Nieuws- en persberichten

13aug

Interview: Hoe ervaart ALD de Corona crisis?

Interview: Hoe ervaart ALD de Corona crisis?

De Corona crisis treft de gehele samenleving. Maar er is ook veel weerbarstigheid, wat nieuwe initiatieven en creatieve manieren oplevert in het omgaan met het virus en de bijbehorende maatregelen. Zo ook bij ALD. Lonneke van der Horst, marketing & strategy director en lid van het Corona crisisteam bij ALD, vertelt hoe zij de afgelopen periode heeft ervaren en hoe ze de leasemarkt heeft zien veranderen als gevolg van COVID-19.

“Ik vond het toch wel heel spannend afgelopen maanden. Vooral de eerste periode toen de maatregelen net werden ingevoerd en we massaal verplicht werden tot thuiswerken. We zijn allemaal zo gewend aan onze vrijheid en veiligheid. Ook op werkvlak vond ik het best intensief. Veel van je werk doe je op basis van ervaring, maar voor een situatie als deze bestaat geen handboek.

Tegelijkertijd was het heel erg leerzaam. We zijn bij ALD in 1 à 2 dagen volledig op thuiswerken overgegaan en dat ging eigenlijk verbazend goed. De massale ontdekking van de mogelijkheden van thuiswerken zijn een grote ontdekkingstocht geweest en toch ook wel een eye-opener. Ik reisde heel wat af naar Parijs en Brussel en ik vraag me nu toch wel af waarom.”

Merk je dat het massaal thuiswerken invloed heeft gehad op de leasemarkt?

“Ik denk dat het thuiswerken voor veel bedrijven een reden is om opnieuw naar hun mobiliteitsbeleid te kijken. Zijn alle auto’s nog nodig, hoe kunnen we de vloot makkelijker op- en afschalen. Mensen zijn nu sowieso meer ontvankelijk voor verandering. Dus bedrijven zullen dit moment ook benutten om hun mobiliteitsregeling nog eens onder de loep te nemen.

Het is niet onwaarschijnlijk dat door het thuiswerken de trend versterkt wordt dat medewerkers zelf meer regie krijgen over de invulling van hun eigen mobiliteit. Eigenlijk net als het thuiswerken zelf. Dat zou dan betekenen dat je een verschuiving gaat zien van zakelijke naar private lease en meer richting mobiliteitsbudgetten.”

Welke veranderingen in leasegedrag heeft ALD de afgelopen periode waargenomen?

“Het lijkt heel vreemd, maar vooral de laatste weken hebben onze sales collega’s het enorm druk. Bedrijven en consumenten hebben even gewacht met het bestellen van auto’s, maar zijn nu echt met een inhaalslag bezig. De vraag is natuurlijk wel hoe dat zal zijn op langere termijn. Als het thuiswerken echt de norm zal blijven. Als je de auto niet 5 dagen per week nodig hebt, dan wordt de auto zelf iets minder belangrijk verwacht ik. Het gaat meer om mobiel kunnen zijn. Dat zal de vraag versterken naar 2e hands lease. 

Plus we zien meer vraag naar flexibiliteit als het gaat om de lengte van je contract. Dat kan bijvoorbeeld via 2e hands lease, vanwege het feit dat je dit heel makkelijk voor een kortere tijd kunt leasen. Of door je huidige contract nog iets langer door te rijden. We kregen vooral in de begintijd van Covid-19 best veel vragen van met name particulieren over de mogelijkheden om je contract flexibel te maken in contractduur en kilometers.

Daarnaast zien we toenemende interesse in e-bikes. Vitaliteit was al een thema, maar is door het massale thuiswerken nog relevanter geworden.

Wat ik verder vrij veel hoor om me heen is dat we ons ook extra bewust zijn geworden van de waarde van onderweg zijn. Het kunnen opstarten of afsluiten van een werkdag. Je naar een andere omgeving verplaatsen voegt ook echt iets toe aan je dag (en dan bedoel ik niet massaal in de file staan). De grens tussen werk en privé is nog meer gaan vervagen.”

Denk je dat deze veranderingen tijdelijk zijn of een structurele verandering in het auto leasen?

“Ik verwacht structurele veranderingen, maar minder groots en minder eenzijdig dan soms wordt geschetst. Ontwikkelingen als flexibiliteit in contractduur worden versterkt. Maar tegelijkertijd gaan we niet massaal over op flexcontracten, omdat flexibiliteit een prijskaartje heeft en er nog een grote groep is die voor de laagste prijs gaat. We zullen dus vooral meer pluriformiteit gaan zien.

2e hands lease gaat een vlucht nemen en ook een ontwikkeling als MaaS – Mobility as a Service - wordt door Covid-19 versterkt, denk ik. Medewerkers zullen meer zelf de regie nemen als het gaat om mobiliteit en daar is MaaS heel passend bij. Zelfs ondanks het feit dat mensen het openbaar vervoer minder graag gebruiken dan een tijd terug. De behoefte aan zelf je keuzes kunnen maken wordt namelijk sterker, ook omdat je reispatronen wat meer variatie laten zien. Tenslotte wordt digitalisering nog belangrijker. Remote je diensten kunnen afnamen is echt meer en meer de norm.

Eigenlijk zijn het ontwikkelingen en die toch al in gang waren gezet, die nu versterkt worden.”

Hoe speelt ALD op deze veranderingen in?

“We hebben ALD Flex gelanceerd, een leaseoplossing die je per maand kunt opzeggen.

Verder hadden we het voordeel dat we qua innovatie al redelijk wat op de planken hadden, zoals e-bike lease. Daarnaast hebben we in enkele weken een mobiliteitsconsult opgezet om bedrijven te ondersteunen als ze hun mobiliteit wilden aanpassen op basis van de veranderende omstandigheden. Dat is een online consult van 30 minuten waarbij je je kunt laten bijpraten over de impact van Covid-19 op je mobiliteit en de mogelijkheden om hier als bedrijf actief op in te spelen.

Tenslotte, ook niet onbelangrijk. We hebben als test een oplossing uitgerold onder private lease klanten waarmee je tankbetalingen via je mobiele telefoon kunt doen in plaats van het betalen in de tankshop. Hiermee spelen we in op de 1,5 meter samenleving en de grotere rol die hygiëne is gaan spelen.”

Tot slot, werken jullie bij ALD nu ook meer vanuit huis?

“Ja, maar we laten de keuze bij de medewerkers. Tot nu toe hadden we twee vaste dagen per week waarop je naar kantoor kan komen. Als je wilt tenminste, geen verplichting. Vanaf volgende week hebben we een systeem ingeregeld waarbij je precies kan zien waar een plek beschikbaar is, met inachtneming van minimaal 1,5 meter ruimte, en is het aan de medewerker zelf om daar invulling aan te geven en de dag te kiezen waarop het voor hen het prettigst is om naar kantoor te komen. Helemaal vanuit huis werken is niet ons ideaalplaatje. Voor het delen van successen bijvoorbeeld of activiteiten op het vlak van innovatie en creativiteit is het elkaar fysiek ontmoeten juist weer belangrijk. De combinatie van thuis en kantoor is ideaal!”

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

   

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.