Nieuws- en persberichten

11nov
2021

Veelgestelde vragen chiptekort

Veelgestelde vragen chiptekort

Een wereldwijd chiptekort zorgt voor problemen in de levertijden van auto's. Het is de laatste tijd regelmatig in het nieuws geweest, maar wat merk jij ervan en wat zijn de alternatieven? Wij zetten de meest gestelde vragen rondom het chiptekort voor je op een rij. 

Waar komt het chiptekort in de automotive sector vandaan?    

Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn op het tekort:

  • Door de toenemende techniek in de auto zijn er steeds meer chips nodig per auto.  
  • De productie van chips is gedaald door COVID, maar de vraag naar elektronica is juist gestegen.
  • Autofabrikanten hebben tijdens het eerste jaar COVID bestellingen massaal geannuleerd uit voorzorg, terwijl de dip minder groot was dan verwacht.
  • Logistieke problemen om chips te leveren.
  • De automotive sector vraagt vooral om ‘’legacy-chips’’. Deze chips zijn relatief goedkoop en niet het meest winstgevend voor de chipfabrikant. Daardoor heeft deze eerder de focus op klanten die vragen naar modernere chips met een grotere winstmarge.

Wat merk ik van dit tekort? Wat is de invloed op de levering van nieuwe auto’s? 

Op zich merk je hier niet veel van, behalve als je naar een specifiek elektrisch apparaat op zoek bent of een nieuwe auto wilt bestellen. Om op dat laatste in te gaan: we zien daar een wezenlijk effect bij de levering van nieuwe auto’s. Was de levertijd van een nieuw te bestellen auto eerst nog 3 tot 4 maanden, dan zul je nu rekening moeten houden met een levertijd van een half jaar tot in extreme gevallen soms wel bijna een jaar. Dat is een aanzienlijk verschil en iets om rekening mee te houden als je een nieuwe (lease)auto overweegt.

Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe auto. Wat is handig?    

Ben je toe aan een nieuwe leaseauto? Dan is het verstandig je om tijdig te oriënteren op een nieuwe auto en te informeren naar de levertijd. Dat voorkomt dat je een periode voor een (relatief dure) tussenoplossing moet kiezen. Ben je klant bij ons? ALD attendeert je er tijdig op dat een leasecontract eindigt, zodat de overgang van de huidige leaseauto naar een nieuwe leaseauto zo voorspoedig als mogelijk verloopt. 

Wat zijn de fiscale gevolgen van een latere levering van mijn auto?  

Er zijn hier twee scenario's van toepassing:

  • Op het moment dat een nieuw bestelde auto met een uitstoot van 0 gram niet in 2021 wordt geleverd, maar in 2022, is de fiscale bijtelling hoger. In 2021 geldt namelijk nog een percentage van 12% tot EUR 40.000,- maar in 2022 is dat 16% tot een fiscale waarde van EUR 35.000,-.
  • Op het moment dat de huidige (fiscaalvriendelijke) auto langer door moet rijden en daarbij de 60 maanden vanaf eerste afgifte kenteken overschrijdt, dan vervalt de eventueel gunstige bijtelling vanaf de eerstvolgende hele maand. 

Kan ik door blijven rijden in mijn huidige auto totdat mijn nieuwe auto er is?    

Vaak kan het wel, maar dit is afhankelijk van de leeftijd, eventuele onderhoud- of reparatiekosten die naar voren komen dan wel verwacht worden. Daarnaast kan de eventuele gunstige bijtelling van deze auto komen te vervallen, zie ook de vorige vraag.

Hoe speelt ALD Automotive in op het chiptekort?    

Uiteraard doen wij al het mogelijke om onze klanten te ontzorgen. ALD Automotive zorgt daarom voor een zogenaamde optimale flexpool, om klanten die hun auto die niet langer door kunnen of willen doorrijden, te voorzien van een tussenoplossing tot de levering van de nieuwe leaseauto een feit is. Daarnaast houden wij nauw contact met fabrikanten en dealers, om verzekerd te zijn van een voorraad van snel leverbare auto's voor onze klanten.

Voor meer informatie

Eerder schreven wij over 'Langere levertijden door chiptekort: wat te doen?'. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt die van toepassing zijn op jouw specifieke situatie. Je contactpersoon bij ALD Automotive helpt je graag bij het verstrekken van de juiste informatie en het tijdig oriënteren op een nieuwe auto. 

 

 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.