Nieuws- en persberichten

22sep

Prinsjesdag 2021: wat zijn de autoplannen voor komend jaar?

Prinsjesdag 2021: wat zijn de autoplannen voor komend jaar?

Gisteren was het zover; op de derde dinsdag van september, werd traditiegetrouw de Troonrede uitgesproken en de Miljoenennota en het Belastingplan van het komende jaar gepresenteerd. 

Wat staat ons te wachten in 2022 als het aankomt op (auto)mobiliteit? Hieronder zetten wij het laatste nieuws voor je op een rij. Maar let wel op, deze plannen zijn nog niet definitief: de Tweede en Eerste Kamer moeten hier nog over beslissen, dus de uiteindelijke uitkomst kan anders zijn.

Bijtelling elektrische auto's aangepast

Het was al bekend dat de bijtelling voor elektrische auto's volgend jaar zou veranderen. Nu is deze (per saldo) 12% over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde en 22% over het meerdere. Per 2022 zou dit 16% over de eerste 40.000 euro worden. Het percentage van 16% (6% korting op de normale bijtelling) gaat volgend jaar inderdaad gelden, maar het bedrag waarover je dit lage percentage mag toepassen, de cap, gaat flink omlaag: 35.000 euro in 2022 en nog maar 30.000 euro in 2023. Het doel daarvan is het stimuleren van de verkoop van kleinere elektrische auto's. Dit vanwege de populariteit van deze auto's op de tweedehands markt.

Voor de volledigheid onderstaand de kortingstabel voor de bijtelling. Het kabinet stelt het volgende voor:

EV 2022 2023 2024 2025 2026
Korting 6% 6% 6% 5% 0%
Bijtelling 16% 16% 16% 17% 22%
Plafond €35.000 €30.000 €30.000 €30.000 n.v.t.
Maximale korting €2.100 €1.800 €1.800 €1.500 n.v.t.

Extra budget voor SEPP en SEBA

Het goede Prinsjesdagnieuws is, dat de budgetten voor de SEPP (een subsidie voor particulieren die een elektrische auto kopen) en de SEBA (een subsidie voor bedrijven die een elektrische bestelauto kopen) omhoog gaan. Dat is maar goed ook; want hoewel de SEBA regeling nog niet boven het budget zit, was het SEPP budget voor nieuwe auto's in dit jaar binnen een paar dagen volledig opgebruikt.

Wijzigingen BPM

Ook op het gebied van de BPM (onze registratiebelasting) verandert per 1 januari a.s. het nodige. Niet alleen komen er nieuwe tabellen (en dus nieuwe belastingtarieven!), ook het moment waarop je BPM moet betalen verandert. Voor de waarde van de auto sluit men volgend jaar bijvoorbeeld aan bij de datum van inschrijving van de auto bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en niet bij de latere datum tenaamstelling. 

Thuiswerkvergoeding vanaf 1 januari

We sluiten af met de thuiswerkvergoeding. De onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer blijft bestaan. Daarnaast introduceert het kabinet per 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van maximaal € 2 per dag. De werknemer en werkgever kunnen vaste afspraken maken over het aantal dagen per week waarop de werknemer thuiswerkt. Er is echter geen aandacht voor fiscale facilitering van multimodale mobiliteitsoplossingen.

Mochten de Eerste en Tweede Kamer toch anders beslissen dan voorgenomen, dan informeren wij je uiteraard! Hier kun je meer lezen over de plannen van het kabinet over de verkoopstimulering van EV's.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.