Nieuws- en persberichten

04nov

Wat zien we steeds vaker (verdwijnen) op de weg

Wat zien we steeds vaker (verdwijnen) op de weg

Meer veiligheid, meer comfort en duurzamer de weg op. Autofabrikanten werken doorlopend aan nieuwe technologieën om dit voor elkaar te krijgen. ALD Automotive heeft er een paar onder elkaar gezet. Welke technologieën zien we nu op de weg en wat kunnen we daar de komende jaren van verwachten? En welke (destijds) revolutionaire uitvindingen verdwijnen?

ADAS: voor veiligheid en comfort

ADAS, oftewel het advanced driver assistance system, is al goed ingeburgerd. Elke leaserijder heeft dit in zijn auto zitten. Het zorgt ervoor dat we steeds veiliger de weg op kunnen. Autofabrikanten doen er dan ook alles aan om de systemen te verbeteren. Zo zorgen de automatische noodremmen voor aanzienlijk minder kop-staartbotsingen en voorkomt het Departure Warning systeem dat je in de rijbaan naast je belandt. Dit type technologieën beperkt het rijden van schade en zal zich in de toekomst alleen maar verder ontwikkelen. 

Wat hierdoor in de komende jaren wel verloren gaat? Parkeertalent! ADAS zorgt er ook voor dat zelfs voor de mindere talenten onder ons, parkeren niet langer een uitdaging is. Nog even en we hoeven als automobilist echt niets zelf meer doen en de auto perst zich helemaal zelf tussen dat ene kleine gaatje.

Airbag als super noodrem

De airbag werd in het begin van de jaren ’90 breed geïntroduceerd en het heeft sindsdien heel wat levens gered. Bijna 30 jaar later is deze innovatie behoorlijk door geëvolueerd. Waar in het begin airbags er vooral op gericht waren de inzittenden van een auto te beschermen, wordt er nu verder gekeken. Mercedes heeft een airbag ontwikkeld die de hele auto moet beschermen. Deze airbag zorgt ervoor dat de auto in zijn geheel wordt opgetild, hiermee komt de auto direct tot stilstand en werkt het als een super noodrem. Het resultaat is dat er minder schade aan de auto is, en de inzittende(n) niet in de knel komen.

De schakelbak uitgeschakeld

De sportieve rijders zweren bij een schakelbak. Net even sneller en langer optrekken. En lekker schakelen vinden veel automobilisten minder saai. Vroeger was de motor van een handgeschakelde auto ook net wat krachtiger. Steeds vaker neemt de automaat het over. En dat is eigenlijk heel logisch. Waar de automaat vroeger nog een wat negatief imago had, zijn automaten tegenwoordig sneller, veiliger en duurzamer. Bovendien is het leren rijden met een automaat ook eenvoudiger. Dat allemaal in ogenschouw genomen, zal het niet heel lang meer duren voordat schakelbakken uit het straatbeeld verdwijnen.

De auto besturen met je hersenen

Tot slot nog een voorbeeld van een technologie die ver van ons bed lijkt. Bij brain2vehicle-technologie worden auto’s aan de hand van hersensignalen bestuurd. Klinkt als toekomstmuziek toch? Nissan is hier echter volop mee aan het experimenteren. Hersensignalen geven aan dat een bestuurder op het punt staat iets te doen - zoals versnellen, remmen of van rijstrook wisselen. De technologie van Nissan stuurt deze informatie naar het voertuig. Hierdoor weet de auto al enkele honderden milliseconden eerder wat de bestuurder wil doen en kan het daarop anticiperen. De auto kan de bestuurder zo vooral assisteren bij moeilijke verkeersomstandigheden. Interessant gegeven is dat deze technologie ook mensen met een motorische handicap goed kan helpen.

Meer lezen over innovaties?

Dat de technologie niet stilstaat, bewijzen de vele innovaties die het reizen schoner en efficiënter maken. Zo bestaat er een autohoes waarmee je je auto kunt opladen en wordt er hard gewerkt aan snelle verbindingen tussen (internationale) steden.

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.