Nieuws- en persberichten

17feb
2022

Auto’s op de digitale snelweg

Auto’s op de digitale snelweg

Auto’s die vandaag de dag de fabriek uitrollen worden steeds slimmer. Door AI (artificial intelligence) en de mogelijkheid om de auto met het 5G-netwerk te verbinden ontstaan er diverse oplossingen die bijdragen aan bijvoorbeeld onze veiligheid. 

Hieronder drie trends die niet alleen de ervaring van het autorijden veranderen, maar als creatieve en innovatieve oplossing ook (indirect) bijdragen aan de veiligheid op de weg.

Klantervaring

Klantervaring is hard op weg de meest onderscheidende factor tussen merken te worden - in elke branche. Zo profiteren bijvoorbeeld Netflix en Uber van algoritimisch berekende voorkeuren om zo hun klanten steeds beter te kunnen bedienen. In de mobiliteitssector is dat niet anders. Autofabrikanten profiteren van de schat aan gegevens die kan worden verkregen uit de data van voertuigen.

Autofabrikanten gebruiken deze data bijvoorbeeld om klanten hele gerichte oplossingen en services te bieden. Denk hier bijvoorbeeld aan voertuigonderhoud als het echt nodig is of op het juiste moment een beschikbare parkeerplek highlighten op de dashboard display. Dit verbetert de klantervaring en voorkomt potentiële frustratie. 

Persoonlijke assistent

Spraakherkenning is ook een trend die je steeds meer terugziet in auto’s. Meestal in de vorm van een digitale persoonlijke assistent waarmee automobilisten kunnen praten en waarmee ze ervoor zorgen dat de auto taken voor hem of haar uitvoert. Als bestuurder kun je dan nog beter op de weg letten. Denk bijvoorbeeld aan het aanpassen van de temperatuur, beoordelen hoe vol de tank nog is of het switchen naar een andere radiozender. Daarnaast kan de persoonlijke assistent ook reageren en vervolgvragen stellen als iets niet geheel duidelijk is. De persoonlijke assistent zal ook steeds slimmer worden en onthouden wat jouw favoriete instellingen zijn als je in de auto rijdt. Daarnaast kan de assistent informatie verstrekken op basis van de locatie waar je bent of waar je naartoe gaat.

Applicaties

Tot slot zijn apps eigenlijk al niet meer weg te denken uit de auto. Vrijwel iedereen is bekend met apps zoals Google Maps en Flitsmeister. Maar in de toekomst zal het aanbod van dit soort applicaties niet alleen groter maar ook nog innovatiever worden. Dit komt deels ook omdat autofabrikanten de mogelijkheid creëren om apps te laten communiceren met de auto. Ontwikkelaars kunnen hierdoor nog creatiever zijn in de (door)ontwikkeling van apps die baanbrekende gevolgen gaan hebben voor de mobiliteitssector. Apps gaan zo in de toekomst ervoor zorgen dat we veilig en sneller op bestemmingen aankomen. 

Altijd als eerste lezen over innovaties en trends in de mobiliteitsbranche? Volg ons op LinkedIn, Facebook of Twitter voor het laatste nieuws.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.