Nieuws- en persberichten

13aug
2019

Bij Funding Circle komt niemand met de auto naar het werk

Bij Funding Circle komt niemand met de auto naar het werk

ALD Automotive is als partner nauw betrokken bij BNR Spitsbrekers. In deze competitie zijn we op zoek naar het bedrijf dat het beste initiatief heeft om een bijdrage te leveren aan de vermindering van files in Nederland. Op 24 september wordt bekend welk bedrijf zich Spitsbreker van het Jaar 2019 mag noemen.

Wij gaan met een aantal kanshebbers in gesprek. Vandaag: Josy Soussan van Funding Circle. 

Het door Funding Circle ingezonden initiatief is eigenlijk heel eenvoudig: laat je auto thuis. Het bedrijf telt momenteel 65 medewerkers en geen van hen komt met de auto naar het werk. Het is vrijwel vanzelfsprekend dat iedereen met het openbaar vervoer, de fiets, of lopend maar dus niet met de auto naar het werk komt. Het is onderdeel van de bedrijfscultuur.

Funding Circle heeft geen mobiliteitsmanager. Josy Soussan, Hoofd Communicatie en Public Affairs, vertelt daarom hoe hun inzending voor de Spitsbrekers-competitie tot stand kwam: “Funding Circle is een online leenplatform. Wij brengen mkb-ondernemingen en investeerders op efficiënte wijze met elkaar in contact. Het mkb toegang geven tot financiering, heeft een grote impact op de economie, op de werkgelegenheid en op de groei. Wij vervullen daarmee een belangrijke maatschappelijke rol. Zo kijken wij ook naar andere maatschappelijke issues zoals het mobiliteitsprobleem. Dus toen de Spitsbrekers competitie onze aandacht trok, wilden wij graag ons verhaal delen. Omdat wij voor dit maatschappelijke vraagstuk ook een efficiënte oplossing hebben. Althans op onze schaal.”

Vertel eens wat meer over jullie ‘mobiliteitsbeleid’

“Bij ons is het vanzelfsprekend dat niemand met de auto naar werk komt. Het is in onze bedrijfscultuur geworteld, al sinds de eerste dag dat het bedrijf bestond. Onze directeur die deze vestiging in Nederland startte, is er mee begonnen en heeft die cultuur in stand kunnen houden. We zijn een aantal keer verhuisd naarmate het bedrijf groter werd. Maar iedere keer is er bewust naar een locatie gezocht die toegankelijk is voor de werknemers om daar op allerlei manieren, de auto uitgezonderd, te kunnen komen. Momenteel zitten wij op de Zuidas in Amsterdam, boven het treinstation.”

Is jullie initiatief het winnende Spitsbrekers concept?

“Wat mij betreft is elk initiatief een goed initiatief. Tijdens de halve finales van Spitsbrekers werden wij geattendeerd op het feit dat ons initiatief misschien een beetje makkelijk is, omdat we op de Zuidas zitten. Het zou eenvoudig zijn om niet met de auto te komen omdat de locatie zoveel alternatieven biedt. Dat hoeft niet. Ten eerste is er bewust voor een locatie gekozen waar bereikbaarheid centraal staat. Daarnaast, als je een rondvraag doet bij alle bedrijven die ook op plekken zitten die goed te bereiken zijn en vraagt hoeveel mensen er gebruik maken van een auto, dan zul je zien dat het echt niet bij iedereen voor de hand ligt. Het is misschien wel makkelijker te implementeren, maar het is niet vanzelfsprekend. De voorbeeldrol van het management is hierbij een belangrijke factor.”

Hoe kijken jullie intern naar dit beleid?

“Wij kunnen niemand verbieden met de auto te komen. Er zijn hier ook genoeg parkeerplekken op de Zuidas, of ze ‘betaalbaar’ zijn is een hele andere vraag. Maar we geven altijd aan – ook bij klanten – dat het gewoon makkelijker is om met bijvoorbeeld het ov te komen. We hebben er wel over nagedacht hoe een mobiliteitsbeleid er voor ons uit moet zien. Hierin hebben we als eerste uitgangspunt ‘cultuur’ genomen en als tweede belangrijk uitgangspunt ‘inspiratie’. We gaan met Funding Circle met 65 medewerkers uiteraard niet het fileprobleem in Nederland oplossen. Maar we kunnen misschien wel onze klanten, onze partners, groot of klein, inspireren en laten zien dat je met kleine stapjes ergens kunt komen.” 

En kun je anderen inspireren? 

“Je kunt bedrijven natuurlijk allerlei tips en tricks geven. Elke onderneming is vrij om zelf een mobiliteitsbeleid in te vullen en hier vorm aan te geven. Wij hebben zelf al veel kunnen bereiken en delen graag onze ervaring. Maar als je een voorbeeld wilt zijn voor anderen, dan moet je dat van bovenaf uitdragen. Het begint echt bij de toewijding van het management zelf.” 

Wat zijn jullie mobiliteitsplannen voor de toekomst?

“Het doorgeven van de best practices; hoe het bij ons heeft gewerkt en die ervaring doorgeven en delen, is absoluut onze volgende stap. Gewoon heel praktisch; wat levert het op qua efficiëntie bijvoorbeeld, of het voordeel dat collega’s niet in eindeloze files hoeven te staan. We zijn een aantal projecten gestart: externe afspraken aanmoedigen de auto te laten staan, klanten ondersteunen in hun mobiliteitsplannen, verhuisvergoedingen, meer processen digitaliseren. Uiteindelijk is het verminderen van het fileprobleem een combinatie van initiatieven. Er zijn tijdens de competitie diverse mooie initiatieven gepresenteerd. Dat kan alleen maar vooruitgang betekenen, volgens mij.”
 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.