Nieuws- en persberichten

26jan
2021

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

De afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden snel gegaan. Maar, de wereld om ons heen heeft niet stilgestaan. Diverse stimuli voor elektrisch rijden veranderen en brandstofprijzen zijn het afgelopen jaar gedaald. Van klanten krijgen we steeds vaker de vraag of elektrisch opladen nog loont in verhouding tot de kosten voor traditionele brandstoffen. 

Wat kost snelladen?

Het afgelopen jaar is meermaals in het nieuws geweest dat het opladen van elektrische voertuigen steeds duurder wordt. Wat hier vaak niet (of niet volledig) bij wordt vermeld, is dat het specifiek de prijzen bij snellaadlocaties betreft, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een abonnementsvorm. Voor EV-rijders die regelmatig snelladen, loont het zich al snel om een abonnement af te sluiten waardoor snelladen nog slechts een fractie meer kost dan het laden bij een normale laadpaal. 

Gezien de afstanden die wij gemiddeld rijden in Nederland, zal de EV-rijder in de praktijk echter weinig gebruik maken van snelladen. Bij veel EV’s zijn gereduceerde snellaadtarieven inbegrepen bij de auto. Zo heeft Tesla Motors haar eigen Supercharger snellaadnetwerk en werken BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Audi, Volkswagen, Ford en Hyundai samen met hun snellaadnetwerk onder de naam Ionity. Dit was met name het afgelopen jaar in het nieuws vanwege de naar € 0,79 per kWh verhoogde tarieven. In vergelijking met de snellaadtarieven van Tesla (€ 0,22 per kWh) en Fastned (€ 0,59 per kWh) is dat natuurlijk even schrikken! Wat er echter niet bij werd vermeld, is dat dit de prijs voor de supersnelladers is - zonder gebruik te maken van een abonnementsvorm. Berijders van eerder genoemde merken, welke verenigd zijn in het Ionity netwerk, kunnen tegen gereduceerde tarieven of zelfs gratis van dit netwerk gebruik maken. Andere gebruikers zullen dit netwerk alleen in noodgevallen gebruiken, of gebruik maken van de minder snelle snelladers van Ionity welke € 0,49 per kWh kosten. 

Wat kost laden thuis of bij een laadpaal?

De kosten per kWh bij een laadpaal kunnen behoorlijk verschillen, diverse aanbieders hanteren uiteenlopende tarieven van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Daarnaast wordt meestal, evenals bij snelladen, een starttarief in rekening gebracht.Zo werkt ALD Automotive met de laadpas van Eneco, die bij Eneco laadpunten geen starttarief kent en € 0,22 per kWh rekent. Bij niet-Eneco laadpunten moet je rekenen op € 0,36 per kWh met een starttarief van € 0,61.Thuis opladen is goedkoper, in Nederland ligt de prijs per kWh ongeveer op € 0,23. Op het werk laden kan trouwens nog goedkoper zijn, in verband met de lagere zakelijke stroomkosten. 

Kosten per kilometer

Een zakelijke leaserijder rijdt gemiddeld 30.000 kilometer per jaar, waar een private leaserijder slechts 15.000 kilometers per jaar rijdt. We kunnen ervan uit gaan dat beide typen rijders – met gemiddeld 82 km per dag voor de zakelijke en 41 km per dag voor de particuliere rijder – niet vaak gebruik zullen maken van snelladen. In onze berekening gaan we uit van 90% normaal- en 10% snelladen. We rekenen ook bewust niet met het goedkopere thuisladen, omdat het grootste gedeelte van de Nederlanders niet over een eigen oprit met laadmogelijkheid beschikt. De kosten per kilometer, uitgaande van de vergelijking tussen het werkelijke verbruik van een volledig elektrisch aangedreven Volkswagen ID.3 en een diesel en benzine versie van de Volkswagen Golf, bedragen dan € 0,12 voor benzine, € 0,078 cent voor diesel en € 0,066 cent voor elektrisch per kilometer. 

EVkosten

Laadkosten per maand

Bij 30.000 kilometer per jaar (2.500 kilometer per maand) en uitgaande van één laadsessie per dag met een starttarief van € 0,61 komen de maandelijkse kosten hierop uit:

Benzine: € 300
Diesel: € 195
Elektrisch: € 183,30

Loont elektrisch rijden?

De verschillen lijken misschien nog klein, maar uitgaande van bovenstaande vergelijking kunnen we stellen dat elektrisch rijden al goedkoper is dan rijden in een vergelijkbare benzine-auto. De dieselauto valt in elke vergelijking af vanwege de veel hogere leasetarieven. De leaseprijs van de in bovenstaande vergelijking gebruikte Volkswagen Golf en Volkswagen ID.3 ontlopen elkaar nauwelijks, waardoor de totale maandelijkse kosten in het voordeel van de elektrische auto uitvallen. Daarbij moet nog opgemerkt worden dat de kosten voor opladen met weinig effort lager kunnen uitvallen door thuis of op het werk te laden. Of door niet elke dag op te laden en door zo min mogelijk snel te laden. Daarnaast zijn er zuinigere voertuigen dan de Volkswagen ID.3 op de markt. Kortom, ondanks de gedaalde brandstofprijs, de toegenomen laadkosten en het wegvallen van enkele financiële voordelen voor elektrisch rijden kunnen we concluderen dat elektrisch rijden loont.

Omslagpunt Total Cost of Ownership

Al geruime tijd wordt voorspeld dat de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) van een elektrische auto ergens in de periode 2020-2025 een omslagpunt zou bereiken. Afhankelijk van hoeveel men rijdt, was dit omslagpunt in het afgelopen jaar (2020) voor sommige auto’s al in het voordeel van de elektrische auto. Ieder jaar komen er meer opties bij voor elektrische auto’s die hetzelfde of minder kosten dan hun conventioneel aangedreven tegenpolen. 

Heb je vragen over hoe elektrisch rijden zich verhoudt tot de TCO van jouw wagenpark? Voor advies-op-maat en alle EV-vragen kun jeterecht bij je vaste accountmanager of ons consultancy team. Wij helpen je graag op weg!

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.