwe innovatie blijft nooit langer dan een jaar 'geheim'. Elk team moet van de wedstrijdleiding een paar dagen voor de race hun zonneauto tonen aan de andere deelnemers. Op die manier begint iedereen het jaar daarop weer met bijna gelijke kennis en stimuleert het teams om te zoeken naar innovaties die nog niet eerder bedacht zijn. “Door het jaar heen spioneren we niet bij elkaar, we doen ieder ons eigen ding en zijn altijd erg benieuwd naar de presentaties van de andere teams als het zo ver is”, zegt Tanya.
 
Of het team verwacht dat de zonneauto's die zij ontwerpen in de toekomst op de snelweg te zien zijn, antwoordt Dries ontkennend. “Praktisch gezien niet. Maar we combineren de nieuwste technologieën voor een duurzamere toekomst en blijven daarin innoveren. En delen daarvan gaan in gewone auto’s terugkomen. Bijvoorbeeld het type batterij dat wij nu gebruiken. Dat is een batterij van lithium-ijzerfosfaat, de veel gebruikte lithium-ion batterij bevat namelijk zeldzame grondstoffen die steeds duurder en schaarser worden, en daarnaast ook toxischer zijn voor het milieu. Daarnaast denk ik dat auto's steeds aerodynamischer worden want daar verliezen auto's nu nog onwijs veel energie op!”, legt hij uit. 
 Niet blijven hangen in oude oplossingen

En op de vraag hoe werkgevers nu al zouden moeten inspelen op deze innovaties en de mobiliteitsvraagstukken van de nieuwe generatie weggebruikers, denkt Tanya dat werkgevers vooral lekker moeten meegaan in nieuwe ontwikkelingen. “Niet blijven hangen in oude vertrouwde oplossingen. En wees niet bang om te investeren in meer duurzame oplossingen. Ik denk dat werknemers ook graag zien dat hun werkgever meedenkt en steeds groenere en nieuwere oplossingen biedt. Zorg voor elektrische leaseauto's, zet lekker veel laadpalen voor de deur, maak het mensen makkelijk!”
 
Rest ons nog een ding en dat is het Nuna11 Solar team heel veel succes te wensen in Marokko! Wil je ook op de hoogte blijven van het laatste nieuws van dit bijzondere team, volg ze dan via de site of social kanalen van het Vattenfall Solar Team.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.