Nieuws- en persberichten

02mei
2016

Is autodelen de toekomst van de auto-industrie?

Is autodelen de toekomst van de auto-industrie?

De auto-industrie verandert snel, heel snel. Niet alleen door de komst van zelfrijdende auto’s, maar ook door de groeiende populariteit van autodeeldiensten.

 

Het concept waarbij je gebruik maakt van een auto, maar niet in bezit bent van een eigen auto, bestaat natuurlijk al wat langer. Denk bijvoorbeeld aan Car2go en GreenWheels. Of wat dacht je van Airbnb waarbij je geen auto’s met elkaar deelt maar woonruimtes. Het is nu nog moeilijk te zeggen hoe het autodelen zich gaat ontwikkelen, maar de verwachting is dat het in de toekomst verder gaat groeien. 

Uit onderzoek van GfK blijkt dat ongeveer 60 procent van de Nederlandse bevolking heeft gehoord van autodelen en 35 procent weet hoe het werkt. Daarnaast werden ook andere automobiliteitsconcepten aangehaald. Zo denkt 13 procent van de Nederlanders de komende jaren minimaal één keer via een mobiele applicatie een taxi te bestellen. 11 procent zou via een private lease constructie willen rijden en 7 procent denkt erover na om gebruik te maken van een deelauto. Deze cijfers laten zien dat relatief veel Nederlanders openstaan voor nieuwe vormen van automobiliteit.

Voor werknemers zonder een leaseauto is een deelauto waardevol omdat ze hun zakelijke ritten zelf kunnen vormgeven. Maar ook voor werknemers die in de stad wonen is een deelauto ideaal, omdat ze wel gebruik kunnen maken van een auto voor klantafspraken, maar niet de lasten ondervinden van het bezitten van een auto.

Besparingspotentieel
Behalve dat autodelen voor het milieu goed is, kun je als particulier ook flink wat geld besparen. De grootste besparing zit vooral in de vaste kosten. Denk hierbij aan de aanschaf van een nieuwe auto, verzekering, wegenbelasting en eventueel een parkeervergunning. Omdat je de auto deelt worden de kosten voor onderhoud en reparatie ook gedeeld. Hoe meer deelnemers hoe lager de kosten zullen vallen. 

Ook wagenparkbeheerders kunnen flink besparen. Een parkeerplaats die vol staat met auto’s die niet gebruikt worden; dat is zonde en kan dus efficiënter met autodelen. Het grootste voordeel is dat bedrijven hun wagenpark kunnen verkleinen. Dit zou volgens GfK minimaal tot 20 procent verkleind kunnen worden, omdat er geen poolauto’s meer nodig zijn.

Door: Sailinder Sewsaran

Volg ons nu ook op Twitter en LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.