Nieuws- en persberichten

15jan
2021

"Genoeg om trots op te zijn"

"Genoeg om trots op te zijn"

Dit is de maand om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar. We spraken hierover met Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive en Lonneke van der Horst, Innovatie & Strategie directeur. En hoewel 2020 de boeken ingegaan is als een jaar om snel te vergeten, keken wij toch ook nog even op het jaar terug. Bijzonder was het namelijk wel! 

Hoe kijken jullie op 2020 terug?  

Jeroen: “Gezondheid staat altijd voorop. En ik ben blij dat de ALD’ers grotendeels gezond de crisis door komen. Omdat we dat kunnen zeggen, was 2020 voor ons toch ook een goed jaar. We hebben kunnen laten zien wie we zijn. We hebben niemand in de kou laten staan; van begin af aan onze verantwoordelijkheid genomen naar collega’s, klanten en leveranciers. Toen de markt massaal op de rem stond, zijn wij doorgegaan met onderhoud, schade, banden en nieuwe bestellingen. Dit kan ook omdat we een belangrijke speler in de branche zijn, met sterke schouders. Voor onze medewerkers hebben we er alles aan gedaan om het werken op afstand zo dichtbij mogelijk te laten voelen. Er is veel intensiever gecommuniceerd met iedereen. En we hebben veel vernieuwing kunnen brengen met onder meer onze MaaS-app ALD Move en e-signing. Al met al, tegen de achtergrond van deze crisis, genoeg om trots op te kunnen zijn.” 

ALD Automotive is bovendien uitgekozen tot beste leasemaatschappij, ook iets om trots op te zijn. Welke ontwikkelingen hebben daaraan bijgedragen? 

Jeroen: “We werken al jaren aan onze digitale en persoonlijke dienstverlening. Klanten vinden deze combinatie van service fijn en dat lukt ons steeds beter. Dat komt vooral door het werk van alle collega’s samen. We willen er iets moois van maken en iedereen doet dat op zijn eigen manier maar is wel altijd bereid een stapje extra te doen. Bovendien durven wij mekaar op te zoeken bij het oplossen van problemen. Wij zijn ‘Great Place To Work’ gecertificeerd, en daar begint alle kwaliteit mee. Daarvan ben ik heilig overtuigd. Als bedrijf moet je ‘employee centric’ denken om ‘customer centric’ te kunnen werken.”

Innovatie en digitaliseren zijn belangrijk binnen de dienstverlening van ALD Automotive. Heeft COVID-19 hierin dit jaar nog een grote en misschien wel een accelererende rol gespeeld? 

Lonneke: “We hebben dit jaar flinke digitale stappen gemaakt, met name met onze app voor leaserijders. Inmiddels wordt die door meer dan 70% van onze leaserijders gebruikt vooral voor het downloaden van documenten, declaraties en het melden van schade. Dit jaar komt er een geheel vernieuwde en sterk verbeterde app. Ook met private lease is er digitaal veel gebeurd. Het bestellen van een private leaseauto gaat nu 100% digitaal. COVID-19 heeft zeker een boost in digitalisering opgeleverd, maar tegelijkertijd zien we ook wel dat leaserijders minder kilometers maken en dus minder vaak gebruik maken van de diensten, zowel online als persoonlijk."

Welke grote verandering op het gebied van mobiliteit heb je dit jaar gezien? 

Lonneke: “Vooral dat bedrijven meer nadenken over hun mobiliteit. Ze willen meer flexibiliteit, meer duurzaam reizen, vitaliteit stimuleren onder medewerkers. Daarnaast zagen we dit jaar meer vraag naar occasionlease. Tweedehands auto’s hebben een steeds langere levensduur en kunnen ook eenvoudig voor een korte leasetijd ingezet worden. Door COVID-19 is die korte leasetijd nog belangrijker  geworden. Voor volgend jaar verwachten we dat de vraag naar tweedehands lease verder wordt doorgezet, te meer omdat kostenbesparing ook bij heel wat bedrijven op de agenda staat.”

Nu het vaccinatieprogramma van de grond komt is de verwachting dat we weer langzaamaan terug gaan naar normaal. Wat denken jullie wat het effect is op onze mobiliteit? 

Lonneke: “Het aantal autokilometers zal zeker weer toenemen zodra de lockdown wordt afgebouwd, maar helemaal terug naar normaal, dat verwacht ik niet. Medewerkers gaan veel meer zelf de keuze maken waar ze werken en hoe ze reizen. Bij een flexibele werkplek, hoort ook flexibele mobiliteit. Ik verwacht dus dat mobiliteit steeds meer een persoonlijke keuze wordt in 2021 en mobiliteitsbudgetten meer gewoon zullen worden.”

Bedrijven zijn dit jaar ook nog bewuster geworden van duurzaam reizen. Is dit niet het moment dat de overheid hier een prominente rol in moet spelen om dit extra te stimuleren?

Jeroen: “Ik heb mijn hoop minder op de overheid gevestigd. Zij hebben vooralsnog niets gedaan om duurzame manier van reizen financieel aantrekkelijker te maken. Bovendien hebben ze al jaren een achterstand om laadpalen op voldoende tempo te plaatsen. Ik heb de hoop een beetje verloren eerlijk gezegd. Laat de overheid zich maar verliezen in discussies over treinen die op tijd reizen en asfalt. De markt moet het zelf doen vrees ik.” Lonneke vult aan: “Als we echt stappen willen maken met verduurzaming, dan biedt de fiets van de zaak als aanvulling op de auto enorm veel potentie. De leasefiets zal de auto van de zaak niet zo snel vervangen, maar we zien wel dat deze leasevorm in populariteit toeneemt. Fiscaal gezien is deze oplossing al een stuk makkelijker geworden vanaf 2020, maar we zouden die regeling graag nog aantrekkelijker zien. In België bijvoorbeeld hou je gewoon de mogelijkheid tot onbelaste kilometervergoeding bij de fiets van de zaak.”

Tot slot, ALD International wil met de nieuwe strategie nog beter inspelen op de veranderende mobiliteitswereld. Wat houdt dat in? 

Jeroen: “Vooral dat we nog innovatiever willen zijn, en ook sneller willen blijven groeien dan de markt. ALD behoort ook in Nederland tot de sterkste en grootste leasemaatschappijen en die positie willen we verder versterken.” Lonneke: “Leuk is dat de Nederlandse oplossing ALD Move wordt gezien als strategisch speerpunt in de strategie van de groep. Het doel is om deze oplossing voor 2025 in alle belangrijke Europese steden te hebben uitgerold. Ik verwacht dus dat de rol van innovatie in Nederland wel goed zit de komende jaren.” 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.