Nieuws- en persberichten

22jul
2021

Mijn EV geparkeerd op jouw tankstation

Mijn EV geparkeerd op jouw tankstation

In een serie blogs neemt Miel Horsten, Group Regional Director bij ALD International, je mee in zijn ervaringen als EV-rijder.Maak kennis met de dagelijkse praktijk van het gebruik van een EV in zijn internationale werkterrein. 

In het derde blog neemt hij je mee in de wereld van het opladen. Omdat Miel veel internationale kilometers rijdt en verhuisde van België naar Frankrijk, kan hij de situatie in de verschillende landen uitstekend vergelijken. Europees gezien is Nederland “Paradise City”!

Mijn EV geparkeerd op jouw tankstation

"Ik ben altijd al een grote fan geweest van de man die vanuit zijn Amsterdamse hotelbed een revolutie ontketende. Helaas heb ik noch de moed noch de muzikale vaardigheden om een revolutie te beginnen vanaf de benzinepomp. Of in ieder geval: niet om te vechten voor een betere infrastructuur. Ik zou er eigenlijk één moeten starten en eisen voor wat meer gezond verstand, respect en intellectuele eerlijkheid in het debat over EV-infrastructuur." 

It’s a moonlight shadow

"Wat waren mijn bevindingen tijdens mijn -inmiddels- 115.000 kilometer lange roadtrip door de Benelux en Frankrijk? Het blijkt dat de EV-volwassenheid van land tot land erg verschilt. EV rijden in Nederland is gewoon of je in het paradijs bent. Je hoeft niet na te denken of te plannen, ”just go with the flow”. In België is al wat ingewikkelder. Godzijdank voor de Van der Valk Hotels! Hierdoor is snelladen op verschillende locaties mogelijk, want snelladen in België is moeizaam. Mijn reizen naar Luxemburg dwongen me elke keer tot een overnachting. Al moet ik toegeven dat er ergere dingen in het leven zijn dan een geweldig restaurant en een hotelbed in dit lieftallige minilandje. Mijn huidige thuisland Frankrijk is, tot mijn spijt, nog een ontwikkelingsland op het gebied van EV-infrastructuur. Met sterke energiespelers als Suez en EDF en avant-garde autofabrikanten als Renault kwam dit als een verrassing voor mij. Het Franse netwerk-systeem van izivia is al maanden grotendeels buiten gebruik en is als een ‘bermudadriehoek’ voor alles wat elektrisch is. Ben je van plan om met een elektrische auto op vakantie te gaan naar Zuid-Frankrijk? Dan is de trein misschien een betere optie. Dus nee, we zijn er nog niet."

Breaking down

"Moeten we afknappen op de toenemende populariteit van EV's en de infrastructuur die dit nog niet kan bijbenen? Mijn gedachte is nee! Voor zover ik weet, hebben we in Noorwegen en Nederland nog nooit kilometerslange files gezien voor oplaadstations, zij schalen hun infrastructuur op om aan de stijgende laadvraag te kunnen voldoen. Persoonlijk ben ik er vrij zeker van dat het, in het huidige tempo van de transformatie, allemaal goed komt en niemand strandt en uitgeput achterblijft."

Arme schapen

"Mensen hebben de neiging zich te gedragen en te bewegen als een kudde. Laten we mijn landgenoten als voorbeeld nemen. In april reizen wij Belgen "massaal" naar het lieftallige Borgloon voor een "eenzame wandeling" door de sprookjesachtige bloesem van Limburg. In mei en in de zomer willen we ons allemaal tegelijkertijd afgelegen voelen op de Belgische stranden en met onze Ralph Lauren sweater over onze schouders reizen naar het mooie Knokke-Heist. In het najaar trekken we onze wandelschoenen aan om op zoek te gaan naar jungle-avonturen in de Belgische Ardennen. Gelukkig hebben de meeste Belgen de schoonheid van mijn geboorteplaats Hoogstraten en de bossen van Wortel en Merksplas Kolonie nog niet ontdekt. Natuurlijk zal de EV-infrastructuur niet voldoende zijn tijdens deze drukke verkeersmomenten, wanneer we allemaal op zondagavond terug willen naar de veiligheid van onze sofa’s en we krijgen misschien een kleine hartaanval van onze infrastructuur. Ja, er kunnen dan wachtrijen zijn bij de laadpunten."

So what

"De vraag is natuurlijk, is dit een reden om de EV in twijfel te trekken? Natuurlijk niet! Ik weet niet zeker of je je dit herinnert, maar in een bijna vergeten periode, lang voordat Covid-19 ons sociale leven en onze economie verpestte, reisden we massaal van en naar het kantoor van maandag tot vrijdag, dit veroorzaakte wat wachtrijen op onze snelwegen. Niemand trok destijds "de auto" of het "brandstofvoertuig" in twijfel, want er waren lange rijen van benzine- en dieselauto’s die stonden te wachtten tot zij stadscentra en bedrijventerreinen binnen konden. Dus laten we onszelf niet voor de gek houden, de infrastructuur zal zich ontwikkelen en zal de EV niet stoppen, zelfs als menselijke bekrompenheid deze evolutie zou kunnen vertragen."

Respect… just a little bit

"Het aantal laadpalen is nog wat beperkt en daardoor zijn ze natuurlijk erg populair. Daarom frustreert het mij om situaties te zien zoals in de onderstaande afbeelding. Tijdens mijn laatste bezoek aan mijn parkeerplaats in Saint Michel werden 4 van de 8 EV-plaatsen ingenomen door gewone auto’s of EV’s die niet stonden te laden. Brandstofauto’s die laadstations blokkeren. EV’s die niet aan het laden zijn. Hybrides die onze laadstations blokkeren… Ik heb het allemaal gezien tijdens mijn EV-Moonshot roadtrip. Een beetje wederzijds respect zou zeker helpen. Meneer en mevrouw benzine/diesel, voor jou is dit gewoon een parkeerplaats, voor mij is dit het verschil tussen mijn auto opladen en slapen in mijn auto. Geloof me, mijn vriendin accepteert dit excuus niet om midden in de nacht thuis te komen!"

Honesty... is such a lonely word 

"Eerlijkheid komt natuurlijk van beide kanten. Hoewel ik denk dat veel brandstof-fans excuses vinden om niet over te schakelen op een EV, moet ik toegeven dat ik ook veel EV-ambassadeurs vind (de meesten verkopen waarschijnlijk laadpalen of EV's 😉) die de neiging hebben om een oogje dicht te knijpen voor een paar resterende EV-probleempjes. Ja, elektrisch rijden is fantastisch, maar we zijn er gewoon nog niet. Lange afstanden rijden kan een stressvolle ervaring qua planning. Het zal zeker verdwijnen, maar laten we de feiten niet ontkennen. Het kan echt lastig zijn om een laadstation te vinden die werkt en beschikbaar is in landen buiten Nederland. Ik geloof niet dat de early adopters van EV's in de vroege jaren 2000 grote fans waren van websites die we via ADSL moesten laden. Het opladen van een elektrische auto is gewoon traag, zelfs snelladen. We kunnen allemaal doen alsof we het leuk vinden om de Starbucks te bezoeken bij de snellader, maar laten we eerlijk zijn, zelfs als snelladen slechts 30 minuten duurt, is het nog steeds 25 minuten langer dan ouderwets tanken. Laten we eerlijk zijn... dat is gewoon vervelend."

The (wo)man in the mirror

"Maar is thuisladen dus de oplossing? Als het mis gaat in onze landen, hebben we de neiging om met de vinger naar regering te wijzen. Overheden zouden meer moeten investeren en meer moeten doen voor publieke en private infrastructuur. Ik ben bang dat het voor mij maar gedeeltelijk waar is. Ik denk dat de belangrijkste verantwoordelijkheid in het debat over EV-infrastructuur bij de man en vrouw in de spiegel ligt. Ik zie echt geen reden waarom de overheid zou ingrijpen of particuliere laadpalen zou moeten subsidiëren. We lijken allemaal geen probleem te hebben om een panorama dak, geluidssysteem of dikke wielen te bestellen voor onze nieuwe auto, maar een thuislaadsysteem... dat is dan een brug te ver? We geven fortuinen uit aan keukens, barbecues, grasmaaierrobots, maar een laadpaal ... dat moet de overheid dan doen? Tegenwoordig kost een thuislaadstation, inclusief installatie, evenveel als maximaal twee iPhones of iPads. De levensduur is waarschijnlijk drie keer zo lang en de prijzen van laadstations zullen de komende jaren waarschijnlijk zelfs dalen. Dus vergeet even die tweede iPad voor de slaapkamer, investeer in een thuislader en je zult snel ontdekken dat het niet alleen het energieniveau van je auto verhoogt."

Queen of the gas station

"België kondigde onlangs aan dat alle zakenauto’s tegen 2026 emissievrij moeten zijn. Deskundigen schatten dat er een investering van 1,5 miljard euro in de infrastructuur nodig zal zijn om dit te laten werken door de uitrol van snellaadnetwerken en thuis- en kantoorladers. Maar sommige dingen lijken me nog steeds niet juist. Als thuisladers de oplossing waren, waarom hebben we dan niet allemaal een pompstation aan thuis geïnstalleerd om onze diesel- of LPG-auto's van brandstof te voorzien met dezelfde energiebron als waarmee we in België onze huizen verwarmen? Als we 1,5 miljard gaan uitgeven, komen we dan niet dicht in de buurt van de infrastructuurkosten van waterstof? Moeten we de elektrische auto uitschakelen en wachten op waterstof? En wat is waterstof eigenlijk? Ik denk dat ik mijn volgende 40 minuten bij het snellaadstation eens zal besteden aan het interviewen van één van mijn helden, waterstofexpert Mark Pecqueur, om me door dit nieuwe labyrint te leiden. Dus ‘stay tuned’ – dit vraagt wederom om een vervolg…" 

Wil je meer EV-blogs van Miel Horsten lezen? Eerder dit jaar verschenen 'Met mij EV naar de maan en terug" en "Mijn EV-moonshot: Show me the money!"

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.