Nieuws- en persberichten

01feb
2021

Zakelijke mobiliteit in 2021 – 5 trends voor dit jaar

Zakelijke mobiliteit in 2021 – 5 trends voor dit jaar

Het afgelopen jaar heeft ons werk en ons reisgedrag flink op zijn kop gezet. We werken meer thuis dan ooit en zakelijke dienstreizen zijn drastisch afgenomen. Om in beeld te brengen hoe de zakelijke mobiliteit veranderd is in het afgelopen jaar, hebben RDC, VNA, NS en RET hun krachten gebundeld met onderzoekspartner VMS | Insight voor een speciale editie van hun Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO). Dit onderzoek werd in september vorig jaar afgerond.

Massaal thuiswerken en minder reizen

Het is weinig verrassend dat vorig jaar het thuiswerken explosief gestegen is. Maar liefst 62% werkt nu thuis, waar dat eerder 37% was. Dat lijkt weinig invloed te hebben op onze productiviteit, 80% vindt zichzelf minstens net zo productief als normaal. Het resulteert er wel in dat we een kwart minder zakelijke kilometers rijden. 

De respondenten verwachten dat veel van de dingen die we het afgelopen jaar anders zijn gaan doen, ook een vast onderdeel van ons leven zullen gaan uitmaken. Al verschillen de inzichten nog wel per groep, als je kijkt naar het vervoersmiddel dat zij gebruikten vóór corona. Zo verwacht 46% van de autogebruikers dat het nieuwe ‘normaal’ anders zal zijn dan we eerder gewend waren. Bij gebruikers van (stads-)ov (tram, metro, bus) is dit 58% en bij treinforensen maar liefst 78%! Ook gaat men, in meer of mindere mate, de spits mijden. 26% van de autogebruikers, 35% van de (stads)ov-gebruikers en 60% van de treingebruikers is van plan dit te doen.

Ondanks dat we nu nog in een lockdown zitten, geeft de komst van vaccinaties ook zicht op licht aan het einde van de tunnel. Wat betekent dat voor onze mobiliteit voor dit jaar? We zetten de trends voor je op een rij.

1.    Thuiswerken blijft

Het is haast een open deur. Nu we meer gewend zijn geraakt aan thuiswerken, blijkt dit voor zowel werkgevers als werknemers voordelen te bieden. Al verwachten we niet dat we helemaal weg zullen blijven van kantoor. Uit verschillende onderzoeken blijkt inmiddels dat we dit prima vinden voor 1-2 dagen per week. De functie van het kantoor gaat dan nog nadrukkelijker de sociale functie van ontmoeten en samenwerken krijgen. Doordat we meer verspreid naar kantoor gaan, kan dit best eens een positief effect op de filedruk hebben in 2021 en verder.

2.    Openbaar vervoer blijft nog even minder populair

Onderzoek uit China heeft al aangetoond dat men, zelfsal is er geen direct besmettingsgevaar meer, bij de terugkeer naar het werk veel mensen toch nog wat huiverig zijn voor het gebruik van het ov. Ook het hoge percentage uit het NZMO-onderzoek (60%) dat verwacht de spits te gaan mijden, onderschrijft dat mensen wellicht toch wat huiverig zijn voor een volle trein. In China zien we dat men daar men nu de voorkeur geeft aan de auto boven het ov. Deze verschuiving zullen we waarschijnlijk ook in Nederland gaan zien. Dit kan wel betekenen dat we, ondanks dat we meer thuiswerken, toch geen afname in de filedruk gaan zien. Door het actief mijden van de spits en minder reizigers zal de spreiding van de reizigers over het ov wel beter verdeeld zijn.

3.    De e-bike blijft ongekend populair

2020 was natuurlijk het jaar van de definitieve doorbraak van de e-bike. Voor de korte ritten was de versie met een maximumsnelheid tot 25km/h niet aan te slepen. En voor de langere afstand is de speed pedelec, met een maximumsnelheid van 45km/h, zelfs een serieus alternatief voor de auto of het ov. Vooral de gebruikers van trein en ov zien hierin een belangrijke shift. En ook werkgevers zijn hier mee bezig. Uit het NZMO-onderzoek blijkt dat de factor ‘gezondheid’ 2x vaker een rol speelt bij de inrichting van zakelijke mobiliteit. Wij zien duidelijk een toename in de populariteit van de zakelijk geleasede fiets. Al kan verbetering van de fiscale regelgeving hier nog best een extra stimulans geven.

4.    Private Lease groeit

Nu we de keuze voor ons vervoer van en naar het werk veranderen en we ook meer thuiswerken dan voorheen, zullen sommige werkgevers en werknemers gaan kiezen voor een meer flexibele inrichting van hun mobiliteit en een mobiliteitsbudget gaan toekennen i.p.v. een vaste auto. De verwachting daarbij is, dat mensen vaker de e-bike zullen nemen voor de kortere ritten. Maar ondanks een mobiliteitsbudget blijft het gemak van de auto wel lonken. Een deel van hen zal kiezen om privé een auto te gaan rijden om altijd een alternatief voor handen te hebben. En omdat men deze deels zal betalen uit het maandelijkse mobiliteitsbudget, zal private lease met een vast maandelijks leasebedrag hier een voor de hand liggende keuze zijn. Uit het onderzoek blijkt ook dat de ov- en treinreiziger verwacht een shift naar de auto te zullen maken. Ook zij zullen zoeken naar een zorgeloos en betrouwbaar alternatief in de vorm van private lease.

5.    Gebruikte auto’s worden nog populairder

Vorig jaar werden er voor het eerst meer dan 2 miljoen auto’s verkocht. 1,3 Miljoen van deze occasions werden door autobedrijven verkocht, wat een groei betekende van 1,3%. De benzineauto was hierbij met aandeel 82% verreweg het meest populair. De vraag naar diesels nam af tot 12%. Er is ook een verschuiving in vraag zichtbaar, waar de verschillende traditioneel populaire auto's worden verdrongen door enerzijds kleine modellen en anderzijds SUV's. Dit heeft tevens een effect op de gemiddelde verkoopprijs. Waar de Nederlandse prijzen nog slechts gemiddeld met 94 euro (0,57%) toenamen, stegen de Europese prijzen met gemiddeld 371 euro (!).

Met de verwachte verschuiving naar meer individueel vervoer, zal de vraag naar een gebruikte auto dit jaar verder toenemen. Het is dan maar de vraag of het aanbod ook aansluit bij de vraag. Dit kan een sterk prijsopdrijvend effect hebben voor populaire modellen. Deze trends sluiten aan bij de verwachting dat Nederland na COVID-19 er anders zal uit zien dan de periode hiervoor. Meer focus op tijd -en plaats onafhankelijk werken is een niet meer te stoppen ontwikkeling, nu we allemaal geroken hebben aan het ‘anders werken’. En daarmee zullen we ook andere keuzes maken bij de inrichting van onze mobiliteit.
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.