Nieuws- en persberichten

15mei
2018

Leasen is meer dan de kostprijs

Leasen is meer dan de kostprijs

Haute Equipe is een toonaangevend adviesbureau voor overheid en onderwijs. Het publieke domein is hun werkveld en maatschappelijk resultaat is wat ze drijft. Hun mensen rijden daarvoor het hele land door, dus mobiliteit is ‘key’. Maar liefst 75 procent van de medewerkers rijdt daarom in een leaseauto.

Marion van Staveren, directeur van Haute Equipe, deelt haar ervaring met Bright Lease, een volle dochter van ALD Automotive.

Totale ontzorging

“In 2013 hebben wij - mijn zakenpartner en mededirecteur Frans Lustermans en ik  - Haute Equipe overgenomen. Vóór die overname zat Haute Equipe bij een andere leasemaatschappij waar we zelf met auto’s moesten schuiven en contracten aanpassen. Een medewerker was daar fulltime mee bezig. Wij konden ons dat op dat moment niet veroorloven en zochten naar een lean and mean oplossing. Maar onze mensen zijn onze belangrijkste assets en moeten goed uitgerust zijn om hun werk te kunnen doen en bij klanten te kunnen komen. Bright Lease heeft daarom op ons verzoek een heel leaseplan opgesteld. Sindsdien zijn we totaal ontzorgd en hebben we er nog maar anderhalve dag werk aan voor onze medewerker op de projectadministratie.” 

Korte lijnen

“We werken graag met leveranciers die een beetje op ons lijken. Indertijd hebben we voor deze samenwerking gekozen omdat we met de directeur-eigenaar aan tafel zaten en we niet alleen over het bedrijf konden praten maar ook over allerlei andere dingen die erbij komen kijken. Daarom maakten we ons ook best even zorgen toen in 2016 ALD Automotive het bedrijf overnam: Gaat het contact veranderen nu ze onderdeel worden van een groot bedrijf? Tot nu toe hebben we ze daarop alleen maar gecomplimenteerd, want het Bright Lease team bezorgt ons nog steeds het fijne service gevoel van toen. En ja, we hebben nu natuurlijk ook contact met hun collega’s van ALD Automotive.”

Met maxi-cosy naar de garage

“Na het tekenen van een vast contract mogen onze medewerkers een eigen auto uitkiezen. We hebben een reglement waarin standaard auto’s zitten, die daarmee makkelijk onderling te ruilen zijn. Het grappige is dat als medewerkers zien dat de standaard óók heel goed is, ze meestal ook  gewoon voor die standaard gaan. Maar soms zijn er ook andere wensen. De berijder kan laten merken wat hij belangrijk vindt: een lage bijtelling bijvoorbeeld, of liever een stationwagen want in het weekend moeten er ook vier voetballertjes en een hond in vervoerd worden. Wij vinden het dan belangrijk dat de leasemaatschappij met ons meedenkt. “Oh komt je derde kind eraan? Maar je vindt die auto leuk? Kom gewoon even met een maxi-cosy naar de garage om te kijken of het past met je andere kinderen. Elk verzoek wordt serieus opgepakt.” 

Flitsend duurzaam

“Iedereen in het bedrijf kent hem: de flitsbokaal die elk jaar wordt uitgereikt aan diegene die het meeste kwijt is aan boetes. Die wordt dan ook publiekelijk in ‘het zonnetje’ gezet’. Je wilt hem dus echt niet krijgen. Op die manier geven we op een ludieke manier aandacht aan zowel veiliger als zuiniger rijden. Maar ook in ons wagenpark komt duurzaamheid terug. Leuk genoeg werken we bijvoorbeeld voor de gemeente Amsterdam, waar op dit moment milieuzones worden ingevoerd waar bepaalde brommers, touringcars en vervuilende auto’s niet meer mogen rijden. Duurzaamheid is dus niet alleen voor ons, maar ook voor onze klanten belangrijk. Het past dan ook heel goed bij ons imago om elektrisch te rijden. Ik houd persoonlijk overzicht over de CO2-uitstoot van onze auto’s, en daar sturen we heel duidelijk op. Daar zitten we dan ook dik in het groen. Ook hierin trekken we samen op met Bright Lease. Ze hebben ons op het gebied van elektrisch rijden geadviseerd, van awareness tot de benodigde aanpassingen in onze arbeidsvoorwaarden. Daarnaast kijken we samen, ook ALD-breed, naar innovatieve mobiliteitsconcepten. De eerste e-bikes en elektrische auto’s rijden inmiddels en we versnellen dat proces zoveel mogelijk. We vinden het leuk om elkaar daarin uit te dagen.”

Verder kijken dan de kostprijs

“Ik krijg regelmatig concurrerende leasebedrijven aan de telefoon met de boodschap: Wellicht betaalt u teveel. Dan zeg ik: Misschien is dat zo, maar er zijn andere dingen belangrijk. Ja, een auto is na het salaris de duurste arbeidsvoorwaarde. Maar leasen is meer dan een kostprijs. Een mooi voorbeeld: we zijn net aan onze tweede groep trainees begonnen, dat zijn jongens en meiden tussen de 22 en 27 jaar die net klaar zijn met hun hbo of universitaire opleiding. Zij krijgen bij ons een standaard salaris, een laptop, én een standaard Volkswagen Up! Je kunt ze niet trotser maken dan ze naar huis te laten gaan met die auto. Maar een van die trainees is boven de 1.90. Hij is ook scheidsrechter bij de KNVB en rijdt het hele land door in die kleine Up!. Voor zijn rug was dat minder goed. Dan zie je wat een verschil het maakt als je met hem mee kunt denken over een andere auto. Mijn advies? Een goede auto doet heel veel met de persoon die erin rijdt. Mensen die lekker in hun vel zitten kunnen hun werk beter doen. Als wagenparkbeheerder zou ik zeggen: kijk eens wat verder dan alleen de kostprijs van een arbeidsvoorwaarde. Want je mensen gelukkig maken is echt het beste voor je bedrijf.” 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.