Nieuws- en persberichten

04mrt
2021

70 procent EV-rijders heeft meer laadpunten op werk nodig

70 procent EV-rijders heeft meer laadpunten op werk nodig

Het lijkt misschien nog ver weg, maar als we straks weer meer gaan reizen en naar kantoor kunnen, heeft 70% van de EV-rijders behoefte aan meer laadpunten op het werk. Dat blijkt uit de EVBox Mobility Monitor; een jaarlijks marktonderzoek van Ipsos naar de barrières en adoptie van auto’s met een stekker (BEV en PHEV, hierna EV) in opdracht van EVBox.

De 3.600 respondenten komen uit 6 verschillende Europese landen (Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk). Verreweg de meeste EV-rijders in Europa hun laden hun auto thuis (73 procent). Op het werk (40 procent) wordt een stuk minder opgeladen. In Nederland ligt het percentage van berijders die opladen op het werk met 56 procent ruim boven het Europese gemiddelde. Opvallend is dat 29 procent van de Europese respondenten aangeven dat er op het werk niet altijd plek is om te laden. 20 procent van hen heeft zelfs helemaal geen mogelijkheid om te laden op het werk. Dit legt dus een behoorlijke druk op bedrijven en werkgevers om te voorzien in voldoende oplaadpunten.

Voor de toekomst ziet 32 procent van de respondenten ook graag meer snelladers op het werk. Je kunt dus concluderen dat er Europees, maar ook in Nederland, meer behoefte is aan laadpunten op het werk. Maar dat er ook duiding nodig is om de verschillen tussen normaal en snelladen duidelijk te maken. De kostbare investering in een snellader blijkt veelal niet rendabel, maar ook onnodig bij voldoende aanbod van laadpunten.

Elektrische auto bij bedrijven

In de strijd tegen klimaatverandering ziet 45 procent van de Nederlanders de elektrische auto als essentieel om de doelen te bereiken. Een derde overweegt om in de nabije toekomst ook een elektrische auto te kopen of te leasen. Hier doet zich wel een opvallende uitkomst voor: slechts 17 procent van de Nederlandse respondenten werkt voor een bedrijf dat elektrische auto’s ter beschikking stelt. Terwijl 43 procent de Nederlandse bedrijven in het onderzoek wel een duurzame visie heeft. Gelukkig ligt het percentage bedrijven dat hun medewerkers de keuze geeft voor EV als leaseauto bij ALD Automotive een stuk hoger. 35 procent van de klanten van ALD Automotive heeft al een groene leaseauto (BEV en/of PHEV) in haar wagenpark rijden. 19 procent van onze klanten heeft zelfs al één of meerdere volledig elektrische auto’s in het wagenpark rijden. Dit aandeel zal de komende jaren alleen maar toenemen. Zo steeg het aantal aangeschafte groene leaseauto’s in 2020 naar liefst 30 procent ten opzichte van de 17 procent in 2019.
Het is voor werkgevers goed zich te realiseren dat van de Nederlanders die graag elektrisch willen rijden, ruim de helft - 52 procent - bewust op zoek gaat naar een werkgever die de elektrische leaseauto’s ook als keuze aanbiedt. 

Rol van werkgevers en overheid

Met de toename van het aandeel groene auto’s (BEV en PHEV), bij zowel bedrijven al particulieren, wordt ook de behoefte aan laadvoorzieningen als maar groter. Uit eerder onderzoek in 2019 werd al duidelijk dat de Nederlander hiervoor vooral kijkt naar de overheid en de werkgever. De verwachting is echter nog nooit zo hoog geweest als nu: bedrijven moeten stappen ondernemen die milieuproblematiek aanpakken, waarvan de overgang naar elektrisch vervoer een belangrijk onderdeel is. Ruwweg twee op de vijf Nederlanders werkt voor een bedrijf dat een duurzame visie naleeft. Koploper Nederland (43 procent) wordt op de voet gevolgd door Noorwegen (41 procent), het Verenigd Koninkrijk (39 procent) en België (38 procent).

Logisch gevolg: als steeds meer werknemers een groene auto rijden, zullen zij deze ook op het werk weer willen opladen om zo ook zo duurzaam mogelijk weer hun reis te kunnen vervolgen. De overheid speelt ook hierin een belangrijke rol. Niet alleen moet zij voorzien in voldoende openbare laadvoorzieningen, ze stimuleert de aanschaf van elektrische auto’s ook met aankoopsubsidies voor particulieren en binnenkort ook voor elektrische bestelauto’s voor bedrijven. Met een verlaagde bijtelling neemt men ook die hobbel voor de zakelijke rijder weg.

Uit het onderzoek blijkt dat men vindt dat de overheid alleen financiële coronasteun moeten bieden aan bedrijven die aantoonbare maatregelen willen nemen om hun negatieve impact op het milieu aanzienlijk te verminderen (41 procent). Het is dus tijd dat bedrijven net zo duurzaam beginnen te denken als hun werknemers en klanten. 

Ook overstappen op een groener wagenpark?

Bij het leasen van een elektrische auto komt best nog wat kijken. Welke auto’s zijn er leverbaar en wat past het beste bij de situatie van de leaserijder? Welke range is er nodig? Waar kan ik opladen? ALD Automotive biedt een totaaloplossing voor elektrisch rijden inclusief laden afrekenen en optioneel ook laadvoorzieningen of zelfs een e-bike. Wil je meer inspiratie of informatie over elektrisch rijden en wat dat voor jouw organisatie betekent? Neem gerust contact op met onze leaseconsultants via +31 (0)20 658 70 00. Of stuur een e-mail naar info.nl@aldautomotive.com. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.


 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.