Nieuws- en persberichten

22apr

Renault, Kia, Peugeot… allemaal in het nieuw!

Renault, Kia, Peugeot… allemaal in het nieuw!

Stilzitten en achterover leunen zit er in de automotive branche niet in. Innovatie volgt op innovatie. Dan kun je als autofabrikant natuurlijk ook niet achterblijven met je logo. Ook dat heeft zo nu en dan een opfrisbeurt nodig, passende bij de tand des tijds. Zo zijn de designers van onder meer Renault, Kia en Peugeot terug naar de tekentafel gegaan.

Een belangrijke voorwaarde voor de nieuwe logo’s is, dat de beeldmerken ook digitaal goed inzetbaar zijn. Dat betekent dat er meer gewerkt wordt volgens ‘less is more’ principe, dus veel strakke lijnen en tweedimensionaal. 

Tijdloze Franse allure

Het beste is dat misschien nog wel te zien in het logo dat Renault onlangs presenteerde. Ga je even terug in de geschiedenis dan lijkt het vernieuwde logo eigenlijk op de variant die in 1972 werd gepresenteerd. En daarmee kiezen ze feitelijk voor een tijdloos design waarmee ze volgens Gilles Vidal, hoofdontwerper van Renault, een nieuw tijdperk ingaan. Er is gekozen voor een logo zonder overbodige effecten of kleuren, en met een eigentijdse herinterpretatie van het bekende design. Vanaf volgend jaar is het nieuwe logo te zien op de modellen die dan de markt op komen.

Maar zo zijn er dus meer fabrikanten die alvast willen inspelen op de toekomst. Peugeot heeft iets meer werk in het nieuwe logo gestoken. De leeuw waarvan we gewend zijn dat die op zijn achterpoten op de voorkant van de auto pronkt is er niet meer. Deze heeft plaats moeten maken voor een leeuwenkop op een schild. De fabrikant wil meer luxere auto’s verkopen en daar is het logo op aangepast. Hoewel je ook hier weer een strakker ontwerp terugziet, straalt de leeuw trots en allure uit. Door het schild in het logo te verwerken, laat Peugeot zien dat het een merk met historie is.

Innovatie & inspiratie

De laatste in ons rijtje is het logo van Kia, dat heeft een behoorlijke metamorfose ondergaan. En daar zijn de meningen over verdeeld. De een omschrijft het als een beeldmerk dat lijkt op Cyrillisch schrift. De ander ziet nauwelijks dat het om het Kia-logo gaat. Kia wil met het nieuwe logo graag inspireren! Eén ding is zeker: het nieuwe ontwerp biedt de critici in elk inspiratie voor gespreksstof. Feit is dat ook dit logo een modern en strak uiterlijk heeft. In de loop van dit jaar zal het nieuwe logo zichtbaar worden op de nieuw geleverde auto’s.


 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.