Nieuws- en persberichten

06nov

ALD groeit wereldwijd met 1,6%, sterke groei verkoop tweedehands auto’s

ALD groeit wereldwijd met 1,6%, sterke groei verkoop tweedehands auto’s

Leasemaatschappij ALD Automotive heeft eind september een groei van 1,6% genoteerd, ten opzichte van het derde kwartaal in 2019. Daarmee bestaat de vloot uit 1,76 miljoen auto’s wereldwijd.

ALD rapporteert financiële resultaten derde kwartaal 2020

Nadat de lockdownmaatregelen werden afgezwakt zag ALD Automotive een sneller herstel dan verwacht, hetgeen met name te wijten is aan de verkoopstijging van occasions. Het aantal verkochte tweedehandsauto's in Q3 2020 bedroeg 89 duizend, tegenover 74 duizend in Q3 2019. 

Op 5 november 2020 gaf Tim Albertsen, CEO ALD, de volgende toelichting op de groepsresultaten:
"In het derde kwartaal van 2020 herstelden de markten voor tweedehands auto's zich snel nadat de lockdownmaatregelen in Europa werden verzacht. De wendbaarheid waarmee onze organisatie met marktkansen is omgesprongen en de sterke remarktingactiviteiten kwamen in deze context duidelijk naar voren.  Flexibele leaseoplossingen blijven aan kracht winnen net zoals het leasen van tweedehands leaseauto’s. Onze operationele en financiële prestaties in deze afgelopen 9 maanden waren sterk. Kostenbeheersing blijft een aandachtspunt voor ALD, zoals blijkt uit de belangrijke kostenbesparingen die ook dit kwartaal weer zijn gerealiseerd.”

Sterke prestaties door herstel van de verkoop van tweedehands auto's

Het totale wagenpark van ALD Automotive groeide eind september 2020 naar 1,76 miljoen voertuigen, een stijging van 1,6% ten opzichte van eind september 2019. De organische groei van het wagenpark (gecorrigeerd voor de impact van de verkoop van ALD Fortune Auto Leasing & Renting in China) bedroeg in dezelfde periode 1,7%. 

De marge op contracten bedroeg EUR 151,7 miljoen en de servicemarge EUR 158,3 miljoen in het derde kwartaal van 2020. Samen was dit EUR 16,3 miljoen minder ten opzichte van het derde kwartaal van 2019, maar gecorrigeerd voor herwaardering van het wagenpark bleef de marge in lijn met de groei van het wagenpark. 

De verkoop van tweedehands auto's droeg EUR 29,7 miljoen bij aan het bruto bedrijfsresultaat in Q3 2020, tegenover EUR 21,1 miljoen in Q3 van 2019. De gemiddelde verkoopwinst op tweedehandsauto’s voor het laatste kwartaal was EUR 333 per auto. Gemiddelde genomen over de eerste negen maanden van dit jaar komt deze uit op EUR 84 per voertuig.  

ALD verkocht in het derde kwartaal van 2020 in totaal 89.000 tweedehands auto's, een stijging ten opzichte van Q3 2019 toen er 74.000 verkocht werden. Dit is te danken aan de inzet van de digitale remarketing platforms van ALD, in combinatie met een sterk herstel van de tweedehands automarkt. 

De operationele kosten daalden met EUR 4,8 miljoen in het derde kwartaal van 2020 tot EUR 154,1 miljoen. ALD laat hiermee zien de kosten in moeilijke tijden goed onder controle te hebben. Daarmee bedroeg de daling over de eerste negen maanden van 2020 EUR 8,2 miljoen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. 

ALD realiseerde een nettowinst (Aandeel van de Groep) van EUR 140,6 miljoen in het derde kwartaal van 2020, tegenover EUR 146,1 miljoen in het derde kwartaal van 2019, en EUR 347,5 miljoen over de eersten negen maanden van 2020, tegenover EUR 426,8 miljoen in H9 2019.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.