Nieuws- en persberichten

25aug

De Polestar 2: Pure, Progressive, Performance

De Polestar 2: Pure, Progressive, Performance

Onlangs introduceerde Polestar de volledig elektrische Polestar 2, de opvolger van het succesvolle, hybride zusje Polestar 1. ALD sprak met Valéry Gresnigt, Head of Marketing & PR van Polestar Nederland, over het merk, de Polestar 2 en de Nederlandse markt voor EV’s.
 

Wat is Polestar? Waar komt de naam vandaan?

“Polestar is een opzichzelfstaand merk, met Volvo als moederbedrijf. We zijn van oudsher een racemerk. Zoals de M-serie van BMW en AMG van Mercedes, is Polestar onder de naam Polestar Engineered de huistuner van Volvo. Maar nu zetten we dus ook eigen premium EV’s op de markt, met de Polestar 2 als ons nieuwste model.”

Dus Polestar opereert onafhankelijk van Volvo?

“We volgen niet direct het beleid van Volvo, maar we vallen wel onder dezelfde vlag. Dat betekent dat we profiteren van 90 jaar ervaring in autofabricage met alle voordelen op technisch vlak, maar ook financieel biedt het ons slagkracht.

Heeft Volvo dan niets te maken met Polestar?

“Je moet het zo zien: we zijn ‘the best of both worlds’, met de enerzijds wel de schaalvoordelen. We krijgen veel van Volvo mee, bijvoorbeeld het onderstel van de Volvo XC40 waar de Polestar 2 op gebouwd is en een backoffice waar we gebruik van maken. Maar anderzijds zijn we een start-up on steroids en daardoor heel agile. We kunnen dingen snel implementeren en op de markt inspelen. We proberen veel uit en optimaliseren vervolgens, trial and error dus. Dat maakt Polestar echt tot een eigen merk met een eigen identiteit."

Wat is die identiteit van Polestar?

“Polestar staat voor Pure, Progressive, Performance. Pure staat voor de Zweedse minimalistische stijl: ‘avant garde’. In onze auto’s zal je nooit veel chrome details vinden. Wij laten liever al het overbodige weg. Bekijk maar eens deze video.”

En waar staat progressive voor?

“Wij zeggen ‘seamless integration into your (digital) life’, met digital tussen haakjes. Die integratie in het leven, dat is waar het voor Polestar om draait: ik zie de auto niet als vervoersmiddel van A naar B, maar, net zoals je telefoon een afstandsbediening van het leven is, is de auto een middel dat om de gebruiker heen gebouwd moet zijn. Daar gaan we naartoe en dat vind ikzelf als echte techie te gek!”

Hoe zie je dat terug?

“Het begint al bij de aankoop van een Polestar. Je configureert en koopt de auto online. Wij hebben geen dealernetwerk, maar verkopen direct of natuurlijk via de leasemaatschappij. Vervolgens gaat alles via de app: customer care, service & repair, handleidingen en productinformatie, maar ook je persoonlijke profiel. Daarmee maak je jouw Polestar persoonlijk. Je kunt de auto via de app helemaal instellen zoals je wilt. Bovendien is de app je persoonlijke digital key: kom je in de buurt van jouw Polestar, dan wordt deze automatisch ontgrendeld. Vervolgens worden de stoel, de spiegels en de HMI (red: Human Machine Interface, boordcomputer) naar jouw persoonlijke instellingen ingesteld. Ik ben zelf 1,97 meter lang en als mijn vriendin in mijn auto heeft gereden dan is mijn grootste ergernis dat m’n knieën in m’n nek zitten als ik instap. Dat is nu dus verleden tijd.”

Google

Die boordcomputer schijnt bijzonder te zijn, wat is daarmee aan de hand? “Voor de HMI werken wij samen met Google apps & services. Autofabrikanten produceren allemaal hun eigen HMI’s en daar zitten wel wat haken en ogen aan. Er is vaak wel iets waarvan je denkt; dat kan beter. Wij zijn goed in auto’s maken en daar zochten we een partij bij die goed is in software: Google. De Polestar 2 is de eerste auto die gebruik maakt van Google Apps & Services, waarmee bijvoorbeeld entertainment, communicatie en navigatie via het 11 inch-scherm op het dashboard kunnen worden bediend. Het systeem werkt nauw samen met je smartphone ongeacht het merk. Het heeft ontzettend veel potentie, maar het is ook nieuw. Dat betekent dat er nu nog maar een aantal apps beschikbaar zijn, maar het systeem wordt heel snel doorontwikkeld.”

Je vertelde dat ‘digital’ tussen haakjes is gezet. Waarom?

“Naast de digitale ontwikkelingen staat Polestar ook voor duurzaamheid. We streven naar een sustainable future, wat begint met een volledig elektrische en dus emissievrije auto. Maar daarnaast gebruiken we in de productie ook duurzame materialen. De matten zijn bijvoorbeeld van een materiaal gemaakt dat voor 97% uit gerecyclede petflessen bestaat. On ‘standaard model’ is uitgerust met een vegan interior. Er zijn dus geen dierlijke producten als leer gebruikt voor de productie van het interieur. Voor de bekleding gebruiken we een materiaal dat weave-tech heet. Het is een stevig wetsuit-achtig materiaal dat gemakkelijk schoon te maken is. Recentelijk hebben we een Precept gelanceerd, wat eigenlijk ons manifest is waarin we laten zien waar we naar toe gaan met Polestar. Daarin tonen we bijvoorbeeld hoofdsteunen van gerecycled kurk en interieur van Bcomp material; een natuurcomposiet waardoor we het gebruik van plastic met 80% kunnen reduceren.”

Performance

Als derde noemde je performance. De Polestar 2 is dus een snelle wagen? “Zeker, maar ons doel is niet om de snelste auto ter wereld te maken. Wij maken auto’s die uitblinken op vlakken zoals performance, wegligging en rijplezier. Toen Polestar als zelfstandig merk werd geïntroduceerd was dat met de Polestar 1. Die auto was echt om te laten zien wat we kunnen. Het was een hybride, een soort transitiemodel naar wat we nu doen met de Polestar 2. De Polestar 2 zet de standaard qua rijervaring voor de komende modellen, waaronder de Polestar 3: een aerodynamic performance SUV.”

Specificaties Polestar 2

Elektromotoren: 2 (achter- en vooras)
Actieradius: 470 km (WLTP)
Vermogen: 300 kW/408 hp
Opslagcapaciteit: 440 liter (voor- en achter gecombineerd)
Afmetingen (L/H/B): 4,6/1,48/1,98 meter
Accu’s: 78kWh in 27 modules
0-100 km/u: in 4,7 seconden
Koppel: 660 Nm
Stoelen: 5 zitplaatsen

De EV markt in Nederland

Tot slot, hoe zie jij de EV markt in Nederland veranderen? “Toen ik in 2019 begon bij Polestar zag ik vooral een marktbrede uitdaging van het opvoeden van consumenten ten opzichte van elektrisch rijden. Er bestaat zoiets als range anxiety: de angst dat je je bestemming niet gaat bereiken als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Maar hoe vaak ga je nou op vakantie? Wij werken samen met een partner die 195.000 laadpalen biedt. Tijdens je lunch kun je de auto in 40 minuten tot 80% opladen. Lunchen moet iedereen, toch? Bovendien biedt leasepartner ALD Automotive een service aan waarbij je een andere auto kunt krijgen voor je vakantie. De infrastructuur en de wijze waarop mensen in Nederland tegen elektrisch rijden aankijken is nu heel snel aan het veranderen. Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg en de vraag is hoog, mede door de (nog gunstige) bijtelling. Die groei zal zeker niet afnemen en op de vraag naar elektrische auto’s spelen fabrikanten weer in.”

Meer weten over het leasen van een Polestar?

De Polestar 2 ook via ALD Automotive te leasen. Wil je meer weten, neem dan contact met ons op via info.nl@aldautomotive.com of bel met +31 (0)20 658 70 00. Onze leasing consultants staan je graag te woord.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.