Nieuws- en persberichten

23feb
2021

‘Werken op kantoor is belangrijk voor het behoud van de bedrijfscultuur’

‘Werken op kantoor is belangrijk voor het behoud van de bedrijfscultuur’

Het is alweer een jaar geleden dat minister-president Mark Rutte aankondigde dat thuiswerken 'het nieuwe normaal' werd. Nederland moest omschakelen terwijl het werk gewoon doorgaat; aan de keukentafel, strijkplank, het nieuw ingerichte thuiskantoor, op de slaapkamer en af en toe een dag naar kantoor. Danielle Kruger, HR Director bij ALD Automotive, kijkt terug op het afgelopen jaar en vertelt over de post-COVID visie van ALD.

“Het was bijzonder te ervaren dat we bij ALD snel en eenvoudig de overstap naar het volledig thuiswerken konden maken. Alle medewerkers hadden al een laptop en beschikte over de digitale tools om thuis te kunnen werken. Onze IT-collega’s hebben die eerste periode veel extra werk verzet in het beantwoorden van alle technische vragen van medewerkers. Er was een enorme positieve teamgeest. Op afstand konden we heel goed samenwerken en iedereen was behulpzaam naar elkaar toe.”

Waar er eerst nog gedacht werd dat thuiswerken dé nieuwe standaard zou worden, staat de media  inmiddels bol van de verhalen waarin we nu ook de negatieve effecten ervaren van het thuiswerken. Danielle herkent dat enigszins: “De laatste maanden blijkt het toch wat lastiger om alsmaar positief te blijven. Ik merk het ook aan mijzelf. Het verlangen om weer naar kantoor te gaan waar ik de collega’s weer kan ontmoeten wordt steeds groter. Bij ons op kantoor is er altijd een enorme dynamiek en veel contact met collega’s. Dat mis ik heel erg. Je ziet dat de rek er bij veel medewerkers wel een beetje uit is. Niet alleen bij de collega’s die te maken hebben met het geven van thuisonderwijs of geen opvang hebben voor de jongere kinderen, maar ook bij de collega’s die alleen zijn en nu de sociale contacten erg missen.” 

De wandelbila, de ommetje-challenge en contact houden

ALD Automotive vindt het welzijn van haar medewerkers de hoogste prioriteit. “Het is daarom belangrijk voortdurend aandacht voor ze te hebben,” vervolgt Danielle. “Daarom organiseren we onder meer online workshops over bijvoorbeeld ‘wellbeing’, met tips hoe je dat vergroot, hoe je signaleert dat een medewerker niet goed in zijn of haar vel zit en hoe je daar dan mee omgaat. Ook hebben we onlangs de ‘wandelbila’ geïntroduceerd. Even niet via Teams met elkaar praten maar via de telefoon en ondertussen samen lekker een stuk wandelen. Dit werkt erg verhelderend; buitenlucht, bewegen en weer even gebruik maken van alleen het gehoor. En sowieso is een dagelijkse wandeling gezond. Ook de minder fanatieke wandelaar doet mee dankzij een enthousiaste collega, die de ommetje-app introduceerde. Inmiddels is er al een ommetje-challenge gaande!”

Er zijn veel manieren om contact met elkaar te houden. Naast de een-op-een bila’s en reguliere overleggen organiseert ALD Automotive regelmatig interactieve sessies die worden afgesloten met ontspanning. Sprekende voorbeelden zijn volgens Danielle een cocktailworkshop of digitale borrel waarbij medewerkers van tevoren een pakket hebben ontvangen, of de pubquiz tijdens de virtuele kerstmarkt waar iedereen zijn of haar kerstcadeau kon uitzoeken. Ondertussen ziet zij dat er ook tussen de collega’s onderling creatieve ideeën ontstaan of dat zij elkaar spontaan even bellen en het dan bewust niet over werk hebben.

Thuiswerkvergoeding

Thuis worden nu meer kosten gemaakt omdat medewerkers vanuit huis werken. ALD Automotive heeft nu een maandelijkse thuiswerkvergoeding geïntroduceerd. “Vorig jaar hebben we medewerkers kunnen helpen met een extra scherm en dockingstation voor thuis of een goede bureaustoel. Maar we wilden dat structureel aanpakken, vandaar deze maandelijkse vergoeding. Het werd ons als werkgever alleen niet makkelijk gemaakt om mogelijkheden te vinden die fiscaal haalbaar zijn; we zijn nu eenmaal gebonden aan de WKR. Die is gelukkig voor dit jaar verruimd, maar je weet nooit hoe dat volgend jaar is. Hierin zou de overheid bedrijven, en dus werknemers, meer tegemoet kunnen komen.”

ALD Automotive zit in de gelukkige positie dat het bedrijf nog steeds groeit en in goede gezondheid verkeert. Er blijven vacatures ontstaan. Een nieuwe collega op afstand inwerken is best een uitdaging gebleken. “Voor medewerkers die ingewerkt moeten worden, maken we daarom een uitzondering om dat op kantoor te doen wanneer dat noodzakelijk is. We hebben speciaal ingerichte werkplekken met plexiglas schermen en hanteren een duidelijk COVID-19 protocol. Kennismakingsgesprekken met collega’s worden verder online gepland. Nieuwe medewerkers worden uitgenodigd voor online onboarding trainingen, maar ook voor een kennismaking met onze CEO, Jeroen Kruisweg. In zo’n gesprek kan hij op een persoonlijke manier de ALD-cultuur overdragen. Het mooie is dat we evengoed van nieuwe medewerkers horen ze het werken bij ALD als een ‘warm bad’ ervaren, mooi compliment vind ik dat!” 

Post-COVID op kantoor 

In het begin riep men dat thuiswerken nooit meer zou verdwijnen. Danielle gelooft daar nog steeds in maar verwacht wel dat er meer balans in gaat komen. “We hebben daarop al een post-COVID visie ontwikkeld, waarbij we zeggen dat het kantoor de plek is om collega’s te ontmoeten en waar de verbinding wordt gezocht, we samenwerken aan projecten, inspiratie opdoen en leren van elkaar. Maar waar je ook geconcentreerd kunt werken. Onze richtlijn wordt om tenminste twee dagen per week op kantoor te blijven werken, want dat is belangrijk voor je bedrijfscultuur. Uiteraard is er altijd de mogelijkheid om meer dagen naar kantoor te gaan want keuzevrijheid hoort bij het creëren van werkgeluk."

Danielle is vooral trots als ze op het afgelopen jaar terugkijkt: “Dat is te danken aan iedereen binnen ALD. Het vertrouwen, de flexibiliteit en de inzet van onze medewerkers is hierbij cruciaal geweest. We zijn een hecht team!”

Meer lezen over de bedrijfscultuur van ALD? Misschien vind je 'Genoeg om trots op te zijn' en 'Meer respect en begrip voor elkaars werk' ook interessant.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.