Nieuws- en persberichten

14apr

Een duurzame, vliegende auto – De PAL-V flikt het!

Een duurzame, vliegende auto – De PAL-V flikt het!

Sinds 2008 werkt het Nederlandse bedrijf Pal-V hard aan de vliegende auto. Onlangs was het bedrijf veel in het nieuws want er worden grote stappen gezet in de realisatie van het voertuig. Het is misschien nog lastig voor te stellen dat je met je auto de lucht in gaat?

Maar ALD is het eens met PAL-V dat mobiliteit gaat veranderen. Tijd om ons iets meer te verdiepen in de vliegende auto.

Wie droomde vroeger niet van een vliegende auto? Zo wel de Nederlandse ingenieur John Bakker. En daar bleef het niet bij; hij is een van de initiatiefnemers van de PAL-V. Hij wilde zijn droom realiseren. Hij verzamelde een club mensen om zich heen, waaronder Robert Dingemanse, die nu als CEO aan het roer staat van het bedrijf PAL-V. Dingemanse is op zijn beurt van mening dat er een oplossing moet komen om het reizen over langere afstanden aantrekkelijker en duurzamer te maken.
 
PAL-V staat voor Personal Air and Land Vehicle. Het is een auto, maar dan een futuristische met de capaciteit om ook te vliegen. Het eerste exemplaar de PAL-V Liberty heeft zijn debuut in de schijnwerpers gemaakt en werd vorig jaar gepresenteerd. Dit model is een driewieler met een grote inklap-propellor en een roer. Op de weg rijdt de PAL-V als een kleine sportauto. Bij voldoende snelheid en een startbaan van ongeveer 165 meter kan hij vliegen en gebruikt hierbij de techniek van een gyrocopter.

Filedruk en duurzaamheid

De mobiliteitssector verandert snel. Redenen die hieraan ten grondslag liggen zijn onder meer de toenemende congestie op de snelwegen, maar ook duurzaamheid. Dit vraagt om innovaties voor de lange termijn. Alleen daarom al is het interessant dat de mogelijkheid tot vliegen tot de nieuwe mobiliteitsoplossingen behoort! Elektrisch vliegen maakt hier nog geen onderdeel vanuit, dus de PAL-V rijdt en vliegt op dit moment nog op reguliere brandstof. Wel is de wens uitgesproken deze stap zo snel mogelijk te realiseren, maar dit hangt af van de ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie. Zodra vliegen elektrisch kan, is de PAL-V een ultieme duurzame mobiliteitsoplossing. Dan vliegen we gewoon over de file heen!

Belangrijke uitdagingen

Er zijn nog veel uitdagingen op het gebied van regelgeving, infrastructuur, technologie, geluid, veiligheid, stadsturbulentie en maatschappelijke acceptatie. Zo maakt de PAL-V bijvoorbeeld voor stedelijk gebruik nog te veel geluid. Nu is de PAL-V relatief stil in vergelijking met helikopters, maar produceert nog steeds een propellergeluid. Een andere uitdaging is veiligheid, dat ook nodig is om over stedelijke gebieden te kunnen en mogen vliegen. Toch voorziet het bedrijf daar geen grote problemen, omdat de PAL-V al ontworpen is binnen de huidige certificerings- en reguleringskaders, die in het overgrote deel van de wereld al geldig zijn. Er hoeven daarom geen regels of voorschriften te worden gewijzigd om het voertuig te mogen gebruiken. Uiteraard moeten bestuurders wel een rijbewijs en vliegbrevet hebben om het te mogen besturen. Wel bestaat de kans dat wanneer er meer van dit soort nieuwe mobiliteitsvormen op de markt komen, verkeersregels aangepast moeten worden, en er een nieuwe infrastructuur aangelegd moet worden. Maar zo ver is het nog niet. PAL-V voorziet dat het nog ongeveer een decennium duurt voordat deze uitdagingen aangepakt zijn.

Vliegen over steden

Volgens CEO Dingemanse kunnen we de PAL-V Liberty al over enkele jaren op de weg zien en af en toe in de lucht. Het bedrijf werkt echter ook aan voertuigen die gebruikt kunnen worden als stedelijke air-taxi’s, ook wel eVTOL's (elektrical Vertical Take-Off en Landing) genoemd. Ze zijn ontworpen voor gebruik als openbaar vervoersmiddel, als alternatief voor helikopters, metro's en bussen. PAL-V heeft octrooien aangevraagd voor een concurrerende oplossing voor deze markt. Naar verwachting gaat dit nog zo’n acht tot twaalf jaar duren voordat deze over steden mogen vliegen.

Vlieglessen inbegrepen

Er is een PAL-V Liberty Pioneer Edition, speciaal voor de mensen die als een van de eersten in het voertuig willen stappen. Daarvan zijn 90 exemplaren gemaakt. De kosten hiervoor? Een half miljoen euro. De vlieglessen zouden overigens bij deze Pioneer edition bij de prijs inbegrepen zijn. De Sport Edition kost rond de drie ton en met een paar extra optie ben je ongeveer 420.000 euro kwijt. Mocht je dit hebben liggen, dan ben je er als een ware pionier als een van de eersten bij! 

Kun je hem leasen?

De PAL-V past goed in MaaS-oplossingen als ALD Move dus het zou in de toekomst goed passen tussen het aanbod mobiliteitsdiensten. Maar zo ver is het bedrijf zelf nog niet. Ze sluiten leasing in elk geval niet uit. Voor nu moeten we het doen met het prachtige vooruitzicht dat de vliegende auto er nu écht aan zit te komen.

Blijf op de hoogte

Volg ons

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.