Nieuws- en persberichten

06apr

MaaS en millennials

MaaS en millennials

Uit eigen onderzoek blijkt dat het ‘on demand’ mobiliteitsconcept Mobility-as-a-Service (MaaS) nog veel onbekendheid geniet. Jongeren zijn er net iets bekender mee en na uitleg staan zij er bovendien meer voor open te staan om in de nabije toekomst gebruik van te maken van MaaS. 

Voor de ontwikkeling van het mobiliteitsconcept een goede zaak, want feitelijk richt MaaS zich op de millennial (en de daaropvolgende generaties). MaaS is een ‘on demand’ mobiliteitsoplossing waarbij je via een app je reis van begin tot eind plant, boekt en betaalt. Het sluit aan op de behoeften van reizigers omdat het veel flexibiliteit, ontzorging en gemak biedt. Dat spreekt natuurlijk elke reiziger aan maar waarom juist jongeren, en millennials in het bijzonder?

Wie is de millennial?

Millenials zijn alle mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Inmiddels is dat een groot deel van de beroepsbevolking. Een deel van hen werkt al jaren. Een ander deel staat aan de start van zijn of haar carrière. Kortom, de groep zakelijke reizigers bestaat nu al voor een groot deel uit millennials en dat zal voorlopig ook zo blijven. 

Wat kenmerkend is aan de millennial, is dat ze net even anders tegen het leven aankijken dan hun oudere collega’s. Een gezonde balans tussen werk en privé vinden zij heel belangrijk. En hierin speelt flexibiliteit een grote rol. Flexibiliteit staat centraal in het werk wat ze doen, waar ze werken, in de manier van reizen en de (digitale) tools die ze gebruiken. Ze zijn dan ook heel goed in staat om snel te schakelen en zich aan te passen aan de situatie. Het komt uiteindelijk hun productiviteit op een hele efficiënte manier ten goede. Een ander belangrijk kenmerk van de millennial is dat ze digitaal goed onderlegd zijn. Ze zijn opgegroeid in een continu veranderende wereld van digitale technologie. Mobiele telefoons, internet en apps zijn voor hen dan ook noodzakelijke instrumenten om met elkaar in verbinding te staan.

Mobiliteit en millennials

De wereld is heel erg veranderd in de periode dat millennials opgroeiden. Met name het klimaat is een belangrijk onderwerp geworden. Deze generatie is opgegroeid met klimaatverandering en de boodschap dat we beter moeten gaan zorgen voor onze aarde. 
Veel millennials zijn dan ook op zoek naar duurzamere manieren van leven. Betere opties voor openbaar vervoer, verkeersopstoppingen en toenemende vervuiling, met name in stedelijke gebieden, zetten millennials ertoe aan te kijken naar meer duurzame mobiliteitsopties. In combinatie met overheidsmaatregelen en fiscale voordelen neemt de adoptie van elektrificatie gestaag toe binnen deze populatie. Maar ook de bereidheid om middelen te willen delen neemt toe. De populariteit van autodeelconcepten, het delen van elektrische scooters en het delen van fietsen zijn hier slechts enkele voorbeelden van in de mobiliteitssector.

Bovenstaande factoren, tezamen met de digitale vaardigheden van millennials en de behoefte aan flexibiliteit, zijn een uitstekende basis voor de adoptie van Mobility-as-a-Service. Met een app wordt realtime reisadvies ontvangen dat gebruik maakt van verschillende soorten (deel)mobiliteit. Dit advies is volledig in te richten op de persoonlijke (duurzame) wensen van de reiziger, iets wat helemaal aansluit op het leven van een millennial.

Wat dit betekent voor werkgevers? 

Als je rekening wilt houden met de mobiliteitsbehoeften van alle werknemers, zul je ook rekening moeten houden met de generatiecriteria van deze doelgroep. Dit betekent niet noodzakelijk dat het wagenpark verdwijnt, want auto’s zullen altijd noodzakelijk blijven voor een deel van de werknemers en werkzaamheden. Andere duurzame of flexibele mobiliteitsopties moeten echter worden overwogen en geïntroduceerd. 

Eerder introduceerde ALD Automotive de ALD Move app; de MaaS-oplossing voor de zakelijke markt. Het is een mobiliteitsassistent die medewerkers op basis van hun agenda, de actuele situatie op de weg en de weersverwachting vertelt wat voor hen de snelste, meest voordelige, milieuvriendelijkste of meest comfortabele route naar hun bestemming is. 

Wil je meer weten over ALD Move of mobiliteitsoplossingen-op-maat? Neem gerust contact op met onze leaseconsultants via +31 (0)20 658 70 00. Of stuur een e-mail naar info.nl@aldautomotive.com. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.