Nieuws- en persberichten

21dec
2020

Vragen over je leaseauto tijdens de lockdown

Vragen over je leaseauto tijdens de lockdown

Nu Nederland weer in lockdown is gegaan, roept dit voor leaserijders ook vragen op. Welk effect hebben de COVID-19 maatregelen op mijn leaseauto? Kan ik mijn banden nog wisselen? Welke impact heeft het op de levering van mijn nieuwe leaseauto? Kan ik mijn auto nog gewoon inleveren en hoe zit het eigenlijk met onderhoud en pech onderweg?

Hele terechte vragen die Driver Care ontvangt van klanten en leaserijders. De meest gestelde vragen en de antwoorden daarop hebben we voor je op een rij gezet.

Onderhoud en schade

Kan ik naar de dealer of servicepunten voor het onderhoud van mijn auto?
Ja, dat is gewoon mogelijk. ‘Locaties voor onderhoud en reparatie van (motor)voertuigen’ zijn bestempeld als essentieel en deze zijn dus uitgezonderd van de winkelsluiting en lockdown. Al deze bedrijven zijn inmiddels ook volledig ingericht om je op 1,5 meter afstand veilig van dienst te zijn.

Kan ik mijn bandenwissel nog wel uit laten voeren?
Ja, dat is gewoon mogelijk. ALD Automotive heeft samen met bandenfitters als KwikFit en Euromaster extra maatregelen opgesteld om zowel jouw gezondheid als die van hun medewerkers zo goed mogelijk te beschermen.

Pech onderweg, wat dan? 
Heb je pech met je auto en kun je niet verder rijden? Dan verzorgt de ANWB de pechhulp namens ALD Automotive. 
Voor het transporteren van gestrande voertuigen hanteren we wel extra maatregelen die aansluiten bij de richtlijnen van de overheid en het RIVM. Een voertuig dat niet ter plekke gerepareerd kan worden, wordt afgevoerd door de berger. Indien mogelijk, neemt de berger direct vervangend vervoer mee, ter vervanging van het gestrande voertuig. Als dit niet mogelijk is, kun je helaas niet plaatsnemen naast de chauffeur in de cabine. Je zult dan in je eigen voertuig moeten blijven zitten. Wij hebben wel een tijdelijke ontheffing gekregen voor korte ritten.

Ik heb schade. Wat nu?
Als je schade hebt gereden en je kunt niet verder rijden, dan gelden dezelfde richtlijnen als bij pech onderweg, zoals hierboven beschreven. Kun je wel verder rijden? Je kunt de schade eenvoudig melden via My ALD. Na het melden van de schade kun je direct een afspraak maken voor het herstel.

Er zit een ster in mijn voorruit
Voor een sterretje in je voorruit is het belangrijk dat deze snel hersteld wordt, anders kan je voorruit gaan scheuren. Dit kan bij een filiaal van bijv. Kwikfit, Carglass of Glassdrive. Via de My ALD app kun je gemakkelijk de dichtstbijzijnde vestiging vinden en direct een afspraak plannen.

Welke regels gelden tijdens mijn afspraak?
We verzoeken je om bij je bezoek aan een dealer, servicepunt of schadebedrijf, voor je eigen veiligheid, de volgende regels in acht te nemen:

  • Houd minimaal 1,5 meter afstand tussen jezelf en de medewerkers en andere klanten.
  • Kom de auto in je eentje brengen en halen en wacht niet in de receptie, maar buiten, tot de bandenwissel, het onderhoud of de reparatie is uitgevoerd.
  • Medewerkers zijn zich extra bewust van de hygiëne en wassen voor en na elk contact met de auto hun handen.
  • Je eventuele vervangende auto staat vaak schoongemaakt voor je klaar. Neem deze ook buiten in ontvangst.
  • Heb je klachten of ben je verkouden, ga dan niet naar het filiaal en verzet je afspraak.

Liever geen afspraak tijdens de lockdown?
Wil je op dit moment liever geen bandenwissel of onderhoud laten uitvoeren, dan begrijpen we dat natuurlijk. Neem contact op met de dealer of het servicepunt en verzet je afspraak tot na 19 januari. Neem in het geval van schade contact op met Driver Care, zodat we kunnen overleggen of verplaatsen een mogelijkheid is of dat we een andere oplossing voor je kunnen regelen.

Sommige servicepunten hebben juist nu verruimde openingstijden of zelfs een haal-/brengservice voor je auto in het leven geroepen. Neem rechtstreeks contact op met een servicepunt om te informeren naar de mogelijkheden.

Een nieuwe leaseauto

Kan ik een nieuwe leaseauto uitzoeken?
De showrooms van dealers zijn gesloten. Deze kun je dus niet bezoeken! Wel staan verschillende bedrijven online voor je klaar en bieden de mogelijkheid om met hun afdeling verkoop te bellen of via een videoverbinding een nieuwe auto te bekijken. 

Wat is de impact op de levering van nieuwe auto’s?
De showrooms van dealers zijn gesloten. Bij veel dealers gaat de aflevering wel door, maar wordt je auto veelal thuis afgeleverd. Heb je vragen over je aflevering? Neem dan contact met hen op en informeer naar de mogelijkheden. Wil je nu liever niet je auto geleverd krijgen, dan begrijpen we dat. Neem dan contact op met Driver Care om de mogelijkheden te bespreken.

Einde contract

Kan ik mijn auto inleveren?
Ja, dat is nog gewoon mogelijk. We raden je wel aan om vooraf contact op te nemen met de dealer, vanwege eventuele uitzonderingen. Ook het inleveren bij ALD Automotive in Vuren is nog steeds mogelijk met iets aangepaste openingstijden; van 8:30 uur tot 17:00 uur. Ons Remarketing team volgt de RIVM richtlijnen op, waarbij de 1,5 meter afstand wordt toegepast in combinatie met de extra hygiënemaatregelen. Laat per e-mail weten wanneer je de auto in Vuren komt inleveren: carsales.nl@aldautomotive.com.

Staat je vraag er niet bij? Laat het ons weten via WhatsApp op +31 (0)6 510 431 88 of een stuur e-mail naar drivercare.nl@automotive.com. Wij helpen je graag verder!
 

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.