Nieuws- en persberichten

09sep
2021

#ILoveMyEV - Erwin Tuin

#ILoveMyEV - Erwin Tuin

Het overstappen van een brandstofauto, waar je al jaren aan gewend bent, naar een elektrische auto levert voor sommige leaserijders best de nodige hoofdbrekens op. Kan dat wel met mijn gebruik van de auto? Rijdt dat niet totaal anders dan ik gewend ben? Terechte vragen, waar je het antwoord alleen op vindt als je een elektrische auto ook daadwerkelijk probeert. 

In #ILoveMyEV laten we leaserijders aan het woord, die zijn overgestapt naar een elektrische auto. Ze delen hun ervaringen en neem je mee in hun dagelijkse praktijk. We trappen af met onze eigen collega, Erwin Tuin.

Wie ben je?
Ik ben Erwin Tuin (42). Ik woon in Bilthoven en werk in Hoofddorp. Ooit als noorderling afgedaald naar Midden Nederland en die nuchterheid die we in het Noorden hebben, ben ik nooit kwijtgeraakt.

Je bedrijf en je beroep?
Bij ALD Automotive ben ik verantwoordelijk voor Customer Care. Dit behelst eigenlijk alle communicatie met leaserijders en klanten, nadat iemand is gaan rijden. We verwerken per e-mail, telefoon en Whatsapp zo’n 500 contactmomenten per dag. Als aanvoerder van het team kijk ik samen met mijn collega’s constant naar mogelijke verbeteringen in onze serviceverlening. Daarnaast zorgen we voor de juiste informatie nog voordat iemand daar om moet vragen. En tot slot zijn we natuurlijk continu bereikbaar om alle zorgen rondom mobiliteit weg te nemen.

Wat voor elektrische auto ben je gaan rijden?
Na mijn fijne BMW 3-serie ben ik overgestapt naar een Polestar 2 en dat was echt een bewuste keuze. Allereerst is de auto natuurlijk groen, als in: duurzaam, maar ook comfortabel en veilig!

Hoeveel rij je?
35.000 km per jaar, waarvan ongeveer 12.000 km privé.

Vanwaar je keuze voor een EV?
Ik let steeds meer op mijn footprint, zonder door te schieten. Maar als je bekijkt wat er binnen je mogelijkheden ligt om ‘groener’ te zijn, kom je al snel bij autorijden uit. Een EV is dan de beste keuze. Met mijn Polestar verwacht ik ook wat bewuster met autorijden om te gaan: hoeveel stroom verbruik ik nu en is die stroom ook wel groen opgewekt?

Privé?
Het is naast zakelijk, ook de gezinsauto en ik heb gemerkt dat de Polestar daarvoor prima werkt. Hij is als 5-deurs heel ruim en praktisch. We vonden thuis de keuze best spannend: we zijn van twee auto’s teruggegaan naar één en dan gelijk een volledig elektrische variant. Maar dat gaat verrassend goed, ook met bezoeken aan familie in het Noorden. We rijden bijna op en neer zonder te laden. Een stopje van 10-15 min. bij een Fastned snellader is dan genoeg om de reis te maken. Eigenlijk net zoals wanneer je tank leeg is.

Hoe bevallen de eerste kilometers?
Echt super! Bij de aflevering is er door ALD Automotive veel overgelaten aan Polestar en zij zijn natuurlijk de experts. Daarnaast had ik me al goed ingelezen. Bij het Handover Center van Polestar werd ik erg goed geholpen: het rondje om de auto en uitleg van alle functionaliteiten was uitgebreid. Maar duurde wel net iets te lang voor mijn zoon van 4 😉. Daarna wist ik al veel over de auto en elektrisch rijden en meer dan genoeg om mijn eerste ervaringen op te doen met de Polestar. Je leert dan onderweg vanzelf de fijne kneepjes van elektrisch rijden kennen. Wat ik echt gaaf vind, is dat gelijk alles gekoppeld is met je mobiele telefoon en ook nog spraakgestuurd. Dat werkt echt super! 

Opladen, waar doe je dat?
Thuis hadden we al een laadpaal, omdat ik hiervoor een plugin hybride reed. Je activeert de laadpaal eenvoudig met je laadpas, zodat de kosten worden gedeclareerd bij je werkgever. Het declareren van kosten via je laadpas werkt super smooth. En het instellen daarvan op je laadpaal is zo eenvoudig dat iedereen het ook snapt.

Ik maakte me vooraf wel klein beetje zorgen over hoe en waar kan ik het beste kan laden. Gelukkig is dat nu helemaal weg: met de beschikbare apps kun je goed zien waar je voor een laadpaal terecht kunt. En als er bij je afspraak geen laadpaal in de buurt is, dan ga je even langs een snellader. 

Op vakantie gaan met mijn Polestar vond ik voor nu nog wel een beetje te spannend. Ik heb dan ook met een collega gewisseld, maar had net zo makkelijk een auto kunnen huren. In Italië bleek dat de wisselkeuze ook wel terecht was. Het aantal laadpunten daar is toch wat beperkter dan in Nederland. Met het Supercharger netwerk van Tesla zou het alweer een beetje beter gaan. De oplossing is nu nog een vakantieauto, maar dat wordt natuurlijk veel beter als de rest van Europa net zo goed voorzien is van laadpalen als Nederland.

Minpunt?
Autorijden an sich is noodzakelijk om van a naar b te gaan vond ik altijd, alleen is rijden met deze auto echt een andere beleving waardoor het een stuk prettiger is! 
Af en toe een software update over air is een nieuw begrip voor mij. Nieuwe auto’s en nieuwe techniek vergeef je dat er soms hickups zijn. Zo vergeef ik het mijn Polestar dat de maps van Google na een update niet direct up-to-date zijn. En ‘Hey Google’ werkt heel soms even niet. Het zijn eerder onhandige dingetjes, dan dat het mij belemmert om op pad te gaan. Wat nog wel vreemd is, is dat ik nog niks kan met ‘Vehicle to Grid’. Het zou toch fijn zijn als ik de energie van mijn zonnepanelen kan opslaan en die ’s avonds voor de verwarming kan gebruiken. Dat zou echt de oplossing zijn voor de beperkte capaciteit van ons elektriciteitsnet.

Wat zeggen mensen over je auto?
Nou, al meerdere malen hebben voorbijgangers me aangesproken en vragen gesteld over de auto: “Wat voor merk is dat?”, “Mooi, mag ik even kijken?”, “Wauw meneer, is dat een <insert een ander merk dan Polestar>?” 

Heb je een anekdote, met je EV of eerdere auto’s?
Erwin lacht hard: “Dat “Hey Google” werkt echt top! Totdat mijn zoon van 4 ontdekte dat hij vanaf de achterbank met “Hey Google speel Piet Piraat” mijn Spotify kon overrulen. De eerste keer is dat leuk, maar na 100x…”😉

Dromen?
Op auto gebied? Nou… een Citroën DS Décapotable (cabrio) vind ik een geweldige verschijning! Dat is voor mij pure kunst op wielen!

Tot slot

Ben je door het verhaal van Erwin geïnspireerd en twijfel je of jij al wilt instappen in een elektrische auto? ALD Automotive maakt je keuze met ALD eFlex een stuk gemakkelijker. Om niet direct te hoeven kiezen, biedt ALD eFlex je een proefperiode van tenminste 1 maand (of langer natuurlijk) tegen een normaal leasetarief. Je ontdekt dan pas echt hoe elektrisch rijden jou in de praktijk bevalt. Meer weten? Kijk dan op de webpagina van eFlex.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.