01okt

ALD move: reisadvies op maat dat past bij je agenda en persoonlijke wensen

ALD move: reisadvies op maat dat past bij je agenda en persoonlijke wensen

Onlangs lanceerde ALD Automotive de Mobility-as-a-Service app ALD move. ALD is de eerste leasemaatschappij die een MaaS-app op de markt brengt. De app geeft reisadvies op maat dat past bij de agenda en persoonlijke wensen van zowel de gebruiker als de werkgever. Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Director bij ALD Automotive vertelt over het hoe en waarom.

ALD Automotive is de eerste leasemaatschappij die een MaaS-app lanceert, ben je trots?

“Absoluut, zo’n 1,5 jaar geleden zijn we gaan nadenken hoe we deze nieuwe oplossing wilden gaan vormgeven. Op dat moment start je met een visie en richting zonder te weten wat de exacte uitkomst gaat zijn. Dat vind ik echt het mooie aan innovatie; je bouwt aan iets nieuws dat nog niet bestaat. Dat hebben wij gedaan vooral op basis van klanteninzichten en veel testen, maar een exacte handleiding of beschrijving ontbreekt. Die moet je zelf schrijven.”

Waarom is de komst van ALD move zo belangrijk?

“Steeds meer bedrijven willen hun medewerkers meer keuze bieden dan de auto alleen. Maar dat is dan ook vaak een stuk duurder. Met ALD move kan de medewerker zijn of haar mobiliteitsgarage naar keuze inrichten met de auto, een e-bike of het openbaar vervoer. De medewerker krijgt ook nog eens dagelijks advies hoe slimmer te reizen op basis van zijn of haar agenda en persoonlijke voorkeuren. Hiermee kan een medewerker juist kosten besparen doordat reistijd veel efficiënter ingericht kan worden. Daarnaast vermindert de medewerker de uitstoot van CO2. Het is dus een win-win situatie!”

Wat is de grootste uitdaging bij het bouwen van deze app en hoe hebben jullie dat aangepakt?

“Een persoonlijk mobiliteitsadvies geven klinkt makkelijker dan het is. Om een advies op maat te kunnen geven wordt er eerst heel veel data verzameld. Denk onder meer aan verkeersinformatie, weersverwachtingen persoonlijke voorkeuren, bedrijfsdoelen en reisinformatie. Deze informatie moet via formules omgezet worden in advies. Dat luistert nauw en we hebben heel wat testwerk moeten verzetten om de juiste algoritmes te vinden. Om een voorbeeld te noemen: met een high speed e-bike is 30 tot 50 km reisafstand voor de ene persoon prima te doen, maar voor de ander totaal niet. Hoe ga je daarmee om in je advies?”

Hoe zijn de eerste gebruikerservaringen van ALD move?

“De eerste pilots hebben positieve reacties opgeleverd. De gebruikers blijken echt bereid om toch een keer de e-bike of trein uit te proberen terwijl ze dat normaal gesproken niet snel doen en zijn dan verrast over de mogelijkheden. Bij alle tests tot nu toe zagen we dat de gebruikers hun reisgedrag daarna aanpasten. Daar worden werkgevers vervolgens ook heel blij van.”

Wat kunnen we in de toekomst nog meer verwachten van de app?

“De app biedt nog heel veel mogelijkheden voor verdere uitbreiding. Denk bijvoorbeeld aan de toevoeging van car sharing of een betaalfunctie. Maar welke uitbreidingen er daadwerkelijk gaan komen laten we vooral over aan de gebruikers. Zij bepalen waar er behoefte aan is en dus de doorontwikkeling van ALD move.”

Welke trends worden in de toekomst belangrijk en hoe kun je daar als leasemaatschappij op inspelen?

“Flexibiliteit en gemak zijn momenteel belangrijke drivers voor innovatie. Ik geloof er sterk in dat het huidige leasemodel waarbij een leaserijder vast zit aan een contract van 4 of 5 jaar eindig is. Je wilt makkelijker en sneller kunnen wisselen, zowel van auto als van modaliteit. Het klimaatakkoord en de daarmee samenhangende mobility hubs in en rondom steden gaan deze ontwikkeling versnellen. Je parkeert je auto aan de buitenrand van een stad en gaat verder met een andere vorm van vervoer. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol, denk aan integratie van data en allerlei nieuwe connected diensten die de (auto)mobilisten vooral veel gemak gaan bieden.”

Als je één ding zou kunnen voorspellen dat in de toekomst met MaaS-apps zal gebeuren, wat zou het dan zijn?

“Er gaan eerst meer MaaS-apps volgen, waarna je vervolgens consolidatie zult zien doordat platformen in elkaar opgaan. Maar in één algemeen MaaS-platform geloof ik niet, er zal altijd wel ruimte voor onderscheid blijven.”

 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Bel ons
+31 20 658 70 00

Blijf op de hoogte

Volg ons

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.