Nieuws- en persberichten

21jan
2022

“Wij hebben ons logistieke proces kunnen optimaliseren”

“Wij hebben ons logistieke proces kunnen optimaliseren”

Puur Betuws levert lokaal voedsel aan de consument. Niet alleen is het bedrijf een duurzame pionier in de voedselketen, maar ook een duurzame pionier op het gebied van mobiliteit. Rutger Fuchs van Puur Betuws vertelt over hun elektrische transportbus.

Steeds vaker zie je elektrische transportbusjes in het straatbeeld. Een mooie ontwikkeling; niet alleen omdat het duurzamer is, maar ook veel stiller. Nu grote steden steeds vaker nieuwe normen vaststellen en vervuilende busjes uit de steden weren, zal de elektrische bestel- of transportbus zijn opmars moeten maken. 

Rutger Fuchs is ketenmanager bij Puur Betuws. Dit bedrijf staat voor de voedseltransitie in de regio; meer duurzaam eten en meer lokaal eten. Tegelijkertijd wil het meer sociale werkplekken creëren. “We doen graag dingen die buiten de status quo vallen. Daarom rijden wij ook met een elektrische bus rond”, vertelt Rutger.

Enige uitleg is natuurlijk wel op zijn plek. Rutger: “We doen best wel veel dingen waarvan andere mensen denken dat ze niet kunnen. En zo is het dus eigenlijk ook met elektrisch rijden en het bezorgen van onze producten met deze bus. Inmiddels hebben wij het tegendeel wel bewezen. Daarbij is het gewoon een duurzamere manier van transport.”

Snelladen was het keerpunt

Veelgehoorde argumenten ten nadele van een elektrische transportbus, zoals een beperkte actieradius, te weinig oplaadpunten en te lange oplaadtijden, ontkracht Rutger. “Een paar jaar geleden was het nog wel anders. Toen wij net begonnen te rijden met onze elektrische bus waren we een startende onderneming, dus ging dat allemaal net. We hadden nog niet heel veel adressen die we op een dag moesten bereiken. Maar goed ook want dat ging ook nog niet met onze bus. Toen ons bedrijf goed begon te lopen was dat wel even een probleem. Maar al snel kwam het keerpunt; de snellaadpalen schoten als paddenstoelen uit de grond. Nu ben je binnen een kwartiertje weer voor 80% vol. En hiermee hebben wij ons logistieke proces goed kunnen optimaliseren.”

De chauffeurs van Puur Betuws rijden vooral met levensmiddelen rond. “Nee, dat zijn geen zware meubelen. Maar een volle bus is sowieso zwaarder en wij ondervinden daar qua gewicht geen nadelen van. Het verschil in gewicht is in elk geval te verwaarlozen, want we moeten toch wel eenmaal per dag opladen, met of zonder lading,” vertelt Rutger.

Geloof in het concept!

Rutgers advies aan andere ondernemers? “Je moet vooral ook geloven in het concept. Het laden is echt zo gebeurd en dat gaat in de toekomst natuurlijk alleen maar nog beter en sneller worden. Kijk ook niet alleen naar de aanschafprijs. Een elektrische kilometer is veel minder duur dan een brandstof kilometer. Wij rijden relatief veel, dus we hebben het snel terugverdiend. Daarbij heeft een elektrische auto veel minder onderhoud. Ik zou elke ondernemer adviseren te onderzoeken wat het voor jouw bedrijf kan betekenen om de overstap naar elektrisch te maken.”

Ontdek ons e-magazine

Ben jij al ‘Ready to switch on’? Elektrisch rijden roept bij veel werkgevers en leaserijders nog vragen op. Vragen die ALD Automotive graag weg wil nemen. In ons gratis e-magazine laten we meerdere (ervarings)deskundigen op het gebied van elektrische mobiliteit aan het woord. Aan de hand van een aantal praktijkervaringen nemen we je graag mee in de transitie naar elektrische mobiliteit.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.