Nieuws- en persberichten

17jan
2019

Update auto en fiscus 2019

Update auto en fiscus 2019

Ook per 2019 zijn er weer wijzigingen die u als automobilist of wagenparkbeheerder raken. De standaard bijtellingspercentages zijn per 2019 niet veranderd. Deze blijven 22% en 4%. Dat laagste percentage geldt voor auto’s met een nulemissie van CO2: elektrische en waterstofauto’s.​​

Bijtelling

Nieuw per 2019 is wel, dat de 4% voor elektrische auto’s alleen geldt voor zover de catalogusprijs niet meer is dan € 50.000. Stel dat u een nieuwe elektrische auto leaset met een catalogusprijs van € 80.000, dan geldt de 4% bijtelling over de eerste € 50.000 en geldt over € 30.000 een bijtellingspercentage van 22%. Gemiddeld is de bijtelling dan 10,75%, wat een substantieel voordeel is als u dat vergelijkt met de normale 22%. Inmiddels is er ook duidelijkheid over het verschil tussen 22% bijtelling en 25% bijtelling. Auto’s met een datum eerste toelating voor 2017 en waarop geen bijtellingskorting wegens een lage CO2-uitstoot geldt, houden hun 25% bijtelling. Dat staat in een overgangsregeling. In een recente rechtszaak was de vraag aan de orde of het geen ongerechtvaardigde ongelijke behandeling van gelijke gevallen is dat op een nieuwere auto 22% bijtelling geldt en op een auto van voor 2017 een bijtelling van 25%. De Hoge Raad acht dit echter gerechtvaardigd.

Elektrische en plug-in hybride auto’s

Volledig elektrische en waterstofauto’s houden in 2019 hun BPM-vrijstelling en MRB-vrijstelling. Die MRB-vrijstelling geldt ook nog in 2020. Voor de jaren daarna moeten de regels nog opgesteld worden. Plug-in hybrides hebben hun eigen BPM-tabel. De BPM-tarieven in euro’s per gram liggen hoger dan bij benzine en diesel, maar door de lage CO2-uitstoot geldt er op een plug-in hybride toch een gunstig BPM-tarief. Voor de MRB geldt op deze auto’s in de jaren 2019 en 2020 de helft van het normale tarief (maar bij een dieselhybride wel met inbegrip van de dieseltoeslag).

BPM

De BPM-tarieven voor benzine en dieselauto’s en ook de tarieven voor plug-in hybrides zijn dit jaar opnieuw gedaald. Dat is onderdeel van de daling van in totaal zo’n 15% tot en met 2020. Toch kan de BPM als bedrag hoger uitvallen dan begin vorig jaar. De reden daarvan is dat een nieuwe meetmethode (de WLTP) voor de vaststelling van de CO2-uitstoot vaak tot hogere uitkomsten leidt dan voorheen. Voor zover nog beschikbaar, kunnen sommige auto’s via een voorraadregeling nog wel met het oude BPM-tarief volgens de oude meetmethode aangeboden worden. Deze overgangsregeling loopt 1 september 2019 af.

Heeft u over de fiscale spelregels voor de eigen leaseauto een concrete vraag? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag!

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.