Nieuws- en persberichten

17jan
2018

''Over 30 jaar is het verboden om nog zelf te rijden''

''Over 30 jaar is het verboden om nog zelf te rijden''

Volledig elektrisch en autonoom rijden. Wij gaan er met zijn allen naar toe. Maar hoe lang duurt het nog? “Het is toekomstmuziek”, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Robotica aan de TU Eindhoven, “maar niet lang meer. Onze kinderen leven straks in een wereld waarin zij niet mogen rijden.”

Als geen ander weet Steinbuch wat we in de nabije toekomst kunnen verwachten qua mobiliteit. ALD Automotive legt hem een paar vragen voor. 

Hoe ziet u de toekomst op het gebied van mobiliteit? 

“Momenteel zien we twee mobiliteitstrends. En het bijzondere hieraan is dat het twee bewegingen zijn die tegelijkertijd komen en heel snel gaan. De eerste trend is elektrisch rijden. Dat gaat nu heel snel en interessant is dat alle fabrikanten wereldwijd om zijn. Er is geen fabrikant meer die zegt dat benzine, diesel of hybride de toekomst heeft. Bij de hybriden gaat het nu alleen nog maar om de transitiefase. Personenauto’s gaan allemaal batterij-elektrisch worden. Er wordt zwaar geïnvesteerd in batterijfabrieken en elektrische automodellen. 

De tweede belangrijke trend is het autonoom rijden. Deze ontwikkeling gaat ook supersnel: in eerste instantie met allerlei functies die ons gaan ondersteunen bij het autorijden, en daarna die ook echt ons werk als chauffeur over gaan nemen. Mijn voorspelling is dat het over 30 jaar verboden is om nog zelf te rijden. Tegen die tijd hebben wij namelijk gewoon hele goede computers in de auto. Die computers zijn slimmer dan alle mensen bij elkaar. Ook dertig jaar klinkt nog erg ver weg. Maar dat is slechts één generatie. Als onze kinderen dezelfde leeftijd hebben als wij nu, leven zij in een wereld waarin het sociaal of bij wet onacceptabel is zelf te rijden. Dat is best een gek idee, niet? 

Denkt u dat consumenten hier makkelijk in meegaan? 

“Ik geloof oprecht dat mensen het autonoom rijden fijn gaan vinden. Als je in de file staat en je hebt een adaptive cruise control die jouw snelheid regelt en aanpast aan degene die voor je rijdt, dan is dat gewoon heerlijk! Mensen willen straks niet meer anders, we gaan er echt aan wennen dat het handig, fijn, veilig en rustgevend is.

Een interessante bijkomstigheid van het elektrisch rijden is dat we met onze auto geld gaan verdienen. De wereld van energie en mobiliteit gaan dicht bij elkaar komen. Want als we straks allemaal zonnecellen hebben op het dak van onze auto dan kunnen we de auto als lokale opslag plaats gebruiken maar ook als lokale leverancier. Bijvoorbeeld ’s nachts als de zon niet schijnt. Zo kunnen we onze auto inzetten in het elektriciteitssysteem. Het lijkt toekomstmuziek maar In Utrecht loopt er nu al een groot experiment waarbij auto’s verbonden zijn aan zonnecellen.”

Welke rol is weggelegd voor leasemaatschappijen in de transitie naar elektrisch en autonoom rijden?

“Leasemaatschappijen zijn heel belangrijk voor de transitie omdat een heel groot deel van de verkoop van nieuwe auto’s via de zakelijke markt gaat. En een tweede is dat private lease snel groeit, mede dankzij de leasebranche. Mensen gaan het hierdoor minder relevant vinden om een auto te hebben en dit helemaal zelf te financieren. 

En wat kunnen we verwachten als elektrisch en autonoom rijden doorgebroken is?

“Het is interessant om te kijken wat er gaat gebeuren als het elektrisch rijden is doorgebroken en goedkoop wordt, want rijden op elektriciteit is relatief goedkoop. Wat gaat dit betekenen voor het openbaar vervoer en dan met name het streekvervoer? Wordt het streekvervoer vervangen door de auto die ons autonoom komt ophalen? Dat zou zomaar kunnen. Maar dat betekent een disruptie voor het ov en de binnenstedelijke omgeving.” 

Kunt u dat uitleggen?

“Als je gaat werken, staat in feite je auto gedurende acht uur niets te doen. Maar als je een autonoom rijdende auto hebt, kun jij die in de tussentijd anders inzetten. Waarom zou je ‘m niet verhuren via een applicatie? Andere mensen kunnen de auto in de tussentijd – als jij aan het werk bent – gebruiken. Je zult zien dat minder mensen dan een eigen auto nodig hebben. Het negatieve aspect hieraan is dat er meer autokilometers gemaakt gaan worden. Want als elk persoon, zelfs kinderen of mensen zonder rijbewijs gebruik gaan maken van een zelfrijdende auto, dan leidt dat tot meer weggebruik.” 

En na de zelfsturende auto, wat staat ons dan nog te wachten?

“Op de automotive campus in Helmond en op de TU Eindhoven werken wij momenteel hard aan het ‘connected rijden’. Dat wil zeggen dat auto’s met elkaar gaan praten. Ze kunnen elkaar niet alleen zien, maar praten ook met elkaar via wifi of 5G in de toekomst. Als je dat kunt realiseren dan kunnen auto’s in ‘platoon’ gaan rijden. Dus als een treintje op de snelweg. En dat is bijvoorbeeld heel relevant voor de transportsector. Stel dat je vrachtwagens virtueel aan elkaar kunt koppelen, dan kunnen ze vlak op elkaar rijden. Dit biedt voordelen. Zo kun je in colonne rijden en de tweede chauffeur kan slapen terwijl de eerste rijdt. Hierdoor kan er langer doorgereden worden. En je bespaart brandstof omdat je de luchtweerstand verbetert.” 

Biografie

Prof. Maarten Steinbuch is hoogleraar in Robotica aan de TU Eindhoven. Hij is expert op het gebied van elektrisch en autonoom rijden. Hij richt zich onder meer op ‘Smart Mobility’: slimme technologische toepassingen die het autorijden aangenamer, veiliger, makkelijker en efficiënter maken.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.