Nieuws- en persberichten

05jan

Is jouw autoregeling nog up-tot-date? De BPM-tarieven veranderen

Is jouw autoregeling nog up-tot-date? De BPM-tarieven veranderen

De overheid heeft in het Klimaatakkoord afgesproken om het Nederlandse wagenpark te verduurzamen. Dit gebeurt onder meer door de lagere bijtelling en BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s, maar ook door progressief verloop van de BPM-tabel naar mate de uitstoot van de auto toeneemt. In het belastingplan 2021 werden nieuwe grenswaardes vastgesteld. Inmiddels is het plan door de 1e en 2e Kamer aangenomen en zijn de nieuwe tarieven een feit.

Hoe werkt het: de BPM voor een nieuwe auto wordt berekend op basis van een vast bedrag en een toeslag per gram CO2. De BPM-tarieven voor benzine- en dieselauto’s zijn gelijk, maar voor een diesel is wel een extra dieseltoeslag van toepassing. Nieuwe auto’s die door de fabrikant zijn voorzien van een aardgas- of lpg-installatie, krijgen dezelfde berekening als benzineauto’s.

De nieuwe tabellen hebben tot gevolg dat auto’s die in 2020 al leverbaar waren en in 2021 een ongewijzigde uitstaat hebben, duurder zijn geworden. Behalve de hogere BPM-tarieven wordt ook de dieseltoeslag verhoogd. Zo wordt de CO2-startgrens verlaagd van 80 naar 77 gram CO2/km en ook de toeslag zelf is verhoogd van € 78,82 naar € 83,59 voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer.

Hoeveel een nieuwe auto duurder wordt, is sterk afhankelijk van de uitstoot van de auto en het type brandstof. Echter, door het progressieve karakter van de BPM-tabel kan dat aardig oplopen!

Voorbeeldberekening

COuitstoot (benzine en diesel)

Van Tot Vast bedrag Toeslag per gram CO2
0 gram/km  86 € 366    € 1
86 gram/km 111 € 458 € 60
111 gram/km 155 € 1.958 € 132
155 gram/km 172 € 7.766 € 216
172 gram/km  - € 11.438 € 432

 

 

 

 

 

Een benzineauto met een uitstoot van 145gram/km kent de volgende berekening.

Om de BPM te berekenen neem je het vaste bedrag dat hoort bij de uitstoot van de auto. Hier tel je de toeslag bij op, door de ondergrens van de klasse van het voertuig af te trekken van de CO2 uitstoot van de auto. Deze uitkomst vermenigvuldig je met de toeslag per gram CO2. Voor de diesel komt daar dan nog de extra toeslag bij. Deze bereken je door de grenswaarde van de COuitstoot af te trekken en te vermenigvuldigen met € 83,59 per gram CO2.

Vast bedrag € 1.958
Variabel (145 - 111 = 34 * € 132)  € 4.488
Totaal BPM  € 6.446

Betreft de auto een diesel, dan geldt dezelfde berekening en komt er een toeslag bij.
Toeslag (145 – 77 = 68 * € 83,59)    € 5.684
Totaal BPM  € 12.130

Dat maakt een diesel dus fors duurder dan een benzine auto. Voor plug-in hybrides gelden afwijkende BPM-tarieven en 100% elektrische auto’s zijn tot en met 2024 zelfs helemaal vrijgesteld van BPM. 

CO2 uitstoot (PHEV)

Van Tot Vast bedrag Toeslag per gram CO2
0 gram/km  34 € 0 € 24
34 gram/km 60 € 816 € 84
60 gram/km - € 3.000 € 202

 

 

 

De berekening is verder dezelfde als bij een niet PHEV-personenauto. Door de wijziging van de BPM kan het dus zijn dat een auto die in 2020 nog in de leaseregeling van een berijder paste, dit jaar buiten bereik komt door de hogere catalogusprijs en daarmee samenhangende leaseprijs. Voor wagenparkbeheerders is het dus zaak na te gaan of dit wenselijk is of dat een aanpassing van de autoregeling noodzakelijk is.

Meer informatie of advies op maat

Heb jij als fleetprofessional passend advies nodig voor de auto- of mobiliteitsregeling van jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op, onze Smart Mobility Consultants staan je graag te woord op +31 (0)20 658 70 00. Of stuur e-mail naar info.nl@aldautomotive.com.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.