Nieuws- en persberichten

19nov

Hoe Arcadis de spits breekt: 40 procent minder autoverbruik

Hoe Arcadis de spits breekt: 40 procent minder autoverbruik

Dit najaar werd Arcadis tot BNR Spitsbreker van het Jaar uitgeroepen. Niet alleen heeft de internationaal opererende advies- en ingenieursorganisatie ontwerp- en consultantcyorganisatie met hun mobiliteitsbeleid hun aandeel in de spits weten te reduceren. Ook hebben zij in tien jaar tijd 50 procent van hun CO2-footprint verminderd. Een prestatie om trots op te zijn! 

ALD Automotive sprak met Yoeri Schenau, programmamanager duurzaamheid bij Arcadis.
 
“Voor onze opdrachtgevers werken wij in de fysieke leefomgeving en wij willen duurzame impact genereren met de oplossingen die we aanbieden aan onze klanten. Maar dat betekent wel dat je zelf het goede voorbeeld moet geven”, vertelt Yoeri Schenau. “Ongeveer tien jaar geleden zijn we daarom actief aan de slag gegaan. Dit heeft uitendelijk geresulteerd in een heel breed pakket aan maatregelen. Dat houd je alleen vol als je overtuigd bent van je missie. In bijna tien jaar tijd hebben we zo’n 50 procent van onze CO2-footprint gereduceerd. Dat is enorm en daar zijn we trots op. Naast dat het ons wat kostte, leverde het ons dus vooral veel op. Het is daarom een goede business case.”

 
Kantoren nabij intercitystations

De backbone van het mobiliteitsbeleid van Arcadis is een actief locatiebeleid van de kantoren. Schenau: “We zaten met onze kantoren veelal langs de snelweg. Dat nodigt vanzelfsprekend uit om met de auto te komen. Dus we zochten elke keer als er een huurcontract afliep naar een nieuwe kantoorlocatie in de directe nabijheid van een intercitystation, die ook in goede verbinding staat met onze andere kantoorlocaties. Dan zie je dat mensen uit zichzelf al sneller de trein nemen. Daarbij hebben we iedereen een NS Businesscard gegeven, of je nu een leaseauto hebt of niet. Het autogebruik daalde daardoor met 40 procent en het treinverbruik is maar liefst vernegenvoudigd.”

COVID-19 als accelerator 

Ook krijgen medewerkers die gaan verhuizen en dichterbij het werk gaan wonen een verhuisvergoeding. “Hierdoor verhuizen mensen niet persé, maar het kan wel een stimulans zijn,” legt Schenau uit. Een bonus-malusregeling voor leaseauto’s draagt eraan bij dat de medewerkers die een leaseauto nodig hebben, sneller kiezen voor een schonere auto en de leasevloot wordt steeds meer elektrisch. Daarbij wordt steeds vaker de vraag gesteld hoe noodzakelijk reizen überhaupt is. Een vraag die nu actueler is dan ooit.”
 
“We zijn nu zo’n 10 jaar bezig met verduurzaming van het programma. Eigenlijk is het geen programma, maar een voortdurend proces dat zich steeds meer ontwikkelt en aanpast aan de huidige situatie. In 2010 wisten we echt niet dat we nu zo nadrukkelijk over thuiswerken zouden nadenken. Maar het kon altijd al heel goed. Onze IT-voorzieningen waren al dik op orde. En door het gebruik van de NS Businesscard kon iedereen al per dag bekijken hoe en of ze gingen reizen. Daarin faciliteren wij onze werknemers al volop. In de basis waren we dus al ontzettend goed voorbereid toen de coronapandemie om de hoek kwam kijken. Bij ons heeft deze situatie daarom als een accelerator gewerkt in een al bestaand onderdeel binnen het proces. Momenteel rijst natuurlijk wel de vraag wat we doen met de vaste woon-werkvergoedingen, dit moeten misschien wel flexibele woon-werkvergoedingen worden.”

Duurzaam mobiliteitsgedrag stimuleren

Als je al zo lang structureel bezig bent en al zoveel goede resultaten hebt getoond, wat is dan een volgende stap in het mobiliteitsproces? “De jury van Spitsbrekers noemde als belangrijkste reden ons langdurende structurele beleid dat breed gedragen wordt in de hele organisatie. Die motivatie is echt de kers op de taart, daar zijn we heel trots op. Nu zijn we bezig met het stimuleren van duurzaam mobiliteitsgedrag. Dit gaan we binnenkort doen doen met een app die registreert hoe je reist, hoe duurzaam dit is en daar krijg je punten voor. Ben je op de fiets gekomen, dan krijg je meer punten dan wanneer je met de auto bent. Deze punten zijn in te wisselen in de webshop die gekoppeld is aan de app. Het blijven meenemen van onze medewerkers blijft belangrijk, vertellen waarom je als bedrijf iets doet en wat het oplevert.”

Leer van andere bedrijven 

Tot slot stelden we de vraag wat het advies is richting andere bedrijven die hun mobiliteitsbeleid willen verduurzamen. “Je mobiliteitsbeleid veranderen werkt alleen als je écht wilt verduurzamen en als je een stip op de horizon hebt om naartoe te werken. Dat geldt voor iedereen. En heel concreet, ga ook eens bij andere bedrijven kijken wat zij doen. De voorbeelden liggen er namelijk al en mijn ervaring is dat bedrijven hun learnings op het gebied van verduurzaming heel graag met elkaar delen!”

Meer lezen over Spitsbrekers? In dit artikel vind je een overzicht van de 8 finalisten van het afgelopen seizoen.  
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.