Nieuws- en persberichten

05aug
2020

EV subsidiepot leeg? De alternatieven

EV subsidiepot leeg? De alternatieven

Het nieuws omtrent de subsidiepot voor de aanschaf van een elektrische auto bleek al snel achterhaald. De bodem van deze pot was namelijk de eerste week van juli al bereikt. De financiële stimulans voor elektrisch rijden is daarmee voor velen weg. Het Kennisinstituut van Mobiliteit (KiM) haakte daar snel op in en publiceerde een rapport met adviezen voor de overheid hoe EV op andere manieren gestimuleerd kan worden.

Het KiM laat weten dat er drie argumenten zijn voor automobilisten om wel of niet voor EV te kiezen.

Situationele argumenten

Hierbij moet je denken aan zaken als bijvoorbeeld actieradius en laadkosten. Veel automobilisten denken dat de actieradius van EV’s niet voldoende is voor het aantal kilometers dat zij op de weg zitten. Maar in de praktijk blijkt dit heel erg mee te vallen. Het KiM pleit er dan ook voor dat zij beter geïnformeerd worden. Alleen tijdens vakantieperiodes hebben EV-rijders veelal onvoldoende actieradius om geheel onbezorgd op reis te kunnen. Het advies is dan ook om voor deze reizen alternatieven te bieden. ALD Automotive herkent dit bij haar leaserijders en biedt al enkele jaren alternatieve (zomer)auto’s aan. NIet alleen voor de EV-rijders maar ook voor de leaserijders die op vakantie graag een grotere gezinsauto mee willen hebben. 

Psychologische argumenten

Autorijden gaat gepaard met emoties. In het geval van elektrisch rijden kan dat bij automobilisten een goed gevoel opwekken omdat het duurzaam is. Maar de angst dat je door de (lage) actieradius stil komt te staan is een negatieve emotie. Met name dat laatste is eenvoudig op te lossen door automobilisten dus niet alleen beter te informeren maar het ook te laten ervaren. Het KiM adviseert de overheid meer mensen door middel van proefritten te laten ervaren hoe het is om elektrisch te rijden.
ALD Automotive deelt dit advies en zet de proefrit ook in om klanten te overtuigen. De ervaring is vrijwel altijd positief. Leaserijders zijn onder de indruk van het comfort, de stilte van een EV en vooral de resultaten die niet onder doen voor een auto op reguliere brandstof.

Sociale argumenten

Goede voorbeeld doet volgen. Hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe meer mensen dit voorbeeld zullen volgen. ALD Automotive ziet dit ook gebeuren onder eigen medewerkers en klanten. Het werkt aanstekelijk, zeker op het moment dat elektrische rijders positief zijn over de ervaringen.
Het KiM noemt hierbij ook het bureneffect. Wanneer mensen elektrisch rijden zullen zij buren kunnen beïnvloeden bij hun nieuwe aanschaf. ALD Automotive werkt zo ook op lokaal niveau met haar partners samen. Gedeelde laadpalen op bedrijventerreinen kunnen zo de kosten omlaag brengen bij de implementatie van een laadnetwerk en tegelijkertijd het laadnetwerk vergroten waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker wordt.

Meer informatie

Heb je interesse in het leasen van een elektrische auto? Wij bieden een totaaloplossing voor elektrisch rijden inclusief laden en afrekenen. Bekijk onze elektrische auto leasen pagina voor meer informatie.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.