Nieuws- en persberichten

13mrt
2018

Giedo van der Garde: “Formule E heeft potentie, formule 1 meer sexappeal!”

Giedo van der Garde: “Formule E heeft potentie, formule 1 meer sexappeal!”

De Formule 1 is – vooral door de prestaties van onze eigen Max Verstappen – populairder dan ooit. In elk geval in Nederland. Maar ook de Formule E, het elektrisch aangedreven broertje, trekt steeds meer de aandacht van het grote publiek. Tijd om de twee raceklassen eens met elkaar te vergelijken.

ALD sprak daarvoor met autocoureur en oud-Formule 1-rijder Giedo van der Garde over de koningsklasse versus de elektrische variant. Is Formule E hot or not? 

Wat is jouw ervaring met elektrisch racen?

Van der Garde: “Ik heb met verschillende Formule E-wagens getest. En het is echt anders. Je hoort geen geluid en er zitten geen versnellingen in. Je hebt ineens batterijen die opgeladen moeten worden en dat duurt langer dan je denkt. De filosofie achter het racen met een Formule E-wagen is heel anders dan dat achter die van een reguliere Formule 1-auto. Toen ik mijn eerste test deed en wegreed, wist ik niet wat mij overkwam. Zo’n auto trekt namelijk erg hard op. En hoe meer je rijdt, hoe meer plezier je erin krijgt. Je wilt alleen maar harder en harder!” 

Wat vind je van Formule E?

“Ze hebben de Formule E-klasse gestart en ik moet eerlijk zeggen dat ze dat ontzettend goed gedaan hebben. Er staat gewoon een ijzersterk concept en dat gaat alleen maar beter worden. Er zijn grote namen die zich eraan verbonden hebben zoals Audi, BMW, Citroën, noem maar op. Daarbij bieden de weekenden van Formule E heel veel entertainment, meer nog dan in de Formule 1. Dat doen ze ook heel goed. Maar als kijker mis je die snelheid omdat het geluid ontbreekt. Formule E heeft potentie maar Formule 1 heeft meer sexappeal!”

Hoe zie je de toekomst van Formule E?

“Ik verwacht veel van de Formule E-klasse wat betreft populariteit. Het gaat namelijk echt de goede kant op. Er komen dus steeds grotere namen bij; de fabrikanten zien er toekomst in. Bovendien is het verhaal goed. Formule E is een stadsding. De races worden in de grote steden gereden en dat kan goed omdat het “groen” is! Ik denk dat de klasse ook in populariteit gaat groeien als de belevenis qua geluid anders wordt, er meer knowhow is en de batterijen verbeteren. Met name die batterijen spelen hierbij een belangrijke rol, stel dat je een hele race op een set batterijen kunt doen, en je niet van auto naar auto hoeft te springen. Dat zijn punten waaraan gewerkt gaat worden.” 

Kijkt de Formule 1 naar de Formule E, en andersom? 

“Formule 1 heeft een supertechniek in de auto zitten. Daar zullen de teams in de Formule E wel goed naar kijken. Maar andersom ook. Uiteindelijk is het stuk wat Formule E met de batterijen doet ook interessant voor Formule 1. Maar de twee klassen bijten elkaar niet, elke klasse heeft een eigen filosofie. Liberty Global (een van ’s werelds grootste mediabedrijven – red.) investeert dan ook in zowel de Formule 1 als E.” 

Heeft de technologie uit de racewereld zijn weerslag op de gewone autoweg?

“Heel veel juist! De grote fabrikanten die nu in de Formule 1 zitten, die gebruiken de sport om de knowhow terug te krijgen in de personenauto. Tien jaar geleden begonnen ze met flippers op het stuur. Dat zie je nu in auto’s terug. De versnellingsbakken worden beter. Al die technieken komen uit de Formule 1. Dat is met Formule E natuurlijk precies hetzelfde; de batterijen en de strategie erachter, hoe lang ze het volhouden, de capaciteit die ze hebben. Daar zit heel veel engineering achter. Deze ontwikkelingen stimuleren het elektrisch rijden op de reguliere snelweg.” 

Gaat Max Verstappen ooit elektrisch racen?

“Moeilijk om te zeggen. Voorlopig is hij de komende tien jaar nog wel actief in de Formule 1. En ik denk niet dat de F1 gaat overstappen naar elektrische motoren. Tuurlijk hebben ze wel een elektrische powerunit achterin zitten. Maar de motoren zelf worden gewoon aangedreven door benzine. Ik verwacht dat dat zo blijft in de Formule 1. Maar misschien als ‘ie straks in de dertig is en toe is aan een nieuwe uitdaging? Zeg nooit nooit!” 

Track Record

Giedo is naast coureur onder meer tv-analist, rijderscoach en ondernemer. In zijn jeugdjaren was Giedo een groot karttalent en won hij verschillende wereldtitels. Door zijn goede resultaten werd hij opgenomen in de Renault Driver Development, het opleidingsprogramma voor jonge coureurs van het Renault F1-team. Zo wordt ook de stap gezet naar het autoracen en komt hij in 2013 uit als tweede coureur voor het team van Caterham in de Formule 1. Na een korte pauze in zijn raceloopbaan maakte hij onlangs bekend terug te keren in de autosport als coureur. Samen met onder meer racelegende Jan Lammers komt hij dit seizoen met het Racing Team Nederland uit in het zogeheten 'Superseizoen' 2018/2019 van het FIA World Endurance Championship en zal onder meer deelnemen aan de klassieker de 24 uur van Le Mans. 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.