Nieuws- en persberichten

15mrt
2019

EV-trend zet door op Geneva International Motorshow 2019

EV-trend zet door op Geneva International Motorshow 2019

Al sinds jaar en dag bezoekt Mark Goeman, Accountmanager Senior bij ALD Automotive en autoliefhebber pur sang de Autosalon van Genève. Is het niet met klanten van ALD Automotive, dan op eigen gelegenheid. Wij vroegen hem naar zijn indrukken op deze 89e editie van deze toonaangevende autobeurs.

Nou, steek maar meteen van wal: welk model heeft indruk op je gemaakt? 

“De nieuwe Peugeot 208! Wat ligt deze auto lekker op het netvlies.
In 1980 stelde ik mij voor dat auto’s in het jaar 2000 wel wat weg zouden hebben van een ruimteschip. In het jaar 2000 bleek dat tegen te vallen. Het gemiddelde dashboard had vier analoge klokken en dat was het. Negentien jaar later stap ik in de 208 en worden mijn dromen alsnog werkelijkheid. Digitale meters in 3D, kies zelf wat je wilt zien en ook de rest van het dasboard is om te smullen. Wat een geweldige knoppen en ook de verlichting is fantastisch! Ik stap uit, kijk nog eens naar de prachtige buitenkant en dan zie ik een blauwe E op de C stijl. Verdraaid, ik zit in een volledig elektrische versie en ik heb geen verschil gezien met de normale versie. 

Verder kijkend zie ik de reïncarnatie van de Peugeot 505, maar dan volledig elektrisch. Kent u deze fantastische Peugeot nog uit de jaren ‘80? Peugeot, breng deze auto graag één op één op de markt en ik bestel ‘m morgen direct. Nieuwsgierig loop ik verder over de beurs en ik zie dat andere fabrikanten ook elektrische modellen hebben ontwikkeld die niet meer van de gewone versies te onderscheiden zijn. Er staat zelfs een volledig elektrisch F1-model opgesteld.”  

Welke leasemodellen vallen je op?

“Veel merken leggen steeds meer hoekige ontwerpen neer. Kijk maar naar de modellen van Volkswagen. Mazda daarentegen tekent auto’s die vloeiende lijnen laten zien. Vooral de neuspartij is het neusje van de zalm! Ik verwacht veel van de nieuwe Mazda 3 al is de ruimte binnenin beperkt door de vorm van de carrosserie. Mensen die op zoek zijn naar ruimte kunnen hierdoor de auto wellicht beter laten staan. Ook presenteert Mazda de nieuwe CX30, een model tussen de CX-3 en CX-5 in. 

Door naar Renault om de nieuwe Clio te bewonderen. Het ontwerp oogt volwassener en heeft een meer zakelijke touch. De binnenkant is echt een stap voorwaarts en het nieuwe dasboard is zeer fraai te noemen. Het B segment wordt nu steeds belangrijker in Nederland, zeker met de opkomst van Private Lease. Ik denk dat de VW Polo, Renault Clio en de Peugeot 208 de verkooplijsten gaan aanvoeren waarbij mijn persoonlijk favoriet de 208 is!

Dan het C segment, ook niet onbelangrijk. Later dit jaar wordt de nieuwe VW Golf geïntroduceerd en dit gaat ongetwijfeld weer een verkoopkanon worden. Maar kijk ook zeker eens verder want de Mazda 3, Ford Focus, Mercedes A klasse en de nieuwe Kia Proceed zijn allemaal nieuw en zien er goed uit. De materialen zijn mooi en stuk voor stuk zijn het hele volwassen auto’s. Ik durf nog niet te voorspellen wat de ranking in de verkoopstatistieken zal zijn maar één ding is mij wel duidelijk, er valt veel, heel veel moois te kiezen in dit segment.”

Vorig jaar was er al duidelijk meer EV-aanbod. Wat is nu de stand van zaken? 

“Bijna elk merk heeft wel een 100% EV of een hybride versie staan en dat is toch wel een groot verschil met slechts twee jaar geleden. Wat mij opvalt is dat volledig elektrische voertuigen er niet meer uitzien alsof ze net van de set van Star Wars zijn komen aanrijden. 

We kunnen dus stellen dat EV “hot” is en vrijwel iedere fabrikant maakt er serieus werk van. De auto’s worden steeds fraaier en ik durf zelfs wel te zeggen dat ze qua modellering niet meer onderdoen voor de “normale” versies. Het argument dat een EV niet mooi is kunnen we verwerpen. Welke argumenten blijven dan nog wel overeind? Beschikbaarheid, prijs en actieradius. Op dit moment zijn dit de drie argumenten die ervoor zorgen dat we nog niet massaal willen of kunnen overstappen.”

Waterstof, ja of nee?

“In mijn werk als Account Manager voor de zakelijke markt krijg ik steeds vaker de vraag of waterstof weer terug op de kalender komt. Het zou mooi zijn, want dan tank je in de normale drie minuten die we gewend zijn en je kunt weer een paar honderd kilometer verder. Goed kijkend op de beurs ben ik alleen de Toyota Mirai tegengekomen die op waterstof kan rijden. Bij enkele merken heb ik de vraag gesteld of waterstof weer op de agenda komt te staan, maar nergens kon men mij helderheid geven.”

Tot slot, wat is je opgevallen ten opzichte van vorig jaar? 

“Een paar dingen. Uiteraard heb ik ook naar niet-elektrische voertuigen gekeken en wat mij als eerste opviel is dat Jaguar, Ford en Volvo niet aanwezig waren in Geneve. Verder zag ik dat de zogeheten SUV’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn. Fabrikanten introduceren het ene na het andere model. Ook hierin is keuze genoeg en dit zal naar verwachting nog verder toenemen. 

Dit wil ik ook niet onvermeld laten… Het is wat buitensporig maar zo mooi: de Bugatti La voiture noire. Er hangt wel een prijskaartje aan van 16,7 miljoen euro. Maar echt, alleen de achterlichten zijn al fantastisch.

Tot slot mijn favorieten om mee af te sluiten: de Alfa Romeo Giulia en de PAL-V. Als ik nu twee voertuigen mag kiezen dan mogen ze deze bij me afleveren. De Alfa vanwege de prachtige buitenkant en de heerlijke rijeigenschappen en de PAL-V omdat mijn droom om zelf te kunnen vliegen dan alsnog werkelijkheid wordt. 

Kortom, er is veel moois te kiezen en kijk zeker eens buiten de gebaande paden, het zal je verrassen.” 
 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.