Nieuws- en persberichten

21nov
2017

De leaseprijs: hoe is deze opgebouwd?

De leaseprijs: hoe is deze opgebouwd?

Om te kunnen besparen op de kosten van uw wagenpark, moet u als wagenparkbeheerder precies weten waar u voor betaalt en hoe de mobiliteitskosten zijn opgebouwd. Aan de basis van uw kosten staat het leasetarief. Hoe deze opgebouwd is, hebben we hier voor u onder elkaar gezet. 

Afschrijving en brandstof

De duurste elementen die de hoogte van het leasebedrag van een auto bepalen zijn de afschrijvings- en brandstofkosten. Meest bepalend is de afschrijving, het verschil tussen de aankoopwaarde en de ingeschatte restwaarde. De tweede grote kostenpost wordt bepaald door de brandstof. De gereden kilometers zijn uiteraard van belang bij de hoogte van deze kosten. Zo is diesel goedkoper per kilometer dan benzine. Maar in aanschaf en motorrijtuigenbelasting is juist diesel weer duurder. 

Verzekering, onderhoud en MRB

De volgende drie componenten die een substantieel onderdeel zijn van de leaseprijs zijn de verzekering, regulier onderhoud en de motorrijtuigenbelasting. Een verzekering is uiteraard verplicht, net zoals de motorrijtuigenbelasting. Het verzekeringspakket dat u kiest is van invloed op het leasecontract. De belasting worden meestal door de leasemaatschappij betaald, zij berekenen dit vervolgens door in de leaseprijs. Onderhoudskosten zijn ook een niet te vermijden kostenpost want elke auto heeft periodiek onderhoud nodig. Een deel van deze kosten worden daarom al in de leaseprijs verwerkt. 

Rente en vervangend vervoer

Dan zijn er twee componenten die minder bepalend voor de hoogte van de leaseprijs zijn maar daarom niet minder belangrijk en dus ook meegenomen worden in het contract; rente en vervangend vervoer. Een leasemaatschappij moet namelijk geld aantrekken om leaseauto’s te kunnen aanschaffen. De rente die hierover betaald moet worden, wordt doorberekend naar de leaserijder. Ook vervangend vervoer, voor het geval u met pech aan de kant van de weg komt te staan, wordt bij voorbaat doorberekend in de leaseprijs. Hierin is het wel mogelijk te variëren in de servicegraad, waardoor kosten hoger of lager kunnen uitvallen. 

Overige kosten

Last but not least, de kosten die we onder het kopje ‘overige’ scharen. De leasemaatschappij onderhandelt met merken, dealers en garages voor de meest voordelige leasetarieven en onderhoudsprijzen. Ook biedt een leasemaatschappij service richting wagenparkbeheerders en leaserijders en zijn er administratiekosten. Hiervoor wordt een bedrag doorberekend in de leaseprijs. 

Whitepaper: Total Cost of Ownership

Deze zeven componenten zijn slechts een deel van de totale mobiliteitskosten waar een wagenparkbeheerder mee te maken heeft. In de whitepaper ‘Total Cost of Ownership’ hebben we de belangrijkste variabelen inzichtelijk gemaakt, en laten we zien waar de besparingskansen liggen. Bent u fleetmanager of heeft u mobiliteitsbeheer in portefeuille, download dan nu de whitepaper
 

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.