Nieuws- en persberichten

12apr
2019

“Verandering vraagt om ruimte voor lef, mandaat en initiatief”

“Verandering vraagt om ruimte voor lef, mandaat en initiatief”

Aantrekkelijk werkgeverschap kan doorslaggevend zijn in de keuze om wel of niet te solliciteren op een vacature. Maar ook in de keuze wel of niet op te stappen bij je huidige baan. Voor werkgevers is het van belang om te weten hoe dit beeld van organisatieaantrekkelijkheid gevormd wordt.

Ook bij ALD Automotive zetten wij vol in op aantrekkelijk werkgeverschap. Danielle Kruger is HR Manager. Wat zijn de beste strategieën voor werving en behoud van medewerkers? Hoe creëer je een verwelkomende en stimulerende werkomgeving om medewerkers optimaal te laten floreren? Je leest het in dit interview.

Danielle, wat houdt jouw functie precies in en hoe lang werk je al bij ALD?

Inmiddels werk ik 5 jaar als HR Manager bij ALD Automotive. Samen met mijn team zorg ik ervoor dat we de juiste mensen aantrekken, ze behouden en hun kennis en ervaring borgen door het inzetten van onder andere kennisprogramma’s. Onze klanten stellen steeds meer eisen. Je moet niet alleen aan de verwachtingen voldoen; je moet ze proberen te overstijgen. Als bedrijf kun je jezelf echt onderscheiden door je medewerkers. Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat ze met plezier bij ons werken!

ALD is GPTW Certified. Waarom heeft ALD deze certificering ontvangen?

We zijn trots op het feit dat we voor de derde keer deze Great Place to Work erkenning hebben mogen ontvangen. Het is een mooie opsteker, temeer omdat we zo snel groeien. We besteden veel aandacht aan Werven, Verwelkomen en Vieren. Wanneer je als nieuwe medewerker start, staat er een organizer voor je klaar met daarbij een flesje champagne en een persoonlijk kaartje van je leidinggevende. Er is een uitgebreid onboardingsprogramma waar je aan deelneemt, waarbij je de organisatie, maar ook veel collega’s leert kennen. Op het gebied van vitaliteit van medewerkers is er veel mogelijk. Zo hebben we net een Vitaliteitsapp geïntroduceerd, met een persoonlijk programma en coaching op het gebied van body, mind & food.  En hebben we een Sportteam dat regelmatig sportactiviteiten organiseert zoals tennisclinics, hardlooptraining, bootcamp, fietstochten etc..

Waarom is een dergelijke erkenning belangrijk voor ALD? En wat moet je daar precies voor doen?

Het is voor ons belangrijk om te weten wat er speelt binnen onze organisatie. Het GPTW-medewerkersonderzoek geeft inzicht in de mate van vertrouwen, trots en plezier die onze medewerkers ervaren binnen het bedrijf. De uitslag is mede bepalend voor het zijn van een Great Place to Work. Met de resultaten weten we wat we goed doen, dus waar we vooral mee door moeten gaan maar misschien nog wel belangrijker: waar we aan moeten werken.

Het onderzoek bestaat uit een Culture Audit, een analyse van je werkgeversbeleid in de dagelijkse praktijk. Deze Culture Audit gaat veel verder dan arbeidsvoorwaarden of faciliteiten, het gaat om de gehele Employee Experience. Er wordt langs 9 thema’s gemeten op welke manier de organisatiecultuur invloed heeft op de beleving van de medewerkers. Op deze manier krijgen we inzichtelijk of wat we als organisatie doen ook het gewenste effect heeft. En de Trust Index, dit onderzoek meet de perceptie van de medewerkers over de mate van vertrouwen, trots en plezier.

Wat verstaat ALD onder goed werkgeverschap? Wat zijn belangrijke thema’s?

Aantrekkelijk zijn als werkgever is een belangrijke pijler die helder staat beschreven in onze strategie. Daarvoor hebben we meerdere programma’s lopen waar medewerkers aan kunnen deelnemen. Bij al deze programma’s geldt, dat ze starten bij datgeen waar je energie van krijgt en in een omgeving waar je jezelf kunt zijn en op een prettige en inspirerende manier kunt samenwerken.

Verandering is binnen onze organisatie de orde van de dag, verandering is de norm geworden. Dat vraagt om een organisatie waar ruimte is voor lef, mandaat en initiatief.  Medewerkers van ALD Automotive gaan verder, dragen bij aan verbetering of vernieuwing en nemen daarin eigenaarschap. Dat vraagt om een leiderschapsstijl van inspireren, loslaten en vertrouwen, zodat de ruimte ontstaat om jezelf te ontplooien.

Wat is heel kenmerkend voor de ALD-cultuur?

We zijn een informele organisatie en krijgen energie van samen mooie resultaten behalen. Nieuwe medewerkers geven terug dat ze, als ze bij ons gestart zijn, in een warm bad terecht komen. Aandacht voor elkaar en elkaar helpen is iets wat je terug ziet in onze organisatie. Maar ook nieuwe dingen willen doen en de vrijheid hebben om bijvoorbeeld in projecten te werken of bepaalde rollen naast je functie uit te voeren.  

ALD is aan het groeien, dat betekent dat je veel collega’s moet werven, en collega’s graag wil behouden. Tegen welke uitdagingen loop je dan aan?

Nog niet zo lang geleden was een belangrijke uitdaging dat we niet voldoende werkplekken hadden, zelfs met de optie van thuiswerken. Het was ‘s morgens na 9.00 uur flink zoeken om ergens een plekje te vinden. Gelukkig hebben we sinds januari een nieuwe etage mogen openen met voldoende flexplekken, waar je zowel staand als fietsend kunt werken. Uiteraard vertrekken er collega’s, maar dan is het belangrijk om in een persoonlijk gesprek te horen waarom ze voor een andere organisatie kiezen om te kijken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Gelukkig zien we ook dat collega’s weer terugkeren. Ze hebben buiten de deur gekeken, zich verder ontwikkeld of nieuwe ervaring opgedaan en stappen dan weer in. Hoe mooi is dat?!

Wat kan een potentiële nieuwe werknemer verwachten als hij of zij bij jullie komt werken? 

Een warm bad en superleuke collega’s! (lacht) Je start met een uitgebreid onboardingsprogramma en je ontdekt vanzelf dat je bij een innovatieve en professionele organisatie terecht bent gekomen, waar nog zeker ruimte is voor verbetering en vernieuwing. Van jou verwachten we dat jij met je unieke kwaliteiten een bijdrage kunt leveren. We zijn groeiend, toonaangevend in de markt. Dat betekent dat er hard wordt gewerkt, maar niet onbelangrijk: er is ook ruimte voor plezier en we houden van het vieren van onze successen.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.