Nieuws- en persberichten

08nov

Slim tanken; de moeite waard?!

Slim tanken; de moeite waard?!

Brandstof maakt gemiddeld zo’n 25% van de totale mobiliteitskosten uit. De berijder heeft veel invloed op deze post. Niet alleen door meer of minder kilometers te maken, ook de conditie van de auto en de keuze voor brandstofpomp hebben een directe invloed. Hoe groot is die invloed?

Wij rekenen het met u door. In dit voorbeeld gaan we uit van een benzineauto die 1:15 rijdt en jaarlijks 30.000 kilometer aflegt.

Pompprijs

De locatie van tanken is zeer bepalend voor de pompprijs. In de regel is bemand tanken duurder dan onbemand en is langs de snelweg tanken duurder dan lokaal . Door slim te kiezen kun je per liter zo’n 10 tot 20 cent besparen. In ons voorbeeld kan de jaarlijkse besparing oplopen tot €400,00 per jaar. 
Rijd je veel in de grensstreek en kun je internationaal tanken, overweeg dan om in België of Duitsland te tanken. De prijzen liggen daar lager dan in Nederland.

Vermijd premium brandstoffen

De advertenties beloven betere prestaties, zuinigere motoren en minder slijtage. Met het praktijkgebruik in Nederland wegen de meerkosten echter niet op tegen de gerealiseerde besparingen. De besparing in ons voorbeeld: €145,00 per jaar.

Zorg dat de auto in optimale conditie is

Een auto in goede conditie verbruikt minder brandstof. Denk daarbij aan het tijdig laten uitvoeren van de onderhoudsbeurten, het juist uitgelijnd zijn van de wielen en banden die de juiste spanning hebben. Dit kan een besparing tot wel 10% opleveren. 
Andere zaken:

  • Brede banden staan mooi, maar zijn slecht voor het verbruik. Houd hier rekening mee in uw regeling en autokeuze.
  • Kies banden met een lage rolweerstand. 
  • Vermijd onnodig gewicht in de auto. Een gereedschapskoffer of onderdelen die je niet direct nodig hebt kun je beter thuis of op het werk laten. 
  • Gebruik de beschikbare systemen. Cruise control en start-stop systemen helpen het verbruik te drukken! 
  • Verwijder dakdragers, dakkoffers en fietsenrekken direct na gebruik. Deze zorgen voor extra luchtweerstand en daarmee brandstofverbruik. 

De besparing in ons voorbeeld: €325,00 per jaar 

Mooi in theorie, maar de praktijk?

Tot zover de theorie, maar belangrijker is nog wel het resultaat. Hoe zorgt u ervoor dat het zowel voor werkgever als berijder aantrekkelijk wordt om de besparing daadwerkelijk te realiseren? Je bereikt dit vooral door de berijder deelgenoot te maken van de effecten van de besparingen (of extra kosten). De belangrijkste motivaties die er nu voor de berijder zijn; makkelijk bereikbare tankstations (vaak snelweg), snel op de plaats van bestemming (vlotte rijstijl) en zo min mogelijk gedoe (geen check op bandenspanning, start-stop systemen uit en airco altijd aan). Door (een deel van) de besparing te delen met de berijder ontstaat er een wederzijds belang. Door de uitbetaling te verrekenen in de Werkkostenregeling is dit ook fiscaal aantrekkelijk!

Volg ons nu ook op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.