Nieuws- en persberichten

26aug
2021

Hoe je 110.000 fans naar de Formule 1 in Zandvoort krijgt? Zo dus!

Hoe je 110.000 fans naar de Formule 1 in Zandvoort krijgt? Zo dus!

Volgende week keert de Grote Prijs van Nederland terug. Drie dagen lang zijn de ogen van autosportliefhebbers uit de hele wereld op ‘ons’ kleine Zandvoort gericht. Het is voor het eerst in 36 jaar dat het Formule 1-circus weer in Nederland is.

En we willen een goede indruk achterlaten. Hoe krijg je 110.000 bezoekers* op het circuit van Zandvoort zonder dat het dreigt uit te lopen op een groot verkeersinfarct? Voor wie (nog) niet heel bekend is met de badplaats: Zandvoort heeft twee toegangswegen en een klein stationnetje. Op een goede zomerse dag kan het al flink druk zijn op alle toegangswegen en moet je rekening houden met vertraging.
Hoe ga je dan zoveel mensen naar het circuit leiden, zonder dat deze toegangswegen volledig vastlopen, de bewoners van Zandvoort dagenlang geen kant op kunnen en het natuurgebied te lijden heeft onder deze drukte? Rob Langenberg is Head of Event Operations bij de F1 Heineken Dutch Grand Prix, en met zijn team verantwoordelijk voor deze uitdaging. 

Rob: “Ons team bestaat uit twee takken. Enerzijds de technische productie, waarbij je kunt denken aan de bouw van alle tenten, het licht en geluid, noem maar op. En de andere tak is het crowd management. Daaronder valt alles wat te maken heeft met mobiliteit en veiligheid. Ik zeg altijd dat wij met ons team de speeltuin bouwen waarin het spel straks gespeeld kan worden! Binnen ons team is vier man fulltime bezig is met alles wat te maken heeft met het mobiliteitsplan.” 

STOMP

“Dit mobiliteitsplan is gebaseerd op het STOMP-principe”, legt Rob uit. Elke letter staat voor een specifiek onderdeel en heeft zo zijn eigen bijzonderheden: 

“De S staat voor Stappen. Dus alles wat met wandelen te maken heeft. Iedereen die in de buurt van Zandvoort is hoeft niet te reizen. Hoe meer mensen gewoon in Zandvoort kunnen verblijven, en dus lopend naar het circuit kunnen komen, hoe kleiner onze mobiliteitsuitdaging is. Er is een camping, we doen er alles aan dat lokale ondernemers niet de hoofdprijs vragen voor overnachtingen en we steunen particuliere initiatieven en roepen mensen op kamers te verhuren. Op deze manier doen we ons best om 20.000 man alvast in Zandvoort te hebben.” 

“De T staat voor trappen. De mensen die weer van net iets verder komen, kunnen ook de fiets pakken. Zij kunnen gebruik maken van een Park+Ride-optie. Dus fiets op de trekhaak, richting Zandvoort en het laatste stukje trappen. Ook bieden we huurfietsen aan in combinatie met een parkeerplek net buiten Zandvoort. Het idee is dat wij zo'n 40.000 mensen op de fiets kunnen laten komen.” 

“De O staat voor openbaar vervoer. Er is in de hele regio en met name door ProRail, flink geïnvesteerd in de versteviging van de treinverbinding. Eerst reden er maar zes treinen in het uur, dit worden er twaalf. Met die 12 treinen kunnen er 10.000 mensen per uur naar Zandvoort komen. Met Connexxion hebben een mooie samenwerking voor een speciaal hiervoor opgezette buslijn: lijn 33! Hiermee kunnen mensen naar Haarlem komen om vervolgens in Bloemendaal afgezet te worden. Het laatste stuk lopen mensen met gemak naar het circuit. Ook hiermee kunnen we nog eens tot 5.000 bezoekers extra verwerken.” 

“De M staat voor MaaS, oftewel: Mobility as a Service. Een breed mobiliteitsconcept waarmee reizigers allerlei modaliteiten, zoals fiets, OV, auto, taxi en deelvervoer, kunnen plannen, boeken en betalen via een app. Wij maken niet in deze letterlijk zin gebruik van dit concept. Maar deelvervoer speelt een belangrijke rol binnen MaaS. En omdat wij willen dat bezoekers niet met eigen vervoer komen, zetten wij vooral in het op het stuk gedeelde taxi en in dit geval in de vorm van georganiseerde busvervoer. Je stapt in op een opstapplaats bij je in de buurt en je wordt met een luxe touringcar tot aan het toegangshek gebracht en daar ook weer opgehaald en thuis afgezet.”

“En tot slot de P van personenvervoer.  En hier kunnen we kort over zijn. Je komt Zandvoort gewoon niet in met een auto. Er zijn namelijk twee wegen die Zandvoort ingaan; de N200 en de N201. Op die wegen staat een harde afsluiting en daar kom je zonder doorgangsbewijs niet doorheen. Er komen nog wel parkeermogelijkheden, maar dat gaat zonder meer de allerduurste optie worden. We willen dit echt ontmoedigen. De fiets en het ov zijn prijstechnisch sowieso veel aantrekkelijker en veel duurzamer.”  

Zandvoort onbereikbaar? Onzin!

Het mobiliteitsplan wordt ondersteund door een verkeersplan, dat is afgestemd met alle omliggende gemeenten en alle wegbeheerders zoals Rijkswaterstaat. Hier wordt met een ringenstructuur gewerkt. “Hiermee zorgen we dat mensen Zandvoort niet in kunnen met een auto. De binnenste ring, het circuit zelf en de directe omgeving, is enkel voetgangersgebied, met uitzondering van leveranciers. De volgende ring is het gebied in Zandvoort waar mensen wonen, werken en verblijven. Zij kunnen daar komen aan de hand van een doorlaatbewijs, gekoppeld aan bestaande parkeervergunningen of parkeren op eigen terrein. De laatste ring is rondom de afsluitingen. We willen voorkomen dat mensen denken dat zij in de wijken daar kunnen parkeren. Die worden beschermd dus bewoners krijgen per huishouden twee doorlaatbewijzen. Zo zouden bewoners geen last moeten hebben van de GP-bezoekers.”  

Klinkt allemaal als gesneden koek, en bijna niet meer als een uitdaging. Rob lacht: “We hebben er veel vertrouwen in, de plannen zijn gewoon goed. En ons geluk met corona is dat we het hebben kunnen perfectioneren. Maar het blijft een uitdaging: het is een behoorlijke operatie als je bedenkt dat er zo’n 40.000 fietsen een plek moeten krijgen in Zandvoort. Dus zo’n beetje elk gaatje en hoekje in Zandvoort hebben straks wel een (tijdelijke) bestemming met betrekking tot mobiliteit. We zijn uniek in onze fietsaanpak. De fietsenstalling in Bloemendaal wordt 16.000 fietsplekken groot! Ik hoop in elk geval dat we zo van het stigma afkomen dat Zandvoort onbereikbaar is. Ik heb altijd al geroepen dat het onzin is, je moet het alleen goed regelen met elkaar. “  

 

* Note van de redactie: Na het interview met Rob Langeberg heeft de Overheid besloten dat de Dutch GP door mag gaan met tweederde van de bezoekers. Dit besluit heeft er voor gezorgd dat het vervoersplan daar waar nodig iets aangepast zal worden.


 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.