Nieuws- en persberichten

15sep
2020

Prinsjesdag 2020: de plannen voor autorijdend Nederland

Prinsjesdag 2020: de plannen voor autorijdend Nederland

Vandaag, op Prinsjesdag presenteerde het Kabinet de begrotingen en fiscale wetsvoorstellen voor 2021. De belangrijkste belastingmaatregelen die jou als wagenparkbeheerder of automobilist raken, hebben we hieronder samengevat.

Bijtelling elektrische auto’s

De bijtelling voor volledig elektrische auto’s gaat per 2021 omhoog voor auto’s met een ‘Datum Eerste Toelating’ vanaf 2021. De bijtelling gaat voor deze auto’s naar 12% van de catalogusprijs voor zover die niet hoger is dan € 40.000. Is deze wel meer dan € 40.000, dan geldt over de eerste €40.000 een bijtelling van 12% en daarboven 22%. Heeft jouw auto een ‘Datum Eerste Toelating’ in 2020? Dan heb je tot een catalogusprijs van €45.000 een bijtelling van 8%. Zo’n lage bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden vanaf de ‘Datum Eerste Toelating’ van je auto.

Heb je een waterstofauto, dan geldt de lage bijtelling voor de hele catalogusprijs, dus zonder aftopping op €40.000. Per 2021 wordt aan die uitzonderingscategorie ook de zonneauto toegevoegd. Ook dan geldt de lage bijtelling over de hele catalogusprijs, mits het opwekvermogen van de zonnepanelen op de auto minimaal 1 kilowattpiek is en de auto een loodvrij accupakket heeft.

BPM-vrijstelling en MRB                                                                                                               

Voor volledig elektrische auto’s blijft in 2021 de BPM-vrijstelling bestaan. Voor de BPM wordt een nieuwe tabel voorgesteld voor de heffing van deze CO2-afhankelijke aanschafbelasting. Deze wordt aangepast naar de huidige stand van de techniek en naar de verwachte verkoopaantallen van de diverse autosegmenten. Ook vindt er een technische aanpassing plaats voor het moment waarop de BPM moet worden voldaan door de importeur.

In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2021 het nihiltarief voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s. Op een plug-in hybride auto met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km geldt een half MRB-tarief.

Tot slot

De Tweede Kamer behandelt de fiscale wetsvoorstellen dit najaar. Pas in december volgt de stemming in de Eerste Kamer. Als er in de tussentijd nog wijzigingen optreden, houden we je daarover op de hoogte!

Blijf op de hoogte

Volg ons nu op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de mobiliteitsmarkt.

Foto door: Yang Surya

Blijf op de hoogte

Blijf ook op hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van autoleasing, mobiliteit en modern werkgeverschap.