Nieuws- en persberichten

13mrt
2019

Maak plaats voor de elektrische oldtimer

Maak plaats voor de elektrische oldtimer

Elektrisch rijden is de toekomst, maar veel harten gaan toch sneller kloppen bij het zien van een oldtimer. Met het klimaatakkoord in het vooruitzicht lijken oldtimers uit het straatbeeld te gaan verdwijnen. Gelukkig is hier een oplossing voor gevonden.

Je oldtimer laten ombouwen tot een milieuvriendelijke, elektrische variant. Menno Schilder is oprichter van Schilder Electric, een bedrijf gespecialiseerd in het ombouwen van oldtimers. Hij vertelt hoe het allemaal begon.

De charme van het rijden in een klassieker, gecombineerd met pure snelheid én een schonere wereld. Dat is wat de elektrische oldtimer te bieden heeft. Menno Schilder is oprichter van Schilder Electric, een bedrijf gespecialiseerd in het ombouwen van oldtimers. Een wereld waar hij al op jonge leeftijd mee in aanraking kwam: “Mijn opa was één van de eerste 5 dealers die de Kever verkocht in Nederland, dus ik ben met auto’s in en om de werkplaats opgegroeid.” Een film over klimaatverandering zette hem aan tot actie en in 2013 besloot hij zijn oude Volkswagen Kever om te zetten tot een 100% elektrische wagen. 

Succes

Zijn achtergrond in combinatie met de conversie van zijn eigen auto leverde een schat aan kennis en ervaring op. De actieradius van de auto werd uiteindelijk 170 kilometer. Een behoorlijke afstand, zeker anno 2013. En de topsnelheid lag rond de 160 km/u, harder dan de auto reed in zijn originele staat. In 2018 werd Menno gevraagd het klusje nog eens te klaren voor de eigenaresse van eenzelfde Kever en daarmee ging Schilder Electric als bedrijf officieel van start. 

De absolute voorwaarde

Ben je de gelukkige bezitter of bezitster van een oldtimer en overweeg je deze om te laten zetten tot elektrisch voertuig?  Dan is de nummer één regel volgens Menno wellicht het onthouden waard: de ombouw moet in alle facetten van hoogwaardige kwaliteit zijn. Dit is een absolute voorwaarde gezien het eindresultaat ook uitvoerig gekeurd wordt door de RDW. Daar wordt ook gekeken of alle certificeringen in orde zijn, want je mag in Europa niet zomaar alles inbouwen. Verder is het type batterij en de plaatsing daarvan erg belangrijk voor de actieradius. Menno: “Wij gebruiken zoveel mogelijk de accu modules uit de Tesla Model S. De energiedichtheid daarvan is ontzettend goed.”

Ronken, maar dan anders

Denk je aan een rijdende oldtimer, dan hoor je in gedachten een ronkend geluid. Een heerlijk geluid, vinden wij. Kenmerkend ook. Ook de nieuwe elektrische oldtimer kenmerkt zich door het geluid van de motor. Al is dat natuurlijk wel een heel ander geluid, weet Menno te vertellen. Of dat geluid ook van hoge kwaliteit is? Menno lacht en antwoordt: “Ik zie heel vaak mensen omkijken met een glimlach dus blijkbaar niet een heel vervelend geluid.”

Elektrisch rijden steeds populairder

Het feit dat zelfs Porsche-eigenaren Menno benaderen met de vraag of een conversie naar 100% elektrisch mogelijk is, vindt hij veelzeggend. De wereld is aan het veranderen en mensen beseffen zich dat de voordelen veel verder reiken dan duurzaamheid alleen. Menno: “Voor het ombouwen naar 100% elektrisch geldt dat je een oldtimer echt beter kunt maken, daar zit ook een stukje motivatie voor mij. Tot 200% meer vermogen is geen uitzondering. En het rijdt gewoon lekkerder in een semi-automaat.” 

Droomproject

Als persoonlijke favoriet noemt Menno de Citroën SM: “De motoren daarvan waren overigens niet al te best, dus wellicht interessant om er ook eens een elektrische variant van te maken.” En zijn droomproject? Dat is op dit moment de iconische Jaguar E-Type. Jaguar heeft zelf aangekondigd ook in het elektrificeren van E-Types te gaan stappen, maar ook voor premium prijzen. “Ik denk dat we een scherper aanbod kunnen doen!” knipoogt Menno.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.