Nieuws- en persberichten

19mei

Mijn EV-moonshot: Show me the money!

Mijn EV-moonshot: Show me the money!

In een serie blogs neemt Miel Horsten, Group Regional Director bij ALD International, je mee in zijn ervaringen als EV-rijder. Maak kennis met de dagelijkse praktijk van het gebruik van een EV in zijn internationale werkterrein.

In het tweede blog neemt hij je mee in de kosten van laden. Zijn eerste blog ging over de overstap naar EV en de vragen die het met zich meebrengt. Omdat Miel veel internationale kilometers rijdt en verhuisde van België naar Franrijk, is dit natuurlijk niet altijd vergelijkbaar met jouw situatie en autogebruik. Daarom schreven we eerder al een artikel; de laadkosten van een EV in Nederland

Blog 2: Show me the money!

Voordat ik begin over de werkelijke kosten van het opladen van mijn geliefde elektrische auto, denk ik dat ik twee bekentenissen moet afleggen.
Ten eerste: voordat ik naar het land van Molière, het Louvre en de Sainte-Chapelle verhuisde, ontwikkelde ik een voorliefde voor feel-good movies zoals Jerry Maguire. En was het niet voor the happy end is, dan zeker voor catchy quotes als "Show me the Money!". Die ik overigens buitengewoon handig vind tijdens te lange Powerpoint-presentaties en businessplan meetings.

Ten tweede: ik ben een beetje een koppig, dus ik heb me in 2019 niet ingeschreven op ons eigen, Belgische ALD Electric monitoring, toen ik een elektrische auto kreeg. Ik dacht dat ik het opladen en de kostenbewaking best alleen zou kunnen beheren, als een grote jongen. Maar zoals je kunt zien, werk ik nog steeds aan mijn gevoel van zelfbewustzijn ;-)
Nu dat uit de weg is, kunnen we het hebben over geld; het echte geld. Grappig genoeg lijken de meeste mensen een misvatting over elektriciteit te hebben en denken dat het bijna gratis is. Vraag iemand naar de prijs van een liter diesel of benzine en je krijgt een op de eurocent nauwkeurig antwoord. Vraag dezelfde mensen naar de kosten van een kilowattuur en ze zullen een "kilowatte?" blik op hun gezicht krijgen. Niemand lijkt te weten hoeveel elektriciteit werkelijk kost. En om eerlijk te zijn, ik had zelf ook geen idee.

Getting charged

Toen ik ongeveer 2 jaar geleden lid werd van de EV-community, besloot ik voor een EV-Box thuislaadinstallatie te gaan. Een deskundige en vriendelijke technicus kwam bij mij thuis om deze ‘wonderdoos’ te installeren en stelde een aantal slimme vragen, zoals: "Heb je driefase aansluiting in je meterkast?" - Ik had geen idee waar hij het over had - en nog belangrijker... "Tegen welke prijs wil je je werkgever elektriciteit leveren?"

Het kostte me een tijdje voor het spreekwoordelijke kwartje viel, dat deze technicus mij eigenlijk de “million dollar question” vraag stelde. We spraken af om het op de gemiddelde kWh-kostprijs van het door de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) geadviseerde tarief van 0,266 euro per kWh vast te stellen. Binnen een paar weken ontdekte ik dat ik niet alleen mijn werkgever afzette (sorry, Tim Albertsen – CEO ALD), maar dat ik ook geld verdiende aan elke vriend die bij mij op bezoek komt en zijn auto laadt, aangezien mijn werkelijke elektriciteitskosten dichter bij 0,21 euro per kWh liggen. Eureka, ik heb een verdienmodel gevonden!

Tijdens mijn reis van 100.000 kilometer heb ik veel verschillende laadproviders gebruikt: EV-Box thuis, Cenenergy op het strand (love the design, guys!), Allego in vrijwel elk stadscentrum, Fastned en Ionity als snellaadoplossingen onderweg en ChargePoint op kantoor. Al deze providers hebben hoogwaardige installaties, uitstekende klantenservice en redelijke netwerken.

Mijn laadangst bracht me er wel toe om met vier verschillende laadpassen rond te rijden. Ik was me niet bewust dat roaming tegenwoordig een goed ingeburgerd principe is in EV-land. Door vier passen te gebruiken, werd mijn begrip van kosten uiteindelijk alleen maar gecompliceerder. Dus voor alle ICE-mensen die willen overstappen… je hebt echt maar één laadpas nodig!

Show me the money!

Mijn EV-gebruik is behoorlijk extreem: Immers, wanneer je 50.000 kilometer per jaar rijdt en internationaal reist, heb je geen andere keus dan regelmatig gebruik te maken van snelladen. Bovendien is mijn auto, een Audi e-tron, een behoorlijk zware SUV, die bij normale snelheid, rekening houdend met snelweg-gebruik, zo'n 27,8 kWh per 100 kilometer verbruikt. Dit geeft mijn auto een werkelijke range van ongeveer 320 kilometer.

Laat me je een idee geven van wat mijn elektrische autorit van 100.000 kilometer zou hebben gekost bij een consistent gebruik van dezelfde oplaadmethode: 

TabelBlogMiel

Dus zoals je kunt zien, is elektriciteit helaas (nog) niet gratis. Het kost gewoon geld. En het kost uiteindelijk veel geld als je koppig bent. Toen ik op en neer begon te reizen tussen België en Frankrijk, schakelde ik uiteindelijk over op snelladen als een gangbare praktijk, waardoor mijn energierekening aanzienlijk steeg.

Verandert dit de businesscase voor de EV? Absoluut niet. Elektrische auto’s zijn fantastische machines; ook voor lange afstanden. Toen ik 22 maanden geleden mijn EV in ontvangst nam, waren de enige woorden die ik - na de geweldige uitleg van de dealer- kon uitbrengen: "You had me at Hello". Sindsdien is het altijd een love story geweest. En beschouw dit alsjeblieft ook niet als kritiek op de leveranciers van snelladers! Deze bedrijven hebben enorme investeringen moeten doen en ik denk dat ze een eerlijke prijs vragen voor wat ze aanbieden. Daarnaast waren zij de afgelopen 22 maanden mijn levensader voor mobiliteit.

Dus, wie is de schuldige? Ik ben bang dat ik het zelf ben. Ik leer graag van fouten, dus ik maak ze veel en vaak. Trial-and-error is de sleutel tot innovatie. Mijn ervaring heeft me geleerd dat het rijden van een elektrische auto goed gebruiksmanagement, enige discipline en een basiskennis van het energie-ecosysteem vereist. Er zijn geen limieten aan het gebruik van elektrische auto’s als je ze slim gebruikt. Technologie heeft de TCO-vergelijking tussen elektrische voertuigen versus ICE-voertuigen (Internal Combustion Engine ofwel verbrandingsmotor) opgelost, zolang de mens zich niet als de zwakke schakel gedraagt.

Maar met al dat laden ligt er dan niet een infrastructurele ramp op de loer? Helaas denk ik van wel. En laat mijn volgende blog daar nu net over gaan.
'Stay tuned’ – I'll be back! 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.